۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۲۲
به گفته یکی از مقامات ارشد تدارکات ترکیه، این کشور در حال ساخت یک سامانه برای ترکیب کردن تمام فعالیت‌ها و برنامه‌های ضد سایبری است.
یکی از مقامات ارشد تدارکات ترکیه از ساخت یک سامانه برای ترکیب کردن تمام فعالیت‌ها و برنامه‌هایی که بر علیه سایبر انجام می‌گیرد، خبر داد.
این سامانه همانند شرکت‌های نرم‌افزاری بزرگ که امروزه فعال هستند، عمل می‌کند، به این‌گونه که تمامی برنامه‌هایی که در آینده قرار است انجام شود، در این سیستم ادغام می‌شوند. در واقع این سامانه مانند یک سیستم‌عامل واحد کار می‌کند که شامل اجزا و قطعات مختلفی است. به گفته یکی از مقامات این کشور: "این سامانه حملات سایبری را به حداقل خواهد رساند و علاوه بر دفاع در برابر حملات سایبری، دارای امنیت و نرم‌افزارهای تجاری نیز است."
این سامانه با نام "مرکز عملیات امنیت سایبری" شناخته می‌شود. مقامات ترکیه قصد دارند این سامانه را بر پایه و اساس نرم‌افزار ملی بسازند.
یک شرکت ترکیه‌ای به نام آندرسکرتریت (Undersecretariat) در حال آماده‌سازی واحدی برای مقابله با تهدیدات سایبری است. در طرف دیگر نیز ارتش ترکیه در حال ایجاد واحدی دیگر و مخصوص خود برای مقابله با این تهدیدها است.
شرکت‌های نرم‌افزاری و تحت کنترل دولت مانند هاولسان (Havelsan) و اس‌تی‌ام (STM) قصد دارند جایگاه ممتاز در تجارت را به نام خود ثبت کنند. درنهایت شرکتی که به این جایگاه دست یابد، صاحب میلیاردها دلار می‌شود.
یکی از مقامات نظامی ترکیه گفت: "اسماعیل دمیر (Ismail Demir)، رئیس جدید شرکت آندرسکرتریت، تهدیدهای سایبری و راه مقابله با آنان را مهم‌ترین وظیفه خود می‌داند، به همین دلیل ما اطمینان داریم که این شرکت صنعتی از همه تلاش‌های دولت در برابر تهدیدهای سایبری حمایت می‌کند."
لازم به ذکر است که این شخص نظامی با پیشنهاد اسماعیل دمیر مبنی بر " حمایت شرکت آندرسکرتریت از تمامی شرکت‌های بالقوه ترکیه‌ای برای توسعه‌ی راه‌های مقابله با تهدیدهای سایبری" موافقت کرد.
وی در ادامه گفت: "سیاست این شرکت (شرکت آندرسکرتریت) این است تا با تشویق صنعت ترکیه، درزمینه امنیت سایبری این کشور دخالت و اظهارنظر کند. حدس من این است که در دو سال آینده این راه‌های مقابله با حملات سایبری در جایگاه مخصوص خود قرار می‌گیرند. ترکیه ازنظر زیرساخت‌های نرم‌افزاری، کشوری قدرتمند به‌حساب می‌آید."
روز هفدهم فوریه در آنکارا نشستی به میزبانی شرکت اس‌تی‌ام برگزار شد. در این نشست تعدادی از کارشناسان سایبری از 10 کشور بلژیک، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، انگلیس، پرتغال، آلمان، ترکیه، هلند و رومانی حضور یافتند.
دووت یلماز (Davut Yilmaz)، مدیر شرکت اس‌تی‌ام، در این نشست گفت: "سایبری یک میدان نبرد نسبتاً جدید و بزرگ است که هیچ خط مرزی برای آن تعریف‌نشده و همچنین فاقد تعریف مشخصی از دوستان و دشمنان است."
وی در ادامه گفت: "درزمینه امنیت سایبر هیچ‌کس از محل وارد شدن دشمن به سامانه و یا به‌جایی که ممکن است آسیب وارد کند، آگاه نیست. همچنین احتمال آن وجود دارد که از آسیب‌هایی که بعد از یک حمله به وجود می‌آید. آگاه نشوید. حملات همزمان می‌توانند بیانگر یک فاجعه باشند."
تایفان آکارر (Tayfun Acarer)، رئیس سازمان فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات ترکیه، گفت: "در دو سال آینده از امنیت سایبر به‌عنوان یک منطقه‌ی راهبردی استفاده خواهد شد."
وی در ادامه گفت: "اطلاعاتی که بشر در دو سال گذشته تولید کرده است بیشتر از اطلاعاتی است که بشر در تمام تاریخ تولید کرده بود. حمله به اطلاعات دیگر سامانه‌ها کاری آسان است، درحالی‌که جلوگیری از آن کاری بسیار مشکل و پرهزینه است. روزانه حدود 1.5 میلیون نفر با حملات سایبری مواجه می‌شوند. میزان خسارت یک بدافزار ارزان‌قیمت می‌تواند بسیار بیشتر از یک  هواپیمای جنگنده باشد."
توبیتک (TUBITAK) یک انجمن امنیت سایبر به نام اس‌جی‌ایی (SGE) را راه‌اندازی کرد. توبیتک، یک مؤسسه تحقیقات علمی در ترکیه است.
اس‌جی‌ایی در سال‌های 2013 و 2014 مسئولیت مقابله با تهدیدهای سایبری که 7 منطقه را تهدید میکرد، بر عهده داشت. این هفت منطقه عبارتند از: ساختمان‌های زیرساخت حقوقی، سازمان حمایت از کارشناسان قانونی، سازمان تقویت زیرساخت‌های سایبری، مناطق نیروی واکنش سریع در برابر تهدیدهای سایبری، سازمان‌های بهبود منابع انسانی و مناطق گسترش توانایی‌های دفاعی سایبری.
سازمان فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات ترکیه، ستاد کل این کشور، شرکت صنایع دفاعی ترکیه‌ای اسلسان (Aselsan) و شرکت نرم‌افزاری هاولسان از دیگر نهادها و سازمان‌هایی که درزمینه امنیت سایبر فعالیت دارند. بااین‌وجود، 70 درصد از تمام برنامه‌های سایبری کشور ترکیه را مؤسسه توبیتک انجام می‌دهد.
ترکیه میزبان بیش از ده اجلاس درباره امنیت سایبر و فن‌آوری‌های جدید در سال 2013 بوده است. کول‌سنگیزاوزتک (Col. Cengiz Özteke)، فرمانده کل سیستم‌های الکترونیکی و دفاع سایبری ترکیه، گفت: "ارتش ترکیه درصدد رساندن امنیت سایبر به‌عنوان نیروی پنجم این کشور است."
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر