۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۱۲۳۸۶
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور:
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: پدافند غیرعامل دارای توانمندی‌های مهمی است که ایجاد آمادگی برای افزایش توانمندی‌ها درپدافند غیرعامل امری ضروری است و رزمایش پرتوی در بوشهر در این راستا برگزارشده است.
سردار غلامرضا جلالی صبح امروز در نشست دور میزی رزمایش پرتوی در بوشهر با قدردانی از همه دست‌اندرکاران شرکت کننده در رزمایش پرتوی بوشهر اظهار داشت: استان بوشهر از استان‌های مهم و تاثیرگذار در کشور است و از توانمندی بالایی در حوزه‌های مختلف برخوردار است.چون کشور ما به عنوان یک کشور هسته‌ای محسوب می‌شود و از 7 استان هسته‌ای کشور سه استان فعال و در اولویت قرار دارد برگزاری رزمایش پرتوی برای افزایش آمادگی یک ضرورت است.

وی یادآورشد: این رزمایش در سه مرحله به مدت دو روز در استان بوشهر انجام می شود که روز نخست آن به صورت ستادی به شکل مانور دورمیزی است.رزمایش عملی ساعت 7.30 دقیقه صبح روز شنبه (فردا) در سایت نیروگاه اتمی بوشهر با کنترل آلودگی های فرضی توسط پرسنل نیروگاه انجام می شود.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور اضافه کرد: مرحله سوم نیز درون شهر بوشهر توسط دستگاههای اجرایی و اعضای کارگروههای مشترک رسالت های پیش بینی شده را انجام می دهند.

جلالی با بیان اینکه ایران از لحاظ صنعتی و تکنولوژی از توانمندی بالایی برخوردار است گفت: ایران اسلامی توانمندی بسیار بالایی در حوزه صنعت و تکنولوژی دارد و باید از این توانمندی استفاده بهینه را ببریم.

جلالی افزود: تمام نیروهای مسلح و دستگاه‌های مختلف در قرارگاه پرتوی رافع عضو هستند.

وی، با اشاره به اینکه افزایش آمادگی در تمامی ابعاد برای مقابله با بحران‌ها یک ضرورت است تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم پاسخی به نیازهای احتمالی مدیریت بحران بدهیم پیش بینی قرارگاه پرتوی با مشارکت دولت و نیروهای مسلح شده است تا سازوکارهای لازم برای شرائط ویژه فراهم شود.

وی گفت: استان بوشهر یک استان هسته‌ای است و ضرورت دارد که برابر قوانین و مقرارت بین‌المللی باید ظرفیت‌های لازم برای پاسخ سریع در برابر حوادث و بحران‌ها فراهم شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه نیروگاه اتمی بوشهر از ایمنی بسیار بالایی برخورداراست تاکید کرد: هماهنگی‌های لازم برای افزایش آمادگی برای مقابله با بحران‌های احتمالی مورد توجه قرار دارد که در این راستا اقدامات موثری انجام شده است.

جلالی با اشاره به اینکه وجود کوچکترین احتمال بحران، پیامدهای مهمی در پی دارد گفت: هر چند نیروگاه اتمی بوشهر از ایمنی بسیار بالایی برخوردار است ولی اگر کوچکترین احتمال تهدید حتی در حد 2 درصد وجود داشته باشد باید به پیامدهای آن توجه شود و آنرا بسیار جدی گرفت.

وی، با بیان اینکه بی توجهی به احتمالات سبب پیامدها و بحران می‌شود گفت: باید آمادگی لازم برای پیش بینی وقوع بحران در ابعاد گوناگون فراهم شود  که در این راستا سه استان کشور که در بعد هسته‌ای فعال هستند در بعد پدافند غیرعامل توانمند می‌شوند.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه هماهنگی و فرماندهی در رزمایش پرتوی حرف نخست را می‌زند گفت: هرچه هماهنگی و فرماندهی قوی‌تر باشد طرح‌ریزی‌های انجام شده کارآیی بیشتری دارد.

جلالی تقویت آمادگی برای مقابله با بحران‌ها را از اهداف برپایی رزمایش پرتوی دانست و افزود: توانمندسازی نیروها در برپایی رزمایش سبب افزایش آمادگی دستگاههای مختلف و امدادگران می‌شود که در مواقع بحرانی بتوان از این ظرفیت‌هایی که با آموزش و تمرین ایجاد شود بهره‌برداری شود.

استاندار و رییس قرارگاه پرتوی استان بوشهر نیز در این آیین گفت: انجام رزمایش پرتوی افزون بر الزام برای کشور های دارای صنعت هسته ای یک آموزش و تمرین است که پیش از این در مقیاس های متفاوتی در بوشهر برگزار شده است.

دکتر مصطفی سالاری افزود: نگرانی از ایمنی نیروگاه اتمی بوشهر وجود ندارد با این وجود انجام رزمایش یک ضرورت است .

وی یادآورشد: بوشهر از لحاظ پدافند غیر عامل بدلیل وجود تنها نیروگاه اتمی ، بزرگترین پایانه صادرات مواد نفتی در جزیره خارگ ، وجود پارس جنوبی و تولید بخش زیادی از نفت خام کشور در شمال این استان از اهمیت بالایی برخوردار است.

سالاری اضافه کرد: مرزی بودن و استقرار تاسیسات زیربنایی در استان بوشهر توجه به مسایل امنیتی و ایمنی در راستای دفاع از منافع ملی را دوجندان کرده است.

نیروگاه اتمی بوشهر نخستین نیروگاه هسته ای جمهوری اسلامی ایران است که دارای ظرفیت تولید یکهزار مگاوات برق است.

بهره برداری از نیروگاه اتمی بوشهر در شهریور 90 در محل این نیروگاه که در فاصله پنج کیلومتری جنوب شهر بوشهر واقع شده است انجام شد.

هم اینک برق تولیدی نیروگاه اتمی بوشهر از طریق شبکه سراسری بخشی از نیازمندی های انرژی کشور را تامین می کند.

ساخت دو راکتور هسته ای دیگر نیز دربوشهر در دستور کار مسوولان سازمان انرژی اتمی قرار گرفته است.

پیش از این رزمایش پرتوی در استان های مرکزی و اصفهان نیز توسط سازمان پدافند غیرعامل کشور انجام شده است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر