۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۳
کد خبر: ۱۲۴۰۲
کانال دو رژیم صهیونیستی دیروز گزارش داد که مقامات عربستانی بصورت مخفیانه علاقمندی خود را برای همکاری با این رژیم در حمله به ایران ابراز داشته‌اند.

تهاجم راهبردی ایران به آفریقا

به گزارش روزنامه دیلی دیس‌پچ چاپ آفریقای جنوبی، جمهوری اسلامی ایران که از نظر سیاسی و اقتصادی تحت تحریم‌های شدید غرب قرار دارد، نگاه خود را به آفریقا به منظور حفظ هم‌پیمانان راهبردی و گسترش نفوذ معطوف کرده است. تهران آفریقا را به سبب نادیده گرفتن‌های غرب لقمه خوی می‌داند. در حالی که اکثر قدرت‌های غربی با چالش‌های اقتصادی در منطقه یورو و بحران اوکراین مواجه هستند، آفریقا از نظر تهران از صفحه رادار آنها خارج شده است.

ایران

در زمان رئیس جمهوری پیشین ایران، آفریقا مورد توجه مقامات تهران قرار گرفت. احمدی‌نژاد سالانه سفرهایی به این قاره داشت. وجود هم‌پیمانان راهبردی، معادن اورانیوم، استفاده از رای‌های کشورهای آفریقایی در مجامع بین‌المللی و گسترش همکاری‌ها بمنظور ایجاد دسترسی به بنادر دریایی راهبردی از جمله اهداف ایران در نزدیکی به آفریقا محسوب می‌شود.

ایران با تکیه بر سیاسی ضدآپارتایدی خود توانسته است هر سال روابط تجاری خود را با آفریقای جنوبی گسترش دهد. این دو کشور در زمینه‌های بسیاری از جمله قرارداد تولید پلیمر همکاری دارند. آفریقای جنوبی همچنین توانسته است تا با تأسیس شرکت خدمات موبایلی MTN به 40 درصد ایرانی‌ها خدمات ارائه دهد. ایران نیز در پوشش این شرکت توانست به کالا و فناوری تحت تحریم آمریکا دسترسی پیدا کند.

ایران با الجزایر نیز همین سیاست را در پیش گرفت. گسترش روابط اقتصادی در صدر اولویت‌های ایران در الجزایر قرار گرفت. به همین خاطر، قرارداد مشترکی برای ساخت کارخانه سیمان توسط ایران در الجزایر امضا شد. ایران در نزدیکی با این کشور بر اعتقادات مشترک اسلامی تاکید داشته است.

سومالی بعنوان کشوری راهبردی غنی از ذخائر اورانیوم مقصد بعدی ایران بود. تهران علاوه بر تلاش برای گسترش روابط اقتصادی وسیاسی با این کشور، سعی کرد تا دولت و مخالفان نیز میانجیگری کند.

ایران همچنین تلاش‌هایی برای ورود به منطقه غرب آفریقا نیز انجام داده است. علت این علاقه نیز کاملاً راهبردی بوده است. به عنوان مثال گینه کوناکری به عنوان کشوری با معادن غنی اورانیوم یک از اهداف تهران در این منطقه بوده است. به علاوه، نباید روابط ایران با نیجریه را نیز نادیده گرفت. تهران به این کشور پیشنهادهایی برای تاسیس خط تولید خودرو، انتقال دانش فنی و همکاری در ساخت تاسیسات دریایی را داده است.

نویسنده این مقاله در انتها ادعا می‌کند: با وجود تمامی این مسائل، همیشه تناقضی بین تلاش‌های ایران برای صدور انقلاب اسلامی و دفاع از منافع کشور وجود داشته است. به عنوان مثال، ایران در الجزایر از یک سو بدنبال نزدیکی با دولت این کشور بود و از سویی دیگر تلاش می‌کرد تا با گروه‌های اسلام‌گرا در این کشور تماس برقرار کند. این باعث ایجاد بی‌اعتمادی در این کشور شده و مقامات الجزایر را بر آن داشت تا بجای تهران، مسکو را بعنوان شریک خود در بحث انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای انتخاب کند.


آمادگی عربستان برای همکاری با رژیم صهیونیستی در حمله به ایران

به گزارش پایگاه میدل ایست مانیتور، کانال دو رژیم صهیونیستی دیروز گزارش داد که مقامات عربستانی بصورت مخفیانه علاقمندی خود را برای همکاری با این رژیم در حمله به ایران ابراز داشته‌اند. در زمان گفتگوهای خصوصی با مقامات اروپایی، سعودی‌ها گفته‌اند که رژیم صهیونیستی می‌تواند از پایگاه‌های هوایی این کشور برای حمله هوایی به ایران استفاده کند. اما، این همکاری مجانی نخواهد بود و در عوض آن، عربستان سعودی خواستار پیشرفت گفتگوهای صلح بین این رژیم و فلسطینی‌ها شده است.

ایران، آفریقا را لقمه خود می‌داند/ آمادگی عربستان برای حمله به ایران/

روز جمعه وال‌استریت ژورنال در گزارشی از نگرانی کشورهای عربی از توافق‌نامه ایران و غرب خبر داد. طبق این گزارش، کشورهای عربی نگرانند که مبادا پذیرش ایران هسته‌ای توسط غرب، دیگر کشورهای این منطقه را تحریک به دست‌یابی به انرژی هسته‌ای نماید.


توافق کارشناسان آمریکایی درباره فرمول گریز هسته‌ای در گفتگوها با ایران

به گزارش پایگاه ال مانیتور، دوید آلبرایت یکی از معروفترین کارشناسان آمریکا در بحث هسته‌ای معتقد است که فرمولی که به ایران اجازه در اختیار داشتن 6000 سانتریفیوژ معمولی و ذخیر 500 کلیوگرمی اوارانیوم ضعیف را می‌دهد می‌تواند مانع از آن شود تا ایران بدون آنکه شناسایی شود به سوی تسلیحات هسته‌ای برود. وی نگرانی‌ خود را درباره برنامه‌های تحقیقاتی هسته‌ای قبلی ایران ابراز داشت. وی همچنین اختلاف نظرهایی با مقامات آمریکایی درباره موضوع گریز هسته‌ای دارد. گریز هسته‌ای یک واحد اندازه‌گیری است که نشان دهنده مدت زمانی است که طول می‌کشد کشوری به اندازه کافی اوانیوم غنی‌شده برای تولید بمب هسته‌ای تولید کند.

ایران، آفریقا را لقمه خود می‌داند/ آمادگی عربستان برای حمله به ایران/

وی در این زمینه گفت که ایران با چندین ترکیب از قبیل 4000 سانتریفیوژIR-1 و کمتر از 100 کیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصد می‌تواند همچنان گریز هسته‌ای داشته باشد. ایران در دو تاسیسات خود تقریبا 19000 سانتریفیوژ نصب کرده است که از این میان 9000 سو آنها فعال می‌باشد.

ایلان گوتنبرگ یکی از مقامات اسبق دولت اوباما که حالا مدیر برنامه خاورمیانه مرکز امنیت آمریکای نوین می‌باشد گفت: کاخ سفید نباید بیش از حد بر تعداد یک بخش بعنوان مثال سانتریفیوژ تاکید کند، در عوض، تلاش‌ها باید صرف بازداشتن ایران به دستیابی به تسلیحات هسته‌ای شود.

کیمبال مدیر اجرایی موسسه کنترل تسلیحات نیز در این زمینه گفت: با کاهش ظرفیت فعلی غنی‌سازی ایران به نصف، قطع و یا حذف 9000 سانتریفیوژی که نصب شده‌اند اما هنوز راه‌اندازی نشده‌اند به همراه کاهش ذخائر اورانیوم ایران و تبدیل آن به اکسید اورانیوم، مدت زمان مورد نیاز برای ایران برای تولید گاز اورانیوم با غنای بالا بین 9 تا 12 ماه خواهد بود.


هشدار کری به منتقدان درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه منتقدان توافق‌نامه هسته‌ای با ایران را مورد انتقاد قرار داد. این اتفاق در زمانی رخ می‌دهد که یک هفته دیگر قرار است نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره این کشور سخنرانی کند.

ایران، آفریقا را لقمه خود می‌داند/ آمادگی عربستان برای حمله به ایران/

وی گفت: هر کسی که از این دور و بر می‌گذرد، می پرد داخل و می‌گوید من این توافق‌نامه را دوست ندارم. آنها اطلاعی از توافق‌نامه دارند. هنوز توافقی حاصل نشده است. من به این افراد اخطار می‌دهم که منتظر بمانند و ببینند که نتیجه مذاکرات چه می‌شود.

کری در بخشی دیگر از سخنان خود گفت که نتانیاهو درباره سیاست دولت اوباما در گذشته در قبال ایران اشتباه می‌کند. نتانیاهو توافق‌نامه موقت را که باعث توقف برنامه هسته‌ای ایران شد را تقبیح کرده است. وی افزود: من کسی را نمی‌شناسم که توافق‌نامه موقت را مطالعه کرده باشد و نگفته باشد که این توافق کارایی داشته است. تنها کسی که این توافق را به سود ایران خوانده نتانیاهو است.


ایران در رزمایش دریایی ماکت ناوهواپیمابر آمریکا را مورد هدف قرار داد

به گزارش خبرگزاری رویترز، نیروهای ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تنگه هرمز رزمایشی را برگزار کردند. در این رزمایش، نیروهای ایرانی برای نشان دادن قدرت رزمی خود به ماکت کشتی جنگی آمریکایی حمله کردند.

ایران، آفریقا را لقمه خود می‌داند/ آمادگی عربستان برای حمله به ایران/

ایران شیعه‌نشین خلیج‌فارس را که بین این کشور و کشورهای عرب سنی‌نشین قرار دارد حیاط خلوت خود می‌بیند و افزایش تاثیرگذاری در این منطقه را برای خود مشروع می‌پندارد.

در این رزمایش ماکتی از ناو هواپیمابر آمریکایی در اندازه واقعی ساخته شده بود که توسط موشک‌های کروز و بالستیک مورد اصابت قرار گرفت. همچنین، قایق‌های تندرو نیز تمرین ریختن مین را انجام دادند.

در قسمتی از این رزمایش بنری از سخنان امام خمینی (ره) نصب شده بود: اگر آمریکایی‌ها آماده غرق شدن در اعماق خلیج‌فارس هستند، ما آماده‌ایم.


یک گروه معاند خارج‌نشین ایران را به انجام تحقیقات مخفی تسلیحات اتمی متهم کرد

به گزارش روزنامه واشنگتن پست، یک گروه معاند خارج‌نشین حکومت ایران را متهم کرد که بصورت مخفی تحقیقاتی را برای تولید تسلیحات اتمی انجام داده است.

ایران، آفریقا را لقمه خود می‌داند/ آمادگی عربستان برای حمله به ایران/

شورای ملی مقاومت ایران گفت که آزمایشگاه‌های زیر زمینی در حاشیه تهران از سال 2008 برای غنی‌سازی اورانیوم مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این گروه مدعی شد که دسترسی به تاسیساتی با نام لویزان 3 در منطقه‌ای به همین نام که خانواده مقامات ایرانی در آنجا زندگی ‌می‌کنند از طریق تونل‌هایی انجام می‌شود. این گروه معاند ادعا کرد که اطلاعات را از داخل ایران و از برخی افراد داخل نظام گرفته است.

مقامات آمریکایی تا کنون اظهارنظری در این باره انجام نداده‌اند. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که مقامات آمریکایی هیچگونه اطلاعاتی درباره این موضوع ندارند. اما، هر گونه گزارشی از این دست را جدی می‌گیرند.



گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر