۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۱۱۸۴۷
شرکتهای بزرگ نفتی جهان در اجلاس اقتصادی داووس هشدار دادند که انفعال اوپک در زمینه قیمت نفت به کاهش شدید عرضه در آینده منجر خواهد شد.
شرکتهای بزرگ نفتی جهان در اجلاس اقتصادی داووس هشدار دادند که انفعال اوپک در زمینه قیمت نفت به کاهش شدید عرضه در آینده منجر خواهد شد.

به گزارش رویترز، سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) در اجلاس اقتصاد جهانی در داووس سوئیس از تصمیم خود مبنی بر عدم مداخله برای جلوگیری از روند سقوط قیمت نفت دفاع کرد.

این سازمان همچنین هشدارهای دو شرکت بزرگ نفتی جهان مبنی بر اینکه سیاست اوپک ممکن است به کاهش سرمایه‌گذاری‌های نفتی و کمبود شدید عرضه بینجامد، رد کرد.

کاهش بیش از 50 درصدی قیمت نفت از ماه ژوئن تاکنون باعث شد که عمان یکی از کشورهای تولیدکننده نفت خارج از اوپک برای اولین بار انتقادات مستقیم و علنی از تصمیم ماه نوامبر اوپک انجام دهد. اوپک در نشست ماه نوامبر خود با کاهش تولید برای افزایش قیمت نفت مخالفت کرد و در عوض روی سهم بازار خود تمرکز کرد.

بهای نفت در نتیجه اشباع شدید بازار که عمدتا ناشی از افزایش شدید تولید نفت شیل آمریکا و کاهش تقاضا است به کمتر از 50 دلار در هر بشکه سقوط کرده است. این کاهش شدید باعث شده که چندین کشور کوچکتر تولیدکننده نفت در اوپک تحت فشار قرار گرفته و شرکتهای نفتی سرمایه‌گذاریهای خود را در تولید نفت کاهش دهند.

روسای دو شرکت بزرگ نفتی در اجلاس اقتصاد جهانی در داووس هشدار دادند که کاهش سرمایه‌گذاریهای نفتی در آینده باعث کاهش تولید و در نتیجه کمبود عرضه و افزایش شدید قیمت‌ها خواهد شد.

کلودیو دسکالزی رییس شرکت نفتی انی ایتالیا گفت: اگر اوپک برای احیای ثبات در قیمتهای نفت کاری انجام ندهد، ممکن است قیمت نفت در سال‌های آتی به 200 دلار در هر بشکه برسد.

وی به رویترز گفت: آنچه که ما احتیاج داریم ثبات است. اوپک همانند یک بانک مرکزی برای نفت است که باید در قیمت‌های نفت ثبات ایجاد کند تا سرمایه‌گذاریها در این بخش مسیر عادی خود را داشته باشد.

وی پیش‌بینی کرد که قیمت‌ها ظرف 12 الی 18 ماه آینده پایین بماند اما با توجه به شروع کاهش تولید نفت شیل در آمریکاریال به تدریج روند صعودی پیدا خواهد کرد.

این در حالی است که اوپک و عربستان بزرگترین تولیدکننده نفت این سازمان، همچنان بر موضع خود مبنی بر عدم کاهش تولید پافشاری می‌کنند.

عبدالله البدری دبیرکل اوپک در داووس گفت: اگر ما در ماه نوامبر تولید خود را کاهش می‌دادیم، مجبور بودیم که مجددا این کار را انجام دهیم در شرایطی که تولیدکنندگان خارج از اوپک تولید خود را افزایش می دادند.

البدری افزود: همه به ما می‌گویند که تولید خود را کاهش دهید، اما من یک سوال از شما می‌پرسم، آیا ما هزینه تولید بیشتری داریم یا تولیدکنندگان خارج از اوپک؟ بیایید ابتدا نفت با هزینه کمتر را تولید کنیم و سپس سراغ نفت‌های پر هزینه تر برویم.

وی افزود: قیمت‌ها در آینده احیا خواهد شد. من این مساله را سه تا چهار بار در زندگی‌ام مشاهده کرده ام.

البدری افزود:‌ سیاست اوپک علیه روسیه، ایران یا آمریکا نیست.

خالد الفلاح مدیرعامل شرکت نفتی آرامکو عربستان نیز گفت: اگرچه ممکن است قدری زمان ببرد، اما بازار نفت در نهایت خودش متعادل خواهد شد.

همچنین پاتریک پویان مدیر عامل شرکت نفتی توتال فرانسه نیز با تکرار نگرانی‌های دسکالزی گفت: سرمایه‌گذاری‌ها در میادین سرتاسر جهان پنج درصد کاهش یافته است. این به معنای این است که تا سال 2030 بیش از نیمی از تولید جهانی نفت از بین خواهد رفت. در این صورت به پول هنگفتی احتیاج است تا روزانه 50 میلیون بشکه نفت جدید تولید شود.

توتال با کاهش سرمایه‌گذاری در تولید نفت شیل و دریای شمال قرار است سرمایه‌گذاری‌های خود را در سال جاری نسبت به سال 2014 که 26 میلیارد دلار بود 10 درصد کاهش دهد.

به جز توتال دو شرکت بریتیش پترولیوم و کونوکوفیلیپس نیز به دلیل کاهش قیمت نفت سرمایه‌گذاری‌های خود را کاهش داده‌اند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر