۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۱۲۳۴۶
روحانی در همایش روز ملی مهندس:
روحانی با بیان این مطلب که بخش بزرگی از افتخارات ما در زمینه علم و فناوری مرهون تلاش و خدمات مهندسین است، به موفقیت ایران در پرتاب ماهواره جدید امید اشاره کرد و افزود: پرتاب این ماهواره مسیر جدیدی در هوافضا بود که از پارسال این گام طراحی و دنبال شد و بالاخره به ثمر نشست.
 حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز دوشنبه در همایش ملی روز مهندسی با اشاره به پیشرفت ایران در بخش‌های مختلف نانو، آی‌سی‌تی، مهندسی پزشکی و هسته‌ای گفت: اینکه می‌گویند ایران مخفی‌کاری کرده است، دروغ بزرگ است. اول به سراغ اروپایی‌ها برای غنی‌سازی رفتیم که تکنولوژی را در اختیار ما قرار دهند. پس اگر قرار بود مخفی‌کاری و یا پستوکاری کنیم چه نیاز بود که به سراغ اروپایی‌ها برویم و با کشورهای غربی این مساله را مطرح کنیم.

وی افزود: ما می‌خواستیم برای اهداف صلح‌آمیز در زمینه انرژی نوین هسته‌ای غنی‌سازی کنیم؛ یک کشور اروپایی بود که با آنها این مساله را مطرح کردیم و آنها را مدت‌ها را وقت ما را تلف کردند و قول‌هایی را هم که دادند عمل نکردند، مدتها با روسها صحبت کردیم،  البته برخی تکنولوژی‌ها را از آنها گرفتیم اما آنها هم حاضر نشدند فناوری غنی‌سازی را در اختیار ما قرار دهند و سپس با چینی‌ها صحبت کردیم، بنابراین مخفی‌کاری برای چه بود ما که با همه عالم صحبت کردیم و هر کدام بهانه‌ای آوردند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه با بهانه‌تراشی غربی‌ها خودمان در زمینه غنی‌سازی تلاش کردیم و توسط اندیشمندان و دانشمندان خودمان به غنی‌سازی دست یافتیم، اظهار داشت: وقتی که با یک مهندس صحبت می‌کردم از او درباره امکان غنی‌سازی در داخل سوال کردم که پرسیدم آیا می‌توانیم بسازیم، گفت، حتما می‌توانیم. آن مهندس 26 یا 27 سالش بود، سپس پس از او یک مهندس سن و سال‌دارتر هم بود که بلافاصله گفت حاج‌آقا حرفش را گوش نکنید، این کار شدنی نیست. مجددا آن جوان را صدا کردم و گفتم اشکالاتی مطرح شده است، آن جوان به من گفت که ما تا 2 ماه دیگر به نتیجه می‌رسیم و همینگونه هم شد و 3 ماه بعد اولین غنی‌سازی را توسط یک سانتریفیوژ انجام دادیم و سپس به سراغ زنجیره‌های 2 و 3 تایی رفتیم.

روحانی با بیان این مطلب که بخش بزرگی از افتخارات ما در زمینه علم و فناوری مرهون تلاش و خدمات مهندسین است، به موفقیت ایران در پرتاب ماهواره جدید امید اشاره کرد و افزود: پرتاب این ماهواره مسیر جدیدی در هوافضا بود که از پارسال این گام طراحی و دنبال شد و بالاخره به ثمر نشست.

وی با تاکید بر اینکه باید مسائل سیاسی را در پیشرفت علم و تکنولوژی کنار بگذاریم، گفت: حالا در برخی مواقع از جمله انتخابات نیاز است کارهای سیاسی کنیم، اما باید در بحث علم و فناوری و افتخارات ملی سیاسی‌بازی را کنار بگذاریم. این جناح و آن جناح را کنار بگذاریم و در کارمان دخالت ندهیم. ملت ایران و فرهیختگان این سرزمین از افتخارات جامعه ما هستند.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش به موضوع مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و تصریح کرد: اینکه امروز دیپلمات‌های ما در میدان رقابتی که بزرگترین کشورهای جهان حضور دارند حرف می‌زنند، صحبت می‌کنند و در مسائل فنی، حقوقی و سیاسی حرف خود را می‌گویند تاریخ بعدها شهادت خواهد داد که ما دست کمی از دنیا نداریم. ما هماوردی خوبی داریم و در میدان رقابت موفقیم و دیپلمات‌های ما هم‌اکنون با همه توان و تلاش در مسیر هستند.

روحانی تاکید کرد: چه در رسیدن به توافق نهایی موفق شویم و چه موفق نشویم، دیپلمات‌های ما افتخار تاریخ، کشور و ملت ما هستند همانگونه که مهندسین و دانشمندان ما در اصفهان، نطنز و فردو تلاش می‌کنند و از افتخارات ما هستند. ما به همه اینها افتخار می‌کنیم، این عزیزان جهادگران خط مقدم امروز کشور هستند.

وی با بیان اینکه رشد علمی ما در بسیاری از مسائل قابل قبول است اما باید رقابت با دنیا را ادامه دهیم گفت: باید در صحنه رقابت پیروز شویم و باید در این راه قدم‌های جدی و جدیدی برداریم.

رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه موفقیت‌های کسب شده توسط دولت یازدهم به دلیل حمایت‌های مردم و حضور و تلاش آنان و حمایت مقام معظم رهبری بوده است، به آمار جدید مرکز آمار ایران در زمینه تورم اشاره کرد و اظهار داشت: همه اقتصاددانان می‌دانند که ماه بهمن و اسفند 2 ماهی است که بیشترین تورم را در طول 12 ماهه سال دارد، در سال گذشته تورم بهمن و اسفند را پایین آوردیم و تورم بهمن‌ماه سال گذشته 5.5 درصد بوده است.

روحانی گفت: در جلساتی که با اقتصاددانان داشتیم هیچ کس پیش‌بینی نمی‌کرد که تورم کشور در بهمن‌ماه امسال صفر باشد و این اولین باری است که دیروز مرکز آمار اعلام کرد که تورم بهمن‌ماه صفر است و این کار عظیم و بزرگی است که قطعا بدون حمایت مردم به موفقیت نمی‌رسیدیم.

به گفته وی دولت به فکر، کار و تلاش و خدمات جامعه مهندسین کشور متقاضی و نیازمند است و دولت این آمادگی را دارد که بخش‌هایی از امور خود را به انجمن‌های مختلف از جمله انجمن مهندسین واگذار کند و تردیدی نداریم که مردم بهتر از دولت کار خواهند کرد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در شرایطی قرار داریم که دولت هم برنامه‌های مهمی و هم مشکلات زیادی پیش رو دارد بر لزوم حضور جامعه مهندسین در هر دو مشکل تاکید کرد و گفت: باید در زمینه استفاده از آب به بهره‌وری قابل قبولی برسیم و با کارهایی که هم‌اکنون انجام می‌دهیم قطعا ظرف یکی دو سال آینده خوزستان، کاملا معقول خواهد شد و هزاران مهندسین با هزاران ابزار و ماشین‌آلات در خوزستان مشغول به کار هستند و البته در سایر استان‌ها هم کار می‌کنند.

روحانی با اشاره به مشکلات خشکسالی در کشور تصریح کرد: با کمبود آب روبه‌رو هستیم پیش‌بینی این است که این وضعیت خشکسالی ادامه خواهد داشت. غرقابی در شرایط فعلی اصراف است و اگر مجتهدی بیاید و به خاطر شرایط کشور فتوا بدهد که غرقابی جایز نیست و باید به آبیاری نوین تبدیل شود، این فتوای مجتهد حق است.

وی گفت: ما در محیط زیست هم مشکل داریم، در هوای تهران و هوای اهواز وضعیت خوبی برقرار نیست و مردم زندگی راحت و سالم می‌خواهند و مگر می‌شود مبارزه نکرد، نمی‌شود که نشست و نگاه کرد، ولو اینکه برخی طرح‌ها نیز بلندمدت باشند. وقتی جایی ریزگرد است آیا باید بنشینیم و دست روی دست بگذاریم. باید مشکلات را حل کنیم و بدانیم که این خاک بلند می‌شود، حال یا از کشور خود یا از کشور همسایه.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه یکی از مسائل ما با عراق همین بحث ریزگردهاست، گفت: مهندسین یک کشور با کارهای غیرکارشناسان برای ایران و عراق مشکل درست کردند و آن بالا آنقدر سد ساختند که این پایین مشکل درست شد و باید برای حل مشکل مهندسین ما تدبیر کنند.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر لزوم رعایت اخلاق در انجام پروژه‌ها گفت: وقتی آمریکایی‌ها بمب اتم را ساختند اما نتوانستند اخلاق را در کنار آن بیاورند، فاجعه آفریده شد یعنی در نبود پیوست اخلاقی آن همه کشتار و جنایت در هیروشیما و ناکازاکی به وجود آمد.

وی با تاکید بر اینکه منابع مالی را برای پروژه قطار سریع‌السیر تهران- اصفهان آماده کردیم و کار سریعا شروع خواهد شد و به نتیجه خواهد رسید، گفت: دولت دست تقاضا دراز می‌کند البته ما در بعضی از جاها باید از منافع زودگذر به خاطر منافع ملی و تاریخ‌مان بگذریم. اگر در همان زمان که می‌خواستند مسجد شیخ لطف‌الله در اصفهان بسازند، ساختمان‌های تجاری سودآور نیز می‌ساختند امروز آن مسجد شیخ‌ لطف‌الله را نیز نداشتیم. امروز متاسفانه خیلی مرسوم شده است که مدام سوال می‌کنند که این ساختمان شخصی‌ساز است تا اگر طرف برای خود ساخته بدانیم که آن ساختمان خوب است و اگر هدفش بساز و بفروش بوده هیچ چیزش درست نبوده است، یعنی می‌خواهم بگویم باید اخلاق حرفه‌ای به میدان آید.

رئیس‌جمهور  به برنامه‌های دولت در زمینه صادرات غیرنفتی اشاره کرد و گفت: یکی از افتخارات این دولت صادرات غیرنفتی بوده است.

روحانی با استناد به گزارش شب گذشته هیئت دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی آن را افتخارآمیز دانست و گفت: اولین قدم ما در زمینه اقتصاد مقاومتی این بود که ما صادرات غیرنفتی را توسعه دهیم و امروز 25 درصد صادرات غیرنفتی ما رشد داشته است و بخشی از این صادرات غیرنفتی مربوط به خدمات فنی و مهندسی است.

وی با بیان این مطلب اگر در میدان رقابت اخلاق نباشد، شکست می‌خوریم. ما در تمام پروژه‌ها و طرح‌های پیش رو یک بار بزرگ بر روی دوش مهندسین داریم و امیدواریم با تلاش و همت مردم آینده بسیار خوبی پیش رو داشته باشیم.

به گزارش تسنیم، رئیس‌جمهور در بخش ابتدایی سخنان خود با بیان اینکه اگر به تاریخ کهن ایران نگاه کنیم آثار بسیار چشمگیری می‌بینیم، گفت: در تخت جمشید، در اصفهان آثار بسیار شگرفی دیده می‌شود و هنوز هم بعد از قرن‌ها اصفهان می‌تواند به عنوان یک الگویی برای شهرسازی و معماری ایران باشد.

روحانی گفت: مطلع هستید که مالزی در پایتخت جدید خود از معماری اصفهان بهره جسته و در ساخت خود از میدان امام اصفهان الگو گرفته است؛ البته در گذشته تاریخ ایران تنها ساختمان‌سازی نبوده، ما مساله قنات‌ها را نیز داریم که یکی از شاهکارهای مهندسین ایرانی بود و امروز در ساختمان‌هایی که بحث تامین انرژی مطرح است، ارزش آنها را می‌فهمیم که تابستانی سرد و زمستانی گرم داشتند و افتخارات بزرگی را مهندسین به وجود آوردند حتی کبوترخانه‌ها در اصفهان برای خود شاهکاری بودند.

وی با اشاره به نقش مهندسین کشور در پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: از 16 آذر که سرآغاز حرکت جنبش دانشجویی بود، بگذریم باید بگویم که بنده در دوران دانشجویی خود در دانشگاه تهران هر وقت تظاهرات و یا تجمعاتی علیه رژیم را شروع می‌شد همیشه دانشکده فنی پیش‌قدم بود و یادم نمی‌آید که از دانشکده‌های دیگر شروع شده باشد. همیشه از دانشکده فنی شروع می‌شد و سپس به سایر دانشکده‌ها از جمله حقوق و اجتماعی می‌رسید.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه کار مهندسین در دوران دفاع مقدس و تحولات سیاسی نیز بسیار ارزشمند بود، گفت: یادم می‌آید که در سال 58 وقتی از یک پایگاه نیروی هوایی بازدید می‌کردم وقتی از مسئولی خواستم بخشی از آن پایگاه را باز کند، آن مسئول با ترس به من گفت که هیچ ایرانی به اینجا پا نگذاشته و شما اولین نفری هستید که به اینجا وارد می‌شوید. در دوران قبل از انقلاب همه چیز دست مستشاران بود سپس مهندسین ما در حفظ و تعمیر قطعات کارهای بزرگی انجام دادند و این شایسته تقدیر بود.

روحانی ادامه داد: در سال 58 عده‌ای می‌گفتند که هواپیماهای اف‌14 را پس بدهیم و پولش را بدهیم، اینجا بماند زنگ می‌زند، اما دیدیم که فرزندان این مرز و بوم در نیروی هوایی نهادی را به نام جهاد خودکفایی تشکیل دادند و توانستند کاری کنند وقتی افلقیان به ما در سال 2 بعدازظهر سال 59 به ما حمله کردند صبح فردای آن روز یعنی اول مهر 140 فروند هواپیمای وارد آسمان عراق شد و عراق را شکاندند و کسی فکر نمی‌کرد که چنین کاری صورت بگیرد اما در یک حمله هوایی 140 فروند هواپیمای به آسمان عراق رفت و سالم برگشت.

وی همچنین با بیان اینکه ما در پدافند هوایی در ایام جنگ مشکلات زیادی داشتیم و یکی از دانشگاه‌هایی که در بخش پدافند به ما کمک کرد دانشگاه شریف بود، اظهار داشت: مهندسین ما در صحنه دفاع مقدس بودند و کار بزرگی کردند و پس از دفاع مقدس نیز در ساخت و ساز کشور باز نقش بسیاری داشتند و حقیقتا بخش بزرگی از افتخارات ما مربوط به این قشر است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر