۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۶
کد خبر: ۱۱۸۵۱
عضو انجمن علمی سازمان مدیریت بحران و مسئول اجرای آموزش های پدافند غیرعامل کشور گفت: تحقق اصول و راهبردهای پدافند غیرعامل به توجه و مراقبت های مدیران دستگاه های اجرایی نیاز دارد.
به نقل از روابط عمومی استانداری سمنان، قدرت الله طاهری در کارگاه آموزشی تربیت مربی پدافند غیرعامل مدیران استان سمنان، افزود: یک دهه از زمان ایجاد سازمان پدافند غیرعامل می گذرد و تحقق کامل اصول آن به توجه مدیران دولتی در استان ها نیازمند است.

وی در توضیح پنج مولفه پدافند غیرعامل، گفت: اصول پدافند غیرعامل باید به تداوم فعالیت های ضروری کشور، کاهش آسیب پذیری و بازدارندگی دفاعی منجر شود.

عضو انجمن علمی سازمان مدیریت بحران کشور و مسئول اجرای آموزش های پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران دیگر دستاوردهای اصول پدافند غیرعامل در هر کشور هستند.

طاهری افزود: هدف از پدافند غیرعامل تداوم فعالیت های زیربنایی کشور، تامین نیازهای حیاتی، استمرار، خدمات رسانی عمومی، تسهیل اداره کشور در شرایط تهدید و بحران ناشی از تجاوز خصمانه با اجرای طرح ها و تدبیرهای پدافند غیرعامل است.

وی تصریح کرد: پدافند غیرعامل دفاعی مدنی و غیرمسلحانه، صلح آمیز، هم راستا با سیاست های تنش زدایی و ارزان ترین و پایدارترین روش دفاع ملی برای کاهش مخاطرات است.

عضو انجمن علمی سازمان مدیریت بحران کشور و مسئول اجرای آموزش های پدافند غیرعامل ابراز امیدواری کرد: آشنایی مدیران دولتی، به تحقق اهداف پدافند غیرعامل به منظور ایجاد پایداری بیشتر و کمک به کاهش آسیب ها در شرایط بحران بینجامد.

وی از اهمیت پدافند غیرعامل برای کشور، با توجه به دشمنی های بدخواهان نظام اسلامی گفت و یادگیری اصول و مبانی آن را برای مدیران دولتی ضروری دانست.

استاد دانشگاه و مدرس مباحث پدافند غیرعامل کشور نیز در این کارگاه آموزشی در توضیح اصول و مبانی پدافند غیرعامل و راهبردها، گفت: پدافند غیرعامل هر نوع اقدام صلح آمیز و آینده نگرانه ای است که باعث کاهش آسیب پذیری یک کشور می شود.

حبیب الله سهامی با بیان اینکه پدافند غیرعامل مجموعه ای از اقدام های مصون سازی است، افزود: اجرای اصول پدافند غیرعامل به کاهش آسیب پذیری شریان های حیاتی کشور در مقابل هر نوع تهاجم کمک می کند.

وی حمله به زیرساخت های حیاتی و تلفات غیرنظامی ها را از اهداف تهاجم ها دانست و با اشاره به تاریخ جنگ ها در دنیا، خاطرنشان کرد: در جنگ جهانی اول ۲۰ درصد، در جنگ جهانی دوم ۵۰ درصد و در جنگ آمریکا و ویتنام ۸۰ درصد کشته شدگان غیرنظامی بودند.

سهامی،  مزیت منطقه ای، وجود منابع سرشار انرژی نفت و گاز و منابع معدنی را ویژگی برجسته ایران اسلامی دانست و ادامه داد: وجود این ذخایر انرژی، سیاست استکبارستیزی، تسلط بر تنگه هرمز و جامعه مقتدری که پای اصول حاکمیت ملی خود ایستاده، ایران را هدف دسسیه های گوناگون دشمنان کرده است.

استاد دانشگاه و مدرس پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: تاسیسات شهری و صنعتی، سرمایه های انسانی، شریان های حیاتی و اسناد و گنجینه های ملی اصلی ترین اهداف تهدید دشمن در هر کشور هستند که باید اصول پدافند غیرعامل در مورد آنها به طور کامل رعایت شود.

مسعود مدیری زاده پژوهشگر پدافند غیرعامل کشور نیز در این کارگاه آموزشی، اصول پدافند سایبری را به مدیران و کارشناسان دستگاه های اجرایی استان سمنان آموزش داد.

محمد صارمی زاده معاون سیاسی امنیتی استانداری سمنان نیز در این کارگاه آموزشی آشنایی مدیران و کارشناسان دستگاه های اجرایی با اصول پدافند غیرعامل را ضروری دانست و گفت: آگاهی از اصول و مبانی پدافند غیرعامل به حفظ شرایط حیاتی در زمان های حساس کمک می کند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان نیز گفت: این دوره آموزشی پنج روزه است و مسوولان، مدیران و کارشناسان در ابتدای این دوره با مبانی و اهداف پدافند غیرعامل آشنا می شوند.

عباس پازوکی افزود: دو روز آخر این دوره آموزشی ویژه تربیت مربیان تخصصی پدافند غیرعامل در استان سمنان، با تدریس استادان حوزه های تخصصی پدافند غیرعامل کشور است.

وی ادامه داد: پدافند غیرعامل به مجموعه اقدام ها و تدبیرهایی گفته می شود که بدون استفاده از سلاح و مراقبت های نظامی، موجب کاهش آسیب پذیری و خسارات و پایداری کشور در زمان بحران ها شود.

پازوکی افزود: حفظ مراکز حیاتی و حساس، کاهش تلفات انسانی، به حداقل رساندن خسارت های اقتصادی، تحمیل هزینه بیشتر به دشمن، حفظ نیرو و ... از اهداف پدافند غیرعامل به عنوان دفاعی مدنی و غیر مسلحانه هستند.

به گفته وی سه نوع قرارگاه پدافند غیرعامل در استان های کشور شامل قرارگاه های سایبری، زیستی و پرتوی ایجاد شده که استان سمنان از قرارگاه زیستی برخوردار است.

مدیر کل پدافند غیرعامل استانداری سمنان تصریح کرد: تهدید زیستی به هر نوع نشانه، رویداد یا حادثه طبیعی یا غیرطبیعی گفته می شود که با استفاده از عوامل زیستی که تضعیف و نابودی سرمایه های انسانی یا آسیب های اقتصادی را به همراه دارد، انجام می شود.

وی اضافه کرد: تهدید زیستی از طریق تخریب و نابودی محصولات کشاورزی، گیاهی، دام و طیور، آب آشامیدنی، صنایع غذایی و محیط زیست در یک کشور و به منظور به خطرانداختن ثبات و امنیت آن جامعه انجام می شود.

کارگاه آموزشی و تربیت مربی پدافند غیرعامل ویژه مدیران و کارشناسان دستگاه های اجرایی استان سمنان تا پایان هفته، با حضور استادان و مدرسان حوزه های تخصصی ادامه دارد.

کارگاه آموزشی پنج روزه پدافند غیرعامل ویژه مدیران دولتی استان سمنان، در سه بخش اصول و مبانی پدافند غیرعامل و راهبردها، مدیریت بحران و چگونگی مدیریت بحران های طبیعی و غیرطبیعی، و پدافند سایبری برگزار می شود که با تربیت مربی ویژه پدافند غیرعامل برای این استان همراه است.

سه نوع قرارگاه پدافند غیرعامل شامل زیستی، سایبری و پرتوی، در استانهای کشور متناسب با شرایط و فعالیت های این استانها ایجاد شده که در استان سمنان با توجه به شرایط زیستی و محیطی، قرارگاه زیستی فعال است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر