۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۱
کد خبر: ۱۱۹۴۶
اولین گردهمایی و هم اندیشی شرکت های مشاور پدافندغیرعامل(مصون سازی کالبد کشور) در محل سالن شهید آبشناسان این سازمان تشکیل گردید .

اولین گردهمایی و هم اندیشی شرکت های مشاور پدافندغیرعامل(مصون سازی کالبد کشور) در محل سالن شهید آبشناسان این سازمان تشکیل گردید .

در ابتدای این مراسم معاون فنی وکنترل طرح های سازمان پدافند غیر عامل کشورخواستار اجرايي شدن ملاحظات در تمامي زیر ساخت های شد.

وی با اشاره با تاکيد رهبر معظم انقلاب بر موضوع پدافند غيرعامل اظهار داشت:يکي از دغدغه هاي مهم رهبري رعايت ملاحظات پدافند غيرعامل در احداث زيرساخت هاي حياتي و حساس در کشور مي باشدکه بحمدالله دولت محترم در اين زمينه اقدامات مناسبي انجام داده است.

معاون فني سازمان پدافندغیر عامل کشور با اشاره به پيچيدگي تهديدات موجود افزود:حفظ مراکز مهم و مصون سازي کشور در برابر تهديدات دشمن ساخت، وظيفه سازمان پدافند مي باشد و با توجه به حجم و تنوع تهديدات،نيازمند توجه همه شرکت ها در اين خصوص مي باشد.

وی با اشاره به توانمندی های سازمان برلزوم آموزش و انتقال تجربیات در بین شرکت های مشاور تاکید نمود .

معاون فني سازمان پدافند غیر عامل کشور در خصوص اقتصادی بودن طرح ها نیز گفت:در طرح ها ضمن نگاه اقتصادی ، باید توجه داشت که دراجرایی طرح های پدافندغیرعامل واکنش منفی نداشته باشد.

دومین سخنران دکتربهشید حسینی ،مدیر عامل شرکت نقش پایدار ؛عدم آشنایی غالب دستگاه های اجرایی ،ضرورت ملاحظات پدافندعیرعامل در پروژه های عمرانی ،عدم همکاری کارفرمایان با مشاورین جهت در اختیار قرار ندادن اطلاعات بدلیل عدم اعتماد سازی و یا محرمانه بودن،عدم تعریف و اطلاعات مشاورین از رویه های تائید مطالبات پدافند غیر عامل،عدم وجود شرح خدمات عمومی مشخص در بخش های مختلف بدلیل نبود شرح عمومی مشخص،عدم وجود تعرفه های هماهنگ در حوزه های مختلف خدمات مشاوره پدافندغیرعامل،نامشخص بودن اعتبارات پدافند غیر عامل در پروژه های عمرانی دستگاه های اجرایی ،نگاه غلط دستگاه های اجرایی به تهیه مطالعات پدافندغیرعامل،رویکرد جزیرهای مشاوران پدافندغیرعامل،داشتن رویکرد انجام توأمان خدمات مشاوره معماری و پدافندغیرعامل توسط یک شرکت،عدم وجود ادبیات مشترک بین شرکت های مشاور و نیاز به آموزش برای کارفرمایان ، مشاوران ،دستگاه های اجرایی و سایر مشاورین رشته های غیر از پدافند غیر عامل را از مشکلات مبتلا به شرکت های مشاور ذکر کرد.

مهندس پرویزابراهیمی ،مدیر عامل شرکت بهساز روش نیز مشاوره در حوزه پدافند غیر عامل را شامل ؛صلاحیت و اعتبار بخشی ،حمایت و پشتیبانی علمی،فرآیندها ی رسیدگی و تصویب طرح ها ،بازار کار و فعالیت در رشد شرکت ها وانتظارات بیان کرد.

وی صلاحیت و اعتبار بخشی را؛چند گانگی در اعطاء و قبول صلاحیت و اعتبار (سازمان،مدیریت،سازمان پدافند غیر عامل ،استانداران و حراست سازمان ها)،تک رشته ای بودن صلاحیت و همکاری به دلیل عدم اعتقاد سازمان ها به موضوع،ارائه صلاحیت چندگانه به سازمان های دولتی واز بین بردن فضای رقابت،فرآیند طولانی تمدید گواهینامه صلاحیت و از بین رفتن امکان مشارکت شرکت ها در مناقصات وعدم امکان پیگیری و فرایند صلاحیت توسط شرکت ها دانست.

مدیر عامل شرکت بهساز روش حمایت و پشتیبانی علمی و فنی سازمان پدافند غیر عامل را؛غنی سازی علمی و باز نشر تجارت،بروز رسانی راهبردهای تهدید،تشکیلات صنفی تخصصی،اعتبار بخشی(حمایت از گواهینامه)بیان نمود.

ابراهیمی فرایند رسیدگی به طرح ها را ؛ طولانی بودن رسیدگی،نامشخص بودن سطوحی از مطالعات که باید به سازمان منتقل شود،تغییر در افراد و سازمان های کنترل مضاعف،تعداد مراکز مدعی تصویب(سازمان مهندسی و حراست)،نیاز به تغییر در نحوه رسیدگی و ناهماهنگی در فرایند ماده 215ذکر کرد.

وی انتظارات شرکت های مهندسین مشاور را ، آموزش مستمر و روز آمد،تهیه مستندات قوی برای استاندارد سازی،ارائه دوره های راهبردی تهدید توسط سازمان پدافند غیر عامل ،تغییر رویکرد در تخصیص صلاحیت برای ایجاد زمینه رشد شرکت ها ،تنظیم ارتباط و تعامل داخلی در سازمان و همچنین نظام مهندسی و اجرایی کشور برای هدایت ستادی موثر،ورود موضوع پدافند غیر عامل به فرایند بودجه ریزی سازمان ها،تصحیح فضای رقابت بین شرکت ها دولتی و غیر دولتی وایجاد فرایندی برای تبدیل تجارت شرکت ها دانست.

سخنران بعد،مهندس زیدی فر مدیر کل پدافند غیر عامل شرکت نفت ضمن تبریک ایام الله دهه مبارک فجرگفت:90 در صداز طرح های مربوط به دستگاه های اجرایی کشور زیرساختی و از جنس مهندسی است.

وی گفت: مهندسین مشاور در حوزه پدافند غیر عامل بدلیل عدم علاقه سازمان ها و دستگاه های اجرایی برای اعمال پدافند غیر عامل ونبود جذابیت به موضوع و عدم آشنایی مسئولین به ملاحظات پدافند غیر عامل کار سخت و دشواری پیش رو دارند.

زیدی فر موفقیت شرکت های مشاور را تعامل علمی و فنی مهندسی باکارفرما،راهکار های مناسب جهت اجرای پروژه ها با توجه به کمبودبودجه ،بروز بودن و عدم کپی برداری از طرح ها و دیدن طرح ها به جهت مشکل کشایی ذکر کرد.

سخنران بعدی دکتر شمسایی ،معاون مهندسی شرکت عمران ایران ، شرکت رامسئول طرح های استان ها و کمک به مشاورین دانست و گفت،این شرکت مدت زیادی روی طرح ها کار کرده و شرح خدمات مبسوطی آماده جهت ابلاغ تهیه شده است.

وی دو گام،شناخت توانایی و دارایی استان ها (مانند گلستان که بیشتر در بخش کشاورزی ، اصفهان در بخش صنعتی و...)و طبقه بندی دارایی ها (تهدیدات متوجه استان و طبقه بندی از حیث حساس،مهم و...)را از جمله طرح جامع مد نظر شرکت ها ذکر کرد.

شمسایی تهدید اصلی را از جانب آمریکا ذکر نموده و گفت:ماهدف آمریکا هستیم و ناامن بودن کشور و اختلافات قومی ،قبیله ای از اهداف این کشور بوده ، با هدف نارضایتی مردم از حاکمیت سعی در براندازی می نماید.

وی تهیه بانک اطلاعاتی جهت مطالعه طرح جامع و گذاشتن در اختیار استان ها و مشخص نمودن هزینه طرح های استان ها برای حل مشکل طرح های جامع از جمله فعالیت این شرکت ذکر کرد.

آخرین سخنران گردهمایی سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل بود که با اشاره به تصویب اساسنامه پدافند غیر عامل توسط مقام معظم رهبری گفت:اساسنامه تاییدی از جانب مقام معظم رهبری حکم قانون اساسی پدافند غیر عامل را دارد لذا هم انتظار بالا رفته و هم ظرفیت ایجاد شده است.

وی رویکردهای جدید حوزه پدافند غیر عامل را ؛پدافند عمومی،سایبری،پرتویی،زیستی،کالبدی(فنی،مهندسی)،مردم محور،اقتصادی و شیمیایی ذکر کرد.

جلالی گفت:آمریکایی 3 دسته نظریه علیه این حوزه ی دارند اولی جنگ نودهای اساسی است که تمرکز بر گره های زیر ساختی کشور است، لذا نگاه به کشور از منظر زیر ساخت است که کدام یک از این ها گره بوده و کدام گره نیست. هر چقدر گره اهمیت بیشتر و در لیست اهداف دشمن بالاتر قرار می گیرد،دیگری جنگ فلج سازی راهبردی است که در واقع میزان وابستگی و تعامل بین زیر ساخت ها در یک نگاه سیستمی است که کدام سیستم اگر در زیر ساخت حذف شود قدرت فلج سازی راهبردی برای کشور ایجاد می کند ،رویکرد دیگر جنگ مکمل کالبدی و فنی است .

وی تهدیدات زیر ساخت ها و کالبد کشور را شامل:

1 - اشراف اطلاعاتی بر زیر ساخت های کشور از طریق سامانه های از راه دور
2 – تمرکز دشمن بر مراکز ثقل(زیرساخت های دارای اهمیت بالا)
3 – تبدیل زیر ساخت های عمده به اهداف نهایی
4 – ارتباط مستقیم بین اهمیت زیرساخت و جذابیت هدف برای دشمن
5 – ساخت سلاح های خاص وتخصصی در هر حوزه زیرساختی
6 – استراتژی دشمن بر تمرکز در حوزه زیرساختی
7 – سابقه تهدیدات دشمن در جنگ های اخیر در حمله زیرساخت ها
8 – تلاش بر جانمایی و استقرار عوامل پنهان در زیرساخت ها دانست.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: اطلاعاتی که در حوزه مشاور تولید می شود شامل دو بخش ، تهدیدات موجود و بخش آسیب پذیری ها می باشد، تهدید پایه و آسیب پذیری دارای طبقه بندی ، یعنی نقاط ضعف یک سیستم هست، آمریکایی ها با ایجاد یک شبکه ی جاسوسی بین مشاوره ای ،عموماً مشاورین خارجی در واقع اطلاعات زیر ساختی را جمع آوری و با خود می برند.

جلالی گفت: می خواهیم اثر تهدید را بر کالبد کشور حذف یا کاهش محسوس دهیم لذا کشور را به سه حوزه ی پیکره ، جامعه و دستگاه تبدیل می نماییم، پیکره ی می شود زیر ساخت های اساسی کشور ، در واقع زیر ساخت های اساسی و غیر اساسی هر نوعی در بر می گیرد ،مفهومی را به عنوان مفهوم نهادینه سازی مفاهیم مهندسی در ذات طرح ها دنبال کرده و آن را به صورت چرخه دنبال می کنیم.

وی در قسمت دیگر به لحاظ اهمیت، زیر ساخت ها را به5 دسته ؛ ویژه ، حیاتی ، حساس، مهم و قابل حفاظت تقسیم ومیزان اعمال ملاحظات پدافند غیرعامل مساوی با میزان اهمیت زیر ساخت ذکر کرد به عبارتی یعنی این 5 دسته، سطوح ملاحظه مربوط به خود را دارند.

جلالی گفت: هدف در زیر ساخت های ویژه آسیب ناپذیری ، یعنی اعمال ملاحظات ما فوق صد در صد ، دومی را مصون ، سومی را پایدار و مستحکم ، سطح بعدی ایمن و سطح بعدی آن را امن ذکر کرد.

وی گفت:مسایلی که در حوزه پدافند کالبدی دنبال شود،شامل:
1- نظامات فنی اجرایی پدافند غیرعامل
2- تولید ظرفیت های فنی بومی
3- راهبری، هدایت، کنترل و نظارت ارزیابی طرح ها
4- تولید مدیریت دانش که در حوزه شرکت های مشاور بسیار اهمیت دارد.
5- الگوی طرح توسعه، طرح های قابل تکرار و قابل تعمیم که باید ایمن سازی شود.
6- نهادینه سازی نظام فنی اجرایی در طرح های کشور
7- بومی سازی دانش ، است.


جلا لی گفت: در بحث پدافند کالبدی به دنبال چند دسته سیاست اجرایی هستیم:
1 - بر اساس اولویت، کالبد حیاتی، تامین نیازمندی های اساسی مردم، تامین نیازهای اساسی کشور، تامین نیازهای بخش دفاع و کالبد عمومی را مد نظر قرار دهیم.
2 – دسته بندی طرح ها بر اساس اهمیت .
3 - روان سازی فرآیندهای فنی مهندسی
4 - اختصاص میزان امنیت بر اساس اهمیت هر طرح.
5 - تدوین و تولید آئین نامه های پرمصرف.
6 - توسعه آموزش های طولی و عرضی برای جامعه مخاطب ( شرکت ها و مهندسین).
7 - تاکید بر فرهنگ سازی و باور پذیری عمومی در جامعه مخاطب.
8 - تولید محتوای آموزشی از محل مطالعات پروژه های فنی مهندسی .
9 - هم افزایی بین دستگاه های مهندسی کشور، مثل نظام مهندسی و سازمان ملی استاندارد و دانشگاه ها و شرکت های مشاور.
10 - صرفه اقتصادی در طرح ها که باید در مباحث فنی دیده شود.
11 - ارتقای اقتصادی شرکت های مشاور.

وی انتظارات سازمان پدافند غیر عامل از شرکت های مشاوررا، سازماندهی تخصصی شرکت ها ، طبقه بندی طرح ها موضوعی ، رعایت طبقه بندی ،تهیه نظام حفاظت مهندسی برای طرح ها در حوزه مشاوره ،شناخت تخصصی تهدیدات یا مهندسی تهدیدشناسی در هر حوزه ، مدیریت دانش در هر پروژه ، جذب و بکارگیری فارغ التحصیلان رشته های پدافند در شرکت های مشاوره،تهیه کنسرسیوم تخصصی مشاوره را در پروژه های بزرگ مطالعه و کسب دانش تخصصی در این زمینه ، کار روی الگوهای طرح های پایه و قابل تکرارو یا تهیه و تولید آئین نامه های تخصصی نام برد.





گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر