۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۸
کد خبر: ۱۱۸۲۸
دو تن از محققان و فعالان مدنی انگلیس با اشاره به اهمیت نامه حضرت 'آیت الله خامنه ای' رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران خطاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی، آن را اقدامی بسیار به هنگام و زبان حال بسیاری از مسلمان جهان برشمردند.
'اسامه بات'، مدیر موسسه 'امور راهبردی اسلام' در انگلیس گفت: پیام آیت الله خامنه ای درخصوص وقایع اخیر، زبان حال بسیاری از مسلمانان جهان است.

مدیر موسسه 'امور راهبردی اسلام ' تصریح کرد:آیت الله خامنه ای رهبر جمع کثیری از مسلمانان جهان بشمار می آیند و موضع ایشان کاملا خردمندانه بوده است.

وی گفت: ایران اسلامی هم اکنون رهبریت جمعیت کثیری از مسلمانان جهان را برعهده دارد که با مواضع و واکنش های خردمندانه اش توانسته است بر تحولات جامعه اسلام، تاثیر زیادی بگذارد.

بات، با اشاره به روند تاریخی اسلام ستیزی در اروپا گفت: اگر روزنامه های یکصد سال پیش را نیز مرور کنیم در همان زمان نیز بحث بر سر فشار پادشاهان عثمانی بر اقلیت مسیحی بوده و امروز موضوع نقض حقوق بشر مطرح است.

وی افزود: ولی نکته اصلی این است که با وجود تفاوت دیدگاه تمدن های غرب و اسلام، این دو در کنار هم و در طول تاریخ زندگی کردند در حالی که امروز این تفاوت دیدگاه ها به یک معضل تبدیل شده و نگران کننده شده است.

بات راه حل این معضل را احترام متقابل تمدن غرب و اسلام به یکدیگر دانست، گفت: غرب چه بخواهد و یا نخواهد، اسلام در دنیایی امروز سهم و نقش به سزایی دارد.

وی گفت: روشنگری در عصر رنسانس مرهون اندیشه اسلامی و اندیشمندان مسلمان است؛ از طرفی دنیای غرب نیز سهم به سزایی در اقتصاد و دیپلماسی داشته است.

مدیر موسسه 'امور راهبردی اسلام ' همچنین درخصوص نامه بحث برانگیز اخیر ' اریک پیکل' وزیر دولت ها و جوامع محلی انگلیس به یکهزار و صد نفر از رهبران و شخصیت های مسلمان انگلیس برای مبارزه با افراط گرایی، گفت: این موضوع باید از طریق گفت وگو و دیپلماسی پیگیری شود.

وی افزود: غیر مسلمانان باید بفهمند که اسلام در انگلیس و اروپا فرا گیر شده و به راحتی از میان نخواهد رفت،لذا به جای این که زحمت بر دوش مسلمانان باشد که تلاش کنند خود را مسلمانان خوبی جلوه دهند، دولت های غربی باید دیدگاه خود را اصلاح نمایند.

بات خاطر نشان کرد: ما نیز باید تعامل داشته باشیم ولی این تعامل برای تعارف نیست؛ تعامل برای این است که به یک مرحله مثبت و عملی دست یابیم و رهبران مسلمان راهبردی عملیاتی را در این خصوص اتخاذ کرده و مدیریت کنند.

وی با اشاره به حملات مسلحانه اخیر در پاریس و باز نشرکاریکاتور موهن به حضرت محمد (ص ) گفت: پاپ رهبر کاتولیک های جهان و بسیاری از علمای سنی نیز مواضعی مشترک در این خصوص اتخاذ نمودند که هم راستا با نظر آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران بوده است.

'رضوان صابر' استاد دانشگاه و از محققان مسلمان نیز در مورد نامه حضرت 'آیت الله خامنه ای' رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران به جوانان اروپا و آمریکا به خبرنگار ایرنا گفت : این نامه اقدامی به موقع در ارتباط با تحولات اخیر دنیای اسلام و وقایع اخیر در غرب بوده است.

صابر با بیان این که قدرت و نفوذ ایران در جهان در حال افزایش است، گفت: ایران همچنین به سرعت در حال تغییر جایگاه سیاسی خود بوده و نفوذ بسزایی در عراق و جامعه شیعیان دارد.

استاد دانشگاه 'اج هیل' درخصوص نقش ایران در مبارزه با افراط گرایی و گروه تروریستی داعش گفت: گزارش ها و شواهد حاکی از آن است که ایران در حال مبارزه جدی با گروه های ضد داعش بوده و نقش آن در تحولات منطقه ای غیر قابل انکار است.

صابر در خصوص آینده اسلام در اروپا گفت: من فکر می کنم جایگاهی که اسلام در اروپا دارد در بطن جامعه نفوذ کرده، مسلمانان عضو اصلی جوامع غربی هستند و لذا آنها در مقابله با مشکلات مثل سایر اقلیت ها چالش خواهند کرد.

وی ادامه داد: مسلمانان ظرفیت های زیادی برای عرضه در اروپا دارند و اروپا می تواند از اسلام و حضور مسلمانان به نحو مطلوب بهره مند شود.

وی خاطر نشان کرد: فکر نمی کنم که در دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم، مسلمانان به راحتی دست از ارزش های خود برداشته و میدان را خالی کنند.

رضوان صابر، محقق امور ضد تروریستی همچنین به نامه اخیر 'اریک پیکل' وزیر دولت ها و جوامع محلی انگلیس به رهبران و شخصیت های مسلمان این کشور اشاره کردو گفت: صدور نامه ای در این سطح بیشتر از اینکه بتواند تاثیرگزار باشد، اقدامی رسانه ای و تظاهرگونه است.

وی افزود: من فکر می کنم رهبران اسلامی باید تکرار این قبیل اقدامات و ارسال چنین نامه هایی از سوی دولت انگلیس را زیر سوال ببرند.

صابر ادامه داد: آنها باید افرادی را که اقدام به نوشتن این نامه کرده اند را به چالش بکشند و به دولت انگلیس بفهمانند که آنها حق ندارند از این اقدامات به عنوان ابزاری برای متقاعد نمودن جامعه در راستای ایجاد امنیت علیه تروریسم استفاده کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر