۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۳
کد خبر: ۱۲۳۳۰
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: برای پیشگیری از ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو لازم است گوشت گرم 12 تا 24 ساعت در یخچال نگهداری شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی، دکتر نادر پرور ، بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF)‌ را یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام دانست که با شروع فصل گرما شیوع آن بیشتر می‌شود.

وی روش اصلی انتقال این بیماری به انسان را از طریق نیش کنه دانست و اضافه کرد: با گرم شدن هوا و فعالیت بیشتر حشراتی مانند کنه این بیماری شیوع بیشتری پیدا می‌کند.

به گفته مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه، این بیماری در مشاغل و صنایع مرتبط با حوزه دام همچون قصابی بیشتر دیده می‌شود. همچنین دامداران و چوپانان نیز از دیگر گروه‌هایی هستند که در معرض این بیماری قرار دارند.

وی زنانی که شیر دام را می‌دوشند را نیز در معرض خطر ابتلا به این بیماری دانست.

پرور کشتارهای غیرمجاز و خیابانی دام را نیز از دیگر عوامل زمینه‌ساز تب خونریزی دهنده کریمه کنگو اعلام کرد و افزود: این بیماری حتی می‌تواند از طریق ترشحات دام به انسان منتقل شود.

وی به افراد توصیه کرد: هرگز از گوشت‌هایی که در مراکز غیرمعتبر عرضه می‌شود و یا گوشت دام‌های عرضه شده در کنار جاده‌ها استفاده نکنند.

این مسئول معتقد است: گوشتی که در کشتارگاه تهیه می‌شود، تحت نظارت بهداشتی است و مشکلی از نظر این بیماری ندارد.

پرور همچنین توصیه کرد: افراد پس از خرید گوشت آن را 12 تا 24 ساعت در یخچال نگهداری کنند تا فرآیند جمود نعشی در آن صورت گیرد و اگر میکروبی در آن هست از بین برود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در خصوص اقدامات این اداره کل برای مبارزه با تب خونریزی دهنده کریمه کنگو نیز گفت: با آغاز فصل گرم کلاس‌های آموزشی برای افرادی که با دام سر و کار دارند، برگزار می‌کنیم.

وی سمپاشی دامداری‌ها و جایگاه‌های نگهداری دام خصوصا در مناطق مرزی را از دیگر اقدامات برشمرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر