۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۱۲۴۵۸
امام جمعه بوشهردر دیدار با رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور:
آیت الله صفایی بوشهری در دیداز با سردار جلالی: باید پدافند غیرعامل جدی گرفته شود و اگر اینکار نشود یک خطای بزرگ استراتژیک در حوزه ی مدیریت نظام است.
آیت الله صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه و امام جمعه بوشهر در دیدار با رئیس و معاونین سازمان پدافند غیر عامل کشوربا توجه به سابقه دیرین انسان در دفاع گفت: عرصه ی پدافند غیر عامل یک سابقه ی بسیار دیرینه دارد، اولین کَلنی انسانی که در جهان تشکیل شد و اولین بحران که تجربه کردند متوجه شدند که باید برای مدیریت بحران اموری اندیشه کند، انسان با عقلانیتی که در این مجموعه ایجاد شده بود ، برای پرهیز از تخریب سیل اموری را تعبیه کرد.


وی گفت:هر چه زمان پیش رفت ، ضریب بحران گسترده تر شد، هم اکنون سطح وسیعی از جغرافیا توسط تکنولوژی نوین تهاجم مورد تهدید قرار گرفته و با ضریب بسیار بالاتری محیط پیرامونی که تاسیسات یا منابع انسانی است دچار آسیب می شود ،به همین جهت پدافند غیر عامل حوزه هایی را شامل می شود.

وی حوزه های پدافند غیر عامل را،حوزه ی قبل ، حین و بعد از بحران نام برده و ادامه داد؛ متاسفانه در ایران تا جایی که بنده مطالعه دارم ،نیامدیم هندسه ی آسایش نظام (حوزه ی صنعت و دفاع) را براساس شاخص های پدافند غیر عامل طراحی کنیم ، یعنی شما وارث هندسه ای از صنایع و مراکز نظامی و غیرنظامی هستید که مهندسی کارشناسانه ی پدافند غیر عامل نشده است ، این را در بوشهر کاملاً می شود مشاهده کرد ، از مهمترین شاخص های پدافند غیر عامل پراکندگی مناسب است.

صفایی بوشهری گفت: ملاحظه کنید صنایع بسیار مهم استراتژیک در استان بوشهر قرین هم هستند حتی مراکز نظامی کنار هم هستند، صنایع انرژی هیدروکربنی در بدترین شرایط جغرافیایی می باشد که با ضوابط و قوانین پدافند غیرعامل که پراکنش و استتار است سازش ندارد ، به همین خاطر باید در ساختار معماری نظامی، تمامی ضوابط و قوانین پدافند غیرعامل به شکل مهندسی شده طراحی کرد و هیچ مرکزصنعتی چه نظامی و غیر نظامی تاسیس نشود مگر اینکه پیوست پدافند غیر عامل داشته باشد.


وی گفت:بزرگترین مشکل این است که مهندسی جغرافیایی آمایش سرزمین منطبق با پیوست های پدافند غیر عامل قبل از بحران نیست به همین خاطر یکی از راهکارهای دشمن در عرصه ی بحران این است که به تاسیسات طوری حمله کند که تخریب بعد از بحران خود بحرانی دیگر ایجاد کند که فراتر از بحران حمله مستقیم باشد .

امام جمعه بوشهر گفت:نکته ی بعد زیر ساخت ها است. بخش مهم مدیریت پدافند غیرعامل گذشته از مدیریت پدافندی و منابع انسانی وجود زیر ساخت ها است، متاسفانه در این رابطه زیرساخت های بعد از بحران نیزوجود ندارد، مثلا بیمارستانی متناسب ،در استان بوشهر هسته ای وجود ندارد ، باید این فضا را در نظاممان قائل شویم که هر تاسیساتی که ایجاد می شود منطبق با درجه تاثیر منفی آن بر جامعه،چه قبل از بحران چه حین بحران ، تمامی عوامل رفع بحران را ایجاد کنیم ،مثل بیمارستان هسته ای ، توامندی در مقابله با اشعه ها و پرتوهای هسته ای ، راه های خروج و یا آموزش های لازم به منابع انسانی در این رابطه.

وی ادامه داد:در مسایل نظامی گفته می شود؛ اگر می خواهید به یک کشور لطمه بزنید طرف را مجروح غیر توانمند کنید ،لذا باید تمامی منابع به ویژه صنایع خطر ساز مثل نیروگاه های هسته ای پیوست های پدافند غیر عامل داشته باشد و تمامی زیر ساخت هایش را آماده کنند، یعنی تا زیر ساخت ها را آماده نکنند اجازه بهره برداری نداشته باشند .

وی گفت:ایجاد تشکیلات اتاق فکر مدیریت بحران در بحث پدافند غیر عامل و آموزش های لازم مردمی که کدامشان یک سرباز پدافند غیر عامل باشند نه یک مجروح از ضروریات است، وقتی آموزش بدهیم می شود سرباز پدافند غیرعامل اما اگر آموزش ندهیم و توجیه نشوند هر کدامشان مجروح این عرصه هستند.

صفایی بوشهری گفت: اتاق فکر و اجتماع مدیریتی و ساختار سازی مدیریتی مهم است،همچنین هماهنگی در عرصه ی مدیریت و منابع انسانی ،چرا تنها درایران پدافند غیرعامل را جدی گرفته اند،زیرا پدافند غیرعامل وقتی مفهوم پیدا می کند که بحران باشد، انسان تا مبتلا نشود اندیشه نمی کند. لذا الان در خیلی از کشورها پدافند غیرعامل را جدی نمی گیرند.

وی گفت:زیرساخت ها را نباید فقط برای پدافند غیرعامل طراحی کرد، بلکه باید چند منظوره باشد، استان بوشهر اولین استان در زمینه تامین نیازمندی های طراحی، مدیریت ، تامین زیرساخت و آمادگی در عرصه پدافند غیرعامل است.

وی افزود:هم اکنون 2 نیروگاه دیگر در دست مطالعه و احداث می باشد، در سال آینده کلنگ دومین و سومین نیروگاه زده می شود،همچنین2 پالایشگاه نفت به زودی در استان خواهیم داشت و 2 پتروشیمی دیگر در استان ساخته خواهد شد همچنین در عرصه ی نظامی مرکز فضایی ایران ایجاد خواهد گردید،سیستم تامین بخش زیادی از امور اقتصادی تغذیه ای ایران بخاطر حمل و نقل کانتینری در بوشهر قرار دارد، بوشهر اگر تهدید شود یعنی ایران تهدید شده است لذا اگر پیش طراحی های پدافند غیرعامل نداشته باشیم قطعا با بحران دچارخواهد شد.

امام جمعه بوشهر گفت: در عرصه پدافند غیرعامل 100% نیازمند حمل و نقل ریلی هستیم، نگاه ما به حمل و نقل فقط اقتصادی است واین غلط است، باید نگاه جامع باشد،در استان بوشهر ودرعرصه پدافند غیرعامل باید به عنوان الگوی ایران کار انجام بشود، آموزش ها، زیرساخت ها، مدیریت ها، منابع انسانی ، اتاق جامع پدافند غیرعامل و مرکزی باشد برای الگو و اموزش های لازم برای دیگر مناطق ایران،چون همه ی شاخص های پدافند غیرعامل در استان بوشهر وجود دارد.

وی ادامه داد:در استان بوشهر بخاطر شرایط زمین، ایجاد پناهگاه زمینی کار سختی است،سیستم های بسیار خوب در دنیا پناهگاه های دریایی است که سیستمی است نوین و باید روی آن کار شده برنامه ریزی شود. در حوزه ی ژئو تکنیک ، خاک استان ضعیف است.

وی گفت: ضریب مقاومت خاک را در بوشهر ملاحظه کنید، هر چند نیروگاه ها تا 8 ریشتر در برابر زلزله مقاومت دارند ،اما اگر حمله هوایی شود و ضریب بالای 8 ریشتر باشد، تمام خاک ها قطعا ریزش خواهد داشت و این نکته ای است که متاسفانه با وجود اینکه مقام معظم رهبری خیلی تاکید داشتند و شما عزیزان هم تلاش می کنید، دولت ، مجلس حتی قوه قضائیه ، مردم وآموزش و پرورش نیز باید آموزش دیده و اعتباراتی برای آن قائل شوند.

صفایی بوشهری گفت:باید پدافند غیرعامل جدی گرفته شود و اگر اینکار نشود یک خطای بزرگ استراتژیک در حوزه ی مدیریت نظام است. الحمدلله ما همه ی ظرفیت های تامین زیرساخت ها را در استان داریم و با توجه به جمعیت کم 1.100.000 نفر ، خیلی خوب می شود آموزش داد، پراکنش خوبی است از حیث جغرافیایی جمعیتی و می توانیم براحتی آموزش دهیم و مدیریت منابع انسانی شود.

وی در رابطه با مساله سایبر که نبرد نوین جهان استکبار است نیز گفت: سیستم های نوین جنگ سایبری یکی از راهکارهای جدی دشمن چه ایجاد ویروس در حوزه صنایع وچه تهاجم فرهنگی و فکری است، استان بوشهر یکی از معدود استان هایی است که به شدت جامعه هدف تهاجم سایبری است و این باید جدی گرفته شود می بایست سیستم دفاع سایبری داشته باشیم و همچنین قدرت بالای تهاجم سایبری ، چون تمام سیستم های مبارزاتی ما حوزه ی دریا یا هوا است، هر دوی این حوزه ها کاملا الکترونیک است اینطور نیست که جنگ دریایی جنگ فیزیکی باشد، جنگ الکترونیک است، اینکه بتوانیم پدافند سایبری و نبرد سایبری با دشمن داشته باشیم وبتوانیم مقابله کنیم کار بزرگی است.

امام جمه بوشهر گفت: در بوشهر الحمدلله از حدود 4 سال قبل روی این قضیه کار شده ونظارت هم می شود ، استان بوشهر هم در عرصه ی هدف خیلی حساس است در جنگ سایبری و هم از جنبه ی دفا ع کارهای خوبی انجام شده و آمادگی داریم که سپاه دفاع و تهاجم سایبری را در بوشهر طراحی کنیم و در این رابطه هم خدمتگزار نظام باشیم.

وی در خاتمه گفت :پدافند غیرعامل کار خیلی بزرگی است و ان شا ا... خداوند شما را موفق بدارد. پیشگیری از تکثیر تلفات و هزینه و مدیریت بحران در قرآن خیلی زیاد آمده و از آنطرف ایجاد بستر مناسب و ساختار سازی مناسب در حوزه پدافند غیر عامل. خداوند شما را حفظ کند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر