۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۱۲۳۶۱
سردار جلالی در سومین همایش علوم و مهندسی دفاعی در سپاه:
رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان این که جنگ اقتصادی هم تهدید است و هم فرصت اظهار داشت: به واسطه جنگ اقتصادی می‌توانیم وابستگی خود را به نفت کاهش دهیم و اقتصاد خود را غیرنفتی کنیم از همین رو تولید افزایش می‌یابد لذا باید بدانیم تحریم و جنگ اقتصادی یک فرصت خطرناک است که باید در این زمینه هوشمندانه رفتار شود

سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در سومین همایش علوم و مهندسی دفاعی در سپاه با رویکرد اقتصاد مقاومتی که در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) برگزار شد، ضمن تبریک میلاد حضرت زینب(س) و روز مهندس اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی و اقتصاد مهندسی دو مفهومی هستند که با هم در یک راستا و در یک مجموعه حرکت می‌کنند.

" جنگ اقتصادی مفهوم جدیدی "

وی تصریح کرد: موضوع جنگ اقتصادی مفهوم جدیدی است که اکنون در کشور ناشناخته است و برخی از اساتید اصرار دارند به جای استفاده از واژه جنگ از کلمه رقابت استفاده کنند و بهترین در اقتصاد را دوستی استراتژیک و بدترین آن را رقابت اقتصادی که همان جنگ اقتصادی است، بنامند زیرا در جنگ اقتصادی همه منافع اقتصادی کشور هدف قرار داده می‌شود.

"استفاده واژه رقابت به جای جنگ "

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور دلیل آن که اساتید ما بیشتر از واژه رقابت به جای جنگ در عرصه اقتصادی استفاده می‌کنند، یادگیری آن‌ها از اقتصاد فرانسه دانست و گفت: در گذشته محاصره اقتصادی مرسوم بود و بعد منافع اقتصادی کشورها هدف قرار گرفت، تا قدرت اقتصادی آنان از بین برود که در طی آن ارتش و نیروهای نظامی آن کشورها زمین خورده، بدین وسیله زیرساخت‌ها مورد هدف قرار داده ‌شود تا کشورهای مهاجم و استکبار به اهداف خود برسند که این مورد را در جنگ جهانی دوم و حتی دفاع مقدس شاهد بودیم.

" جنگ برای منافع اقتصادی "

سردار جلالی با بیان این که تمامی جنگ‌ها برای اقتصاد است، یادآورد شد: جنگ دوم خلیج فارس، جنگ نفت، برای به دست آوردن انرژی بود که آمریکایی‌ها در یک رقابت اقتصادی زمانی که رشد اقتصادی چین را 8 درصد دیدند و رشد اقتصادی خود را 3.4 درصد دیدند این جنگ را در خلیج فارس به راه انداختند تا از لحاظ اقتصاد و انرژی جلو بیفتند. به همین منظور با توجه به این که امریکایی‌ها قدرت برتر نظامی بودند با حضور نظامی در منطقه خلیج فارس در تلاش بودند تا جنگی برای منافع اقتصادی خود راه‌اندازی کنند.

"استفاده از تمامی مولفه ها علیه قدرت اقتصادی"

وی تأکید کرد: در جنگ اقتصادی جدید، دشمنان از جمله آمریکا علیه کشور، برای نخستین بار است که با برد اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد، لذا رویکردی که علیه جمهوری اسلامی است نوعی استفاده از همه قدرت‌های سیاسی، اطلاعاتی،‌دیپلماتیک و نظامی علیه قدرت اقتصادی است ،اما در بعد نظامی با توجه به شکست‌هایی که در کنترل خلیج فارس با آن مواجه شدند به هیچ نقطه‌ای نرسیدند و این موضوع حذف شد.

" اعلام رسمی جنگ اقتصادی "

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور اشاره‌ای به سخنان رهبر معظم انقلاب در رابطه با جنگ اقتصادی داشت و گفت: رهبر ما اعلام کرده‌اند که اکنون درگیر جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم از همین رو اعلام رسمی جنگ اقتصادی توسط رهبر معظم انقلاب که مسئول اعلام جنگ است به معنای آغاز جنگ تمام عیار علیه کشور است که این موضوع مسئولیت آورده ، ایجاد تکلیف می‌کند، به همین منظور نمی‌توانیم بگوییم که این یک رقابت اقتصادی است.

" شناخت ابزار جنگ "

سردار جلالی با بیان این که باید فضای جنگ اقتصادی را بیشتر بشناسیم و بدانیم این جنگ چه حوزه‌هایی را دربرمی‌گیرد، اظهار داشت: شناخت ابزار جنگ،‌ تهدیدشناسی است و چگونگی دفاع و مدل‌های اقتصادی باید از اولویت‌های ما در این جنگ تمام عیار اقتصادی باشد.

"رصد و پایش اطلاعات توسط دشمن"

وی اظهار داشت: اکنون توسط استکبار جهانی شبکه اطلاعاتی جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته تا اقدامات و تحرکات اقتصادی ما را رصد و پایش کنند ،در این شبکه بهائیت، منافقین و صهیونیست‌ها مشغول پایش اطلاعات هستند تا اطلاعات را به دست آمریکایی‌ها برسانند، لذا باید بدانیم تمامی اتفاقاتی که در عرصه اقتصادی کشور روی می دهد، آنان رصد می‌کنند و اشراف کامل دارند.

"بعد روانی و فرهنگی جنگ اقتصادی"

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به این که تحریم‌ها تنها سلاح جنگ اقتصادی نیست، تأکید کرد: بعد دیگر جنگ اقتصادی، روانی و فرهنگی است، زیرا آن‌ها به دنبال آنند که سبک زندگی و رضایت افراد از زندگی را تغییر داده و به فرهنگ ضربه وارد کنند به همین جهت کشورها در معرض این تهدیدات قرار گرفته‌ و فرهنگ‌شان مورد هدف آمریکایی‌ها واقع می شوند تا مصرف‌گرایی را در دام تولیدکنندگان خود بیاندازند.

"رویکرد امنیتی درجنگ اقتصادی"

سردار جلالی ادامه داد: بُعد دیگر در این جنگ ،رویکرد امنیتی است که آنان دنبال می‌کنند زیرا مسئله اقتصادی، نارضایتی مردم را در پی خواهد داشت و به سبب آن چالش ایجاد می‌شود تا درگیری بین مردم و دولت رخ دهد از همین رو عدم موفقیت در تولید ملی رویکرد امنیتی دارد ، از همین رو وظیفه دستگاه‌های اطلاعاتی شناخت و متلاشی کردن این جریان‌ها است.

"بُعد سایبری"

وی افزود: بُعد سایبری، بعد دیگری از این جنگ است زیرا امنیت و پایداری در حوزه سایبر می‌تواند امنیت در کشور را تأمین کند ، پول ما اکنون به صورت سایبر و با دستگاه ATM جابه‌جا می‌شود و به همین دلیل با دقت در این حوزه می‌توانیم ثباتی پایدار را در کشور ایجاد کنیم.

"بُعد زیستی"

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: بعد زیستی بعدی است که آن‌ها با حمله‌های زیستی می‌توانند به کشاورزی، دامداری و صنعت‌های خاصه ما حمله زیستی کنند تا با فرافکنی و شایعات بتوانند به اهداف خود برسند.

" تکنولوژی قدرت ساخت "

سردار جلالی به بعد مهندسی اشاره کرد و تصریح کرد: بعد مهندسی دربرگیرنده مسائلی است که دارای تکنولوژی قدرت ساخت است که این مسئله بسیار مهم و اساسی در جامعه است.

" جنگ اقتصادی ، فرصت خطرناک "

وی با بیان این که جنگ اقتصادی هم تهدید است و هم فرصت اظهار داشت: به واسطه جنگ اقتصادی می‌توانیم وابستگی خود را به نفت کاهش دهیم و اقتصاد خود را غیرنفتی کنیم از همین رو تولید افزایش می‌یابد لذا باید بدانیم تحریم و جنگ اقتصادی یک فرصت خطرناک است که باید در این زمینه هوشمندانه رفتار شود.

" تأثیر مهندسی در بعد اقتصاد "

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور به مولفه‌های تأثیر مهندسی در بعد اقتصاد پرداخت و گفت: پروژه‌های اساسی و زیرساختی را باید خودمان طراحی و اجرا کنیم، برای مثال در گذشته ما حتی نمی‌توانستیم یک پل ساده‌ای را بسازیم اما اکنون انواع و اقسام آن را می‌سازیم.

" تکنولوژی و تجهیزات خاص"

سردار جلالی افزود:از مولفه های فنی و مهندسی در اقتصاد مقاومتی ‌دانش و تکنولوژی و تجهیزات خاص است که با دانش می‌تواند عرصه اقتصاد کشور را پشتیبانی کند.

" مولفه قدرت طراحی و مشاوره "

وی با بیان اینکه باید ما قدرت طراحی و مشاوره را خودمان داشته باشیم تأکید کرد: قدرت طراحی و مشاوره یکی از مؤلفه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی است، زیرا اگر ما این قدرت را نداشته باشیم باید به سراغ شرکت‌های خارجی برویم از همین رو آنان اطلاعات زیرساختی ما را به دست می‌آورند و می‌فروشند زیرا آن‌ها اطلاعاتی فراتر از پروژه‌های خود را می‌خواهند.

" مولفه‌های تأثیر مهندسی در اقتصاد مقاومتی "

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور بیان داشت: قدرت ساخت و پیمان‌کاری و قدرت مدیریت بر پروژه نیز از مولفه‌های تأثیر مهندسی در اقتصاد مقاومتی است که تمامی آن‌ها همچون دانش، تکنولوژی و تجهیزات از طرف غرب تحریم شده است از همین رو باید بر دانش خود تکیه داشت زیرا دولت نیز زمانی که روی کار آمد نخست به سمت شرکت‌های خارجی رفت اما به جایی نرسید و برگشت و به سمت نیروی کار داخلی روی آورد.

" توجه به تولید داخل "

سردار جلالی با بیان اینکه یا باید به دنبال مذاکره باشیم یا به تولید داخل بپردازیم، گفت: برخوردها نشان می‌دهد تحریم‌ها برداشتنی نیست، پس باید با فرض آنکه تا 5 سال آینده تحریم‌ها برداشته نخواهد شد، عمل کنیم و بدانیم راه حل عبور از تحریم توجه به تولید داخل و استقلال از اقتصاد نفتی است.

"توجه قدرت ملی مهندسی"

وی افزود: با دیپلماسی اقتصادی با شروطی که رهبری معین کردند، مخالف نیستیم اما قدرت ملی مهندسی ما می‌تواند بخشی از قدرت استقلال کشور را بسازد از همین رو باید به این مورد توجه ویژه‌ای داشت.

" بن‌بست شکنی مهندسان در دفاع مقدس "

سردار جلالی با انتقاد از واردات بی‌رویه گفت: در دفاع مقدس یک تحریم 100 درصدی را شاهد بودیم اما روحیه جهادی، خط‌شکنی و بن‌بست شکنی مهندسان ما در دفاع مقدس موج می‌زد که توانست بر آن تحریم‌ها مقابله کند از همین رو کسی نمی‌گفت که توان ساخت تجهیزات تحریمی را نداریم.

" اتکا به توان و نیروی داخلی "

وی با بیان این که اتکا به توان و نیروی داخلی در تمام زمینه‌ها می‌تواند به ما کمک کند بیان داشت: ما در دوران جنگ به حدی آزمون و خطا کردیم که نهایتاً به پیروزی رسیدیم و امروز این خودکفایی در سیستم‌های دفاعی محصول مهندسی زمان جنگ است، برای مثال ساخت پل فاو، خیبر، و سکوه‌های پرتاب موشک، عملیات فریب، بمب و موشک جز دستاوردهای مهندسی سپاه در دوران دفاع مقدس است.

" ارتقا قدرت مهندسی "

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در پایان با بیان این که ارتقا قدرت مهندسی می‌تواند ما را به استقلال قدرت سیاسی، اقتصادی برساند، خاطرنشان کرد: نخستین رویکرد مبارزه با جنگ اقتصادی تولید داخل است که با تکیه بر تولید داخل می‌توانیم مقتدرانه تحریم‌ها را از بین ببریم و دومین آن سرمایه‌گذاری در تکنولوژی‌های نوین است که به طبع آن باید کالاهای خارجی را آگاهانه تحریم کنیم تا ظرفیت مهندسی کشور افزایش یابد و بنا بر فتوای امام راحل باید به این موضوع به صورت اساسی رسیدگی شود.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر