۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۱۲۲۷۳
مقامات ایرانی بارها اعلام کرده‌اند که اطلاعات آژانس درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران ساختگی هستند.
دو دیپلمات غربی اعلام کرده‌اند جزئیات یک عملیات سازمان سیا که سابقه‌ای 15 ساله داشته و در جریان یک پرونده قضایی مطرح شده، شاید بازرسان سازمان ملل را وادار سازد که برخی از اطلاعات خود درباره برنامه تسیحات هسته‌ای ادعایی ایران را مورد بررسی دوباره قرار دهند.

در این دادگاه اعلام شده که سازمان سیا قصد داشته نقشه‌های اولیه اجزای یک بمب هسته‌ای را در فوریه سال 2000 وارد ایران سازد.

پیتر جنکینز، نماینده سابق انگلستان در آژانس، می‌گوید: "این داستان نشان از این احتمال دارد که سازمان‌های اطلاعاتی دشمن قصد داشته‌اند اسنادی را در ایران قرار دهند که آژانس بعدا آنها راکشف کند. این امر مسأله‌ای بزرگ به نظر می‌رسد."

مقامات ایرانی بارها اعلام کرده‌اند که اطلاعات آژانس درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران ساختگی هستند.

یکی از سخنگویان آژانس اعلام کرده است که این سازمان در حال ارزیابی جامع اطلاعاتی است که دریافت داشته است. سازمان سیا هنوز واکنشی به این گزارش‌ها نشان نداده است.

افشاگری‌ها درباره عملیات سیا در برنامه هسته‌ای ایران در جریان دادگاه جفری الکساندر استرلینگ در ایالت ویرجینیای آمریکا روی داد. استرلینگ یک وکیل آمریکایی و کارمند سابق سازمان سیا است که به اتهام نقض "قانون جاسوسی" (Espionage Act) و افشای اطلاعات اقدامات سازمان سیا علیه ایران با عنوان "عملیات مرلین" دستگیر شد.

بر اساس تلگرافی متعلق به می 1997 که به دادگاه ارائه شده "هدف [عملیات سازمان سیا] قرار دادن مقادیر زیادی اطلاعات ساختگی در برنامه هسته‌ای تسلیحاتی ایران بود تا آنها وارد مسیری بی‌سرانجام شده و پول و زمان‌شان هدر رود."

این مسأله با فعالیت‌های بازرسین آژانس نیز در ارتباط است زیرا برخی از تردید‌های این سازمان درباره برنامه هسته‌ای ایران بر اساس اطلاعاتی قدیمی هستند که توسط سازمان‌های اطلاعاتی ارائه شده‌اند.

دان جوینر، استاد دانشگاه آلابامای آمریکا، می‌گوید که عملیات‌های پنهانی سیا نمایانگر تاکتیک‌هایی هستند که آمریکا و متحدین آن علیه ایران به کار برده‌اند. "ارائه اسناد جعلی و ساختگی هسته‌ای بخشی واقعی از فعالیت‌های این دولت‌ها برای به بیراهه کشیدن برنامه هسته‌ای ایران بودند. این افشاگری خطرات اتکای آژانس به اطلاعاتی را نشان می‌دهد که توسط طرف‌های سوم و دولت‌هایی که برنامه‌های سیاسی‌شان داری جهت‌گیری خصمانه نسبت به ایران است، تهیه شده‌اند."
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر