۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۱۱۸۹۲
نسل جدیدی از باتری ها ساخته شده که آتش نمی گیرند. این نوآوری در صنعت هواپیماسازی و جایی که آتش گرفتن باتری ها یکی از عوامل زمین گیرشدن هواپیماهاست از ارزش زیادی برخوردار است.
آتش گرفتن باتری یک فروند هواپیمای بوئینگ 787 در سال 2013 یکی از چند حادثه مشابهی است که هر سال در گوشه و کنار جهان روی می دهد. اما با  نوآوری که درحقیقت به کارگیری مانع حفاظتی پیشرفته ای در بین الکترودهای باتری لیتیوم یونی است، باتری هایی که به این شکل ساخته می شوند آتش نمی گیرند.

ماده ای که برای این مانع حفاظتی به کار رفته از نانوفیبرهای کربنی استخراج شده از "کلوار" تهیه شده است. کلوار ماده ای بسیار سختی محسوب می شود که یکی از مهمترین کاربردهای آن استفاده در جلیقه های ضدگلوله است.

کاری که این مانع حفاظت کننده انجام می دهد جلوگیری از مشکل ساز شدن ریزذرات فلزی است که به طور ناخواسته تبدیل به گذرگاههایی برای شکل گیری جریان الکتریکی و در نهایت آتش گرفتن باتری می شوند.

این فناوری جدید در دانشگاه میشیگان ابداع شده و به نظر می رسد به زودی بخش قابل توجهی از نگرانی های موجود در صنعت هواپیماسازی را برطرف کند.

گفته می شود از اواخر سال آینده میلادی باتری هایی از این دست وارد بازار و همچنین خط تولید هواپیماها خواهد شد.

برخلاف برخی مواد بسیار مستحکم نظیر نانولوله های کربنی که هم اکنون در باتری ها و تجهیزاتی از این دست به کار گرفته می شوند، کلوار غیررساناست و این مزیتی بزرگ برای باتری هایی محسوب می شود که با این ماده ساخته می شوند.

به کارگیری این ماده در باتری هایی که به زودی ساخته می شوند از ایجاد مدار کوتاه یا همان مفهوم رایج اتصالی جلوگیری می کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر