۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۱۲۴۱۷
مجله دیپلمات:
مجله دیپلمات با بررسی رزمایش پیامبر اعظم 9 و انهدام ماکت ناوهواپیمابر آمریکا در این رزمایش، نوشت توانمندی های دفاعی ایران، چالشی بزرگ برای ارتش ایالات متحده است.
مجله دیپلمات نوشت: تلویزیون ایران در هفته جاری، ویدئویی منتشر کرد که انهدام ماکت بزرگ یک ناو آمریکایی در نزدیکی جزیره لارَک را نشان می داد. جزیره لارَک در نزدیکی تنگه راهبردی هرمز قرار دارد.

این رزمایش که با نام 'پیامبر اعظم 9' شناخته می شد توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران اجرا شده و هدف از آن آزمایش توانمندی های ایران در عملیات ضد دسترسی (A2/AD) بوده است.

سرلشکر محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، در این رابطه به خبرنگاران گفت که ایران به توانمندی منحصر به فردی دست یافته است و البته تمایل ندارد آن را عملا اجرا کند، اما اگر خدایی ناکرده چنین روزی فرا رسد، نیروی دریایی ایران، بر دریای عمان، تنگه هرمز و خلیج فارس کنترل کامل خواهد داشت.

همچنین دریادار علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز به تلویزیون ایران گفت: ناوهای هواپیمابر آمریکا، انبارهای غول پیکر اسلحه هستند که تعداد زیادی موشک، راکت، اژدر و هر سلاح دیگری را با خود دارند. بنابراین، برخورد مستقیم یک موشک به آنها می تواند انفجارهای پی در پی به دنبال داشته باشد.

فدوی پیش از این نیز گفته بود که نیروهایش توانایی غرق کردن ناوهای هواپیمابر آمریکایی را دارند.

به نوشته دیپلمات، در رزمایش اخیر ایران، ماکت ناو هواپیمابر 'نیمیتز' که پارسال ساخته شده بود، مورد اصابت موشک ها، از جمله 'فاتح 110' قرار گرفت. فاتح 110، یک موشک کوتاه برد، سیار و بالیستیک است و بنا بر اطلاعات ایران، می تواند 500 کیلوگرم مواد منفجره را حمل کند. البته پایگاه اطلاعاتی 'میسل ترت' مدعی است دقت هدفگیری در فاتح 110 به گونه ای است که آن را مناسب شلیک به سوی هدف های ثابت یا بزرگ می کند.

از سوی دیگر، مرکز اطلاعات راهبردی و مالی (CSBA) یادآور می شود که فاتح های شلیک شده، مدل های به روز شده موشک های اصلی بوده اند و زمانی برنامه تقویت هدف گیری در این موشک به پایان برسد، فاتح 110، یکی از موشک های توانمند و قابل اعتماد با برد کوتاه خواهد بود.

دیپلمات پس از نقل ادعاهای منفی این مرکز آمریکایی درباره اینکه ایران ممکن است از توانمندی هایش در چه زمینه هایی استفاده کند، نوشت: ایران در رزمایش اخیرش، از بسیاری دیگر از توانمندی های ضددسترسی خود استفاده کرد که از آن جمله می توان به عملیات مین گذاری برای کاستن سرعت ناوها، شلیک توپ های 107 میلیمتری و شلیک موشک های کروز کوچک اشاره کرد.

همچنین موشک های ایرانی 'نور' و موشک های ضدناوز C-704K نیز در این رزمایش شلیک شد. بالاخره نیروی دریایی سپاه برای غرق نهایی ناو، از یک قایق انتحاری کنترل از راه دور که یک هزار کیلوگرم مواد منفجره در آن جاسازی شده بود، استفاده کرد.

مجله دیپلمات در ادامه نوشت: بی تردید توانمندی های دفاعی ایران، چالشی بزرگ برای نیروهای نظامی آمریکا است؛ هرچند در رزمایش اخیر ایران، نشان داده نشد که نیروی دریایی سپاه چگونه می خواهد از ناوهای محافظ و پدافند چندلایه ای که پیش از دسترسی به ناوهای هواپیمابر وجود دارد، گذر کند.

دیپلمات در پایان، واکنش نیروی دریایی آمریکا که از توانایی خود برای مواجهه با هرگونه تهدید موشکی ابراز اطمینان کرده است را نیز بیش از اندازه ساده انگارانه و تبلیغاتی نامید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر