۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۰
کد خبر: ۱۱۸۷۴
سایه سنگین ناامیدی از واشنگتن بر تلاویو
نتانیاهو که در جلسه آغاز به کار دولتش صحبت می‌کرد، همچنین گفت: «ظرف هفته‌های آینده توافق هسته‌ای با ایران به دست خواهد آمد و این کشور در آستانه هسته‌ای شدن قرار می‌گیرد. و این مساله بیش از هر چیز وجود اسرائیل را در معرض خطر قرار می‌دهد.»
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل این بار دست از انتقاد مستقیم از کاخ سفید بر سر ایران برداشت تا همه نیروی خود را بر سخنرانی اش در برابر نمایندگان کنگره متمرکز کند. سخنرانی ای که جمهوریخواهان در دهن کجی به باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا و سیاست های او در مقابل ایران تنظیم کرده اند. نتانیاهو در حالی قرار است در برابر نمایندگان کنگره امریکا سخنرانی کند که سردی بی سابقه ای بر روابط واشنگتن – تلاویو حاکم شده تا آن جا که کاخ سفید اعلام کرده است که در جریان سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن رئیس جهوری امریکا با او دیدار نخواهد کرد.

به گزارش روزنامه الاخبار، چاپ لبنان، این در حالی است که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران اعلام کرد که مذاکرات جدی و بسیار خوبی در یک سال و چند ماه اخیر صورت گرفته به گونه ای که بر سر بسیاری از مسائل در گفت وگوهای هسته ای میان ایران با 1+5 توافق شده است.

روحانی که این اظهارات را در خلال استقبال از معاون اول نخست وزیر و وزیر امور خارجه کرواسی، وسنا بوسیچ، بیان می کرد، همچنین گفت: «رسیدن سریع به نتیجه نیازمند اراده سیاسی از طرف دیگر مذاکره کننده با ایران است.»

روحانی همچنین گفت: «توافق در قضیه هسته ای به سود دو طرف و امنیت و ثبات و صلح در منطقه و کل جهان خواهد بود و فرصت های لازم برای توجه به امور توسعه ای و تقویت روابط دو جانبه را افزایش خواهد داد به ویژه که امروز نه تنها در منطقه بلکه حتی در اروپا و مناطق دیگری از جهان شاهد فعالیت های تروریستی خطرناکی هستیم.»

رئیس جمهوری ایران همچنین تاکید کرد، قضایای طرح شده در گفت وگوهای میان ایران و بعضی کشورهای غربی در سایه گفت وگو و منطق به سادگی قابل حل است. ایران همواره به دنبال گفت وگو و تعامل منطقی با دیگران بوده است.

روحانی در حالی صحبت از حل قریب الوقوع مشکلات با غرب می زد و نسبت به توافق در پرونده هسته ای ابراز خوش بینی می کرد که نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تلاشی کاملا تخریبی گفت: «من به عنوان نخست وزیر اسرائیل خود را پایبند می دانم که همه تلاش های خود را به کار گیرم تا از رسیدن ایران به سلاح هسته ای جلوگیری کنم و برای رسیدن به این هدف لازم باشد به هر جایی می روم تا مواضع اسرائیل برای حمایت از آینده و وجود خود را بیان کنم.»

نتانیاهو که در جلسه آغاز به کار دولتش صحبت می کرد، همچنین گفت: «ظرف هفته های آینده توافق هسته ای با ایران به دست خواهد آمد و این کشور در آستانه هسته ای شدن قرار می گیرد. و این مساله بیش از هر چیز وجود اسرائیل را در معرض خطر قرار می دهد.»

وی سپس در چارچوب تلاش هایش برای القای ایران هراسی درباره قدرت گرفتن ایران در منطقه گفت: «این ایران است که بر لبنان و سوریه مسلط شده و الآن بر یمن و عراق نیز تسلط دارد. این ایران است که الآن جبهه ای علیه ما در جولان و جنوب لبنان ایجاد کرده است. نمی توان به چنین ایرانی اجازه داد که پیش برود و به سلاح هسته ای دست یابد.»

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه در پاسخ به این سوال که با قبول دعوت نمایندگان کنگره امریکا در معرض اعتراض های بسیاری هم در داخل اسرائیل و هم در ایالات متحده قرار گرفته است، گفت: «من به عنوان نخست وزیر اسرائیل خود را ملزم می دانم که همه تلاش های ممکن برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای که می تواند علیه اسرائیل به کار برده شود را انجام دهم.»

در همین رابطه منابع نزدیک به دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی تاکید کردند که حضور نتانیاهو در برابر کنگره «فقط دلایل سیاسی و امنیتی دارد.» به گفته این منابع «ارزیابی او این است که توافق میان ایران و ایالات متحده بر سر موضوع هسته ای تا ماه مارس حاصل خواهد شد و دو طرف تا ماه ژوئن به طور رسمی آن را امضا خواهد کرد برای همین برای او واقعا مهم است که به کنگره امریکا برود. او این اقدام را بسیار مهم می داند چرا که بر این باور است این کنگره است که در آخر بر سر این قضیه تصمیم خواهد گرفت.»

به گفته این منابع «نتانیاهو بر این اعتقاد است که توافقی که احتمال می رود میان ایران با 1+5 حاصل شود توافقی بد خواهد بود و خطری برای اسرائیل به حساب می آید و او تا اندازه بسیاری امیدوار است که کنگره بتواند جلوی این توافق را بگیرد.»

منابع نزدیک به دفتر نخست وزیری اسرائیل از زاویه دیگری نیز این مساله را مورد ارزیابی قرار می دهند و آن این که می گویند: «نخست وزیر سال ها است که رهبری درگیری علیه دستیابی ایران به سلاح هسته ای را بر عهده گرفته و اکثریت جمهوریخواهان نیز این موضع او را تایید می کنند، این در حالی است که کاخ سفید به سمتی می رود که توافق نهایی با ایران را امضا کند تا به دنبال آن جبهه ای علیه ما در سوریه و لبنان به وجود آورد، به ویژه که ایران می رود با تسلط بر یمن بر تنگه باب المندب نیز مسلط شود.»

در همین رابطه رادیو اسرائیل گزارش داد که جدال در درون کنگره بر سر این که نتانیاهو نباید دعوت کنگره را بپذیرد و در آن جا سخنرانی کند، شدت گرفته است. منتقدان نتانیاهو و افراد نزدیک به او می گویند: «او باید به ایالات متحده به عنوان نماینده همه اسرائیلی ها سفر کند و به موضوعات اختلافی بپردازد نه این که وارد مدار اختلاف های شخصی شود و درباره طرح ایران هسته ای و گسترش تروریسم رادیکال تنها از طرف خودش صحبت کند.»

به موازات آن گزارش های اسرائیلی حاکی از آن است که باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا به شدت نگران است که دیدار نتانیاهو از کنگره این فرصت را برای اسرائیل و جمهوریخواهان که از اکثریت کنگره برخوردارند، به وجود آورد که بتوانند جبهه خود را در مخالفت با توافق با ایران افزایش دهند. به ویژه که این دعوت خارج از عرف و چارچوب های پروتکلی صورت گرفته و عملا در آن توجهی به کاخ سفید نشده است. حضور نتانیاهو همچنین نشان از دخالت خارج از چارچوب اسرائیل در مناقشات ایران و امریکا بر سر پرونده هسته ای ایران دارد.

 

دیپلماسی ایرانی


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر