۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۸
کد خبر: ۱۱۵۴۹
نماینده مردم اردبیل،نیر،نمین و سرعین در مجلس گفت:
حقیقت پور: «متاسفانه برخی رسانه ها و خبرگزاری های داخلی ایران هم در زمین رسانه های اسرائیلی بازی کرده‌اند و همراه با آنها خبرهای کذب و تحلیل‌های غلط را منعکس کرده‌اند. باید در سیاست های کلان جمهوری اسلامی ، در زمینه های آفند جنگ روانی و پدافند جنگ روانی باید برنامه و استراتژی های منسجم تری تعریف کنیم و فریب سناریوهای صهیونیستی را نخوریم.»
خبرنگارمساله دار خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار گزارشی به نقل از «دودیپلمات آگاه» مدعی شد ایران و ایالات متحده به توافقی در موضوع هسته‌ای دست یافته‌اند که بر اساس آن، ایران بخش قابل توجهی از اورانیوم غنی شده خود را به روسیه انتقال خواهد داد تا از این طریق، نسبت به «رفع نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای خود» اقدام کند. این ادعا اگرچه تکذیب شد اما آن را می توان نمایان کننده توطئه جدید رسانه‌ای با سناریو نویسی به نقل از منابع آگاه تلقی کرد.

خبرگزاری خانه ملت ، گروه سیاسی: ناوگان جمهوری اسلامی ایران از نخستین روز احتزاز پرچم انقلاب مورد تهاجم‌های چند وجهی استعمارگران قرار گرفته است. آنهایی که در زمان ر‍ژیم پهلوی منابع و مافع سرزمین پارس را به تاراج می بردند ، پس از 22بهمن سال1357 ابتدا اقدام به وضع تحریم های خصمانه علیه ملت ایران اسلامی کردند. آنها در ادامه اقدام به تحریک دیکتاتوری صدام حسین برای تجاوز خاک ایران کردند ، بلوک شرق و غرب دوشادوش یکدیگر به بانیان 8سال جنگ تحمیلی تبدیل شدند. هزاران شهید ، مجروح و جانباز با  اتلاف سرمایه های کلان موجب وارد لطمات سنگینی به کشور شد ، البته ایرانی ها تجربه‌هایی ارزشمند نیز کسب کردند.

در سال های پس از جنگ تحمیلی که اقتصاد ایران در حال شکل گیری بود ، موضوع تهاجم فرهنگی برای سست کردن پایه های دینی نظام جمهوری اسلامی آغاز شد. موضوع تهاجم فرهنگی در سال های بعد با ظهور شبکه های اجتماعی و افزایش قدرت رسانه های غربی در بستر فضای مجازی موضوع «جنگ نرم» مطرح گردید. جنگ نرم به مثابه راهبرد و استراتژی انتخابی نظام سلطه برای تسلط بر افکار و اراده ملت‌ها تدوین و طراحی شده است.مراکز رسانه‌ای این استکبار که به مدرن‌ترین فناوری جهانی مجهزند، از یک سو ابزاری در جهت اجرای عملیات روانی قدرت‌ها علیه ملت‌ها و دولت‌های مستقل هستند و از سوی دیگر، وسیله‌ای برای کنترل، تضعیف، جهت‌دهی و هدایت جوانان در سراسر جهان محسوب می‌شوند.

در تعاریف آکادمیک،استفاده از رسانه‌ها برای تضعیف کشور هدف و بهره‌گیری از توان و ظرفیت رسانه‌ها اعم از رسانه‌های نوشتاری، دیداری شنیداری و به کارگیری اصول تبلیغات و عملیات روانی، به منظور کسب منافع را «جنگ رسانه‌ای» گویند.

منصور حقیقت پور،نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر هوشیاری در مواجه با جنگ رسانه ای غرب گفت:«دشمنان جمهوری اسلامی از هیچ اقدامی برای ایجاد تفرقه و اختلاف فروگذار نمی کنند. مردم و کارگزاران نظام نباید فریب جنگ روانی دشمنان را بخورند.»

استعمارگران که در عرصه های مختلف نتوانسته  بودند به موفقیتی دست پیدا کنند به لطف برخی موضع گیری های نابخردانه دولت سابق که به نوعی تحریک افکارعمومی جامعه جهانی علیه جمهوری اسلامی بود ، توانستند دامنه تحریم های خود را به شدت گسترش دهند. با تغییر ادبیات دیپلماتیک جمهوری اسلامی براساس نقشه تدوین شده توسط مقام معظم رهبری با عنوان «نرمش قهرمانانه» فضای روانی مهندسی شده توسط رژیم صهیونیستی ، مبنی برادعای واهی «برنامه ریزی تهران برای ساخت بمب هسته‌ای» شکسته شد.

با موفقیت های فرزندان انقلاب در مصاف های دیپلماتیک ، اگرچه همه خواسته های جمهوری اسلامی محقق نشد اما ضرباتی مهلک به جنگ طلبان وارد شد. این اتفاق ناخوشایند رژیم صهیونیستی و برخی شیخ نشین‌های حاشیه خلیج فارس موجب هدف گیری مذاکرات جامع هسته ای توسط توپخانه های رسانه ای شد.

حقیقت پور می گوید:«جنگ رسانه‌ای از جمله جنگ‌های بدون خون‌ریزی و جنگ آرام، شیک و بهداشتی محسوب می‌شود.غرب و رژیم صهیونیستی تلاش می کنند روی مردم ایران ، تاثیر روانی بگذارند.»

در مورد جنگ رسانه ای و سناریو نویسی ‌های پوشالی به نقل از منابع آگاه این نکته حائز اهمیت است که آنها تغییرکارکرد تیم مذاکره کننده هسته ای ، دولت ، مجلس و ملت ایران اسلامی را دنبال می کنند.در نگاه سناریو نویسان جنگ رسانه‌ای، اگر افکار و اراده عمومی‌ را نسبت به موضوع یا جریان و پدیده‌ای بتوان اقناع کرد یا به سمت خواسته‌های خود جهت‌دهی نمود، مسلماً دولت‌ها تحت فشار افکار عمومی‌ به سوی اهداف مدنظر سوق یافته و در آن جهت قرار خواهند گرفت.

نماینده مردم اردبیل،نیر،نمین و سرعین در مجلس گفت:« برای جنگ رسانه ای علیه مذاکرات هسته ای ایران و گروه 5+1 انوع خبرهای کذب تاکنون توسط رسانه های رژیم صهیونیستی و غول های خبرگزاری غربی منتشر شده است که متاسفانه بعضا موجب انحراف رسانه های ایرانی هم شده است.»

وی در ادامه افزود: «متاسفانه برخی رسانه ها و خبرگزاری های داخلی ایران هم در زمین رسانه های اسرائیلی بازی کرده‌اند و همراه با آنها خبرهای کذب و تحلیل‌های غلط را منعکس کرده‌اند. باید در سیاست های کلان جمهوری اسلامی ، در زمینه های آفند جنگ روانی و پدافند جنگ روانی باید برنامه و استراتژی های منسجم تری تعریف کنیم و فریب سناریوهای صهیونیستی را نخوریم.»

پس از چندین خبر و تحلیل‌های اشتباهی که به موازات جریان مذاکرات هسته‌ای ایران تاکنون منتشر شده است ، خبرشامگاه خبرگزاری آسوشیتدپرس دال بر «تفاهم قریب الوقوع ایران و آمریکا» موجب شکل گیری گمانه زنی های اشتباهی شد که دامنه آن همچنان ادامه دارد.

این که خبرنگاری یهودی به نام جورج جان (George Jahn) که از حامیان رژیم صهیونیستی محسوب می شود و در طول چندین سال از تریبون خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس انواع خبرهای مساله دار را علیه مذاکرات هسته ایران منتشر کرده است ، موضوع جدیدی نیست.

جورج جان تاکنون مطالب متعدد و البته مهمی درباره موضوع هسته‌ای ایران منتشرکرده است که به فاصله‌ای اندک، کذب بودن همه آن‌ها ثابت شده است. شدت این روند به گونه‌ای بوده که پایگاه‌های خبری و تحلیلی مختلفی در عرصه بین‌المللی به انتقاد از رویکرد این خبرنگار پرداخته‌اند.

 براساس شواهد موجود ، خبرنگار آسوشیتدپرس در سال 2012با انتشار یک گرافیک جعلی که توسط موساد در اختیار وی قرار گرفته بود ، مدعی شده بود که «ایران در آستانه دست یابی به بمب هسته‌ای قرار دارد».

در مطالب جورج جان، از عنوان «عضو تیم مذاکره کننده»، «دیپلمات آگاه» ،«یک عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی» یا «یک دولت عضو» به تعداد زیادی مشاهده می شود.

خبرنگاران مساله دار در همه جای دنیا برای سناریو نویسی به عنصر «منبع آگاه » متوسل می شوند. اگرچه برخی سیاستمداران که می خواهند اخبار و اطلاعاتی را فاش کنند از این عنوان حفاظتی بهره می گیرند اما این که خبر در خلال مذاکرات هسته‌ای ایران مدام خبرهایی به نقل از منابع آگاه منتشر می شود و خبرگذاری های مذکور از انعکاس واکنش‌های ایران خودداری می کند ، مساله ای متفاوت است.

حقیقت پور بابیان این که «اگرچه هویت خبرنگار آسوشیتدپرس موضوع غیرقابل انکاری است» ، گفت :« نمی توان منکر شد که آهنگ شایعات و خبرهای کذبی که علیه ایران منتشر شده می شود ، همگی براساس سناریوهای صهیونیستی تنظیم شده اند.»

وی این نکته را هم افزود که غول های خبری و رسانه ای جهان همگی در چنگ صهیونیست ها هستند و شایعات منتشر شده ممکن بود توسط رسانه های دیگری همانند فاکس نیوز ، بی بی سی یا حتی رسانه های منطقه ای همانند الجزیره ، العربیه و یا ده‌ها رسانه دیگر مطرح شود.

 انتشار خبرادعایی که تهران با انتقال بخشی از تاسیسات هسته‌ای خود به خاک روسیه موافقت کرده است ؛ می تواند سرآغاز یک جنگ تمام عیار رسانه ای باشد که تا مرداد ماه سال آینده و موعد تمدید تفاهم نامه ژنو در وین باشد که البته بنا به گفته دیپلمات‌های ایرانی « تهران پس از تمدید تفاهم‌نامه ژنو این پیش بینی را می‌کرد که تک‌خبرهای کذب علیه مذاکرات منتشر شود»  و آنها جنگ رسانه‌ای خود را علیه جمهوری اسلامی گسترش دهند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید:« خبرهای کذب منتشر شده براساس سناریونویسی اسرائیلی‌ها در پس پرده هدفی پنهان را دنبال می کند و آن این است که آمریکا و غرب خواهان تفاهم با ایران است اما جمهوری اسلامی این موضوع را پیگیری نمی کند.رژیم صهیونیستی می خواهد وانمود کند که ایران عامل هرگونه تعویق تافهم جامع هسته ای است.»

حقیقت پور گفت:«فشار روانی و جنگ رسانه ای علیه تیم مذاکره کننده هسته ای ایران توسط رژیم صهیونیستی یک موضوع محرز است که تازگی هم ندارد البته با توجه مذاکرات حساس کارشناسی بین ایران و گروه5+1 این موضوع تشدید شده است.»

وی همچنین گفت:« جمهوری اسلامی همواره خواهان تفاهم و تعامل براساس احترام متقابل و حفظ منافع ملت ایران است و این که مذاکرات هسته ای تا کنون به نتیجه مشخصی دست پیدا نکرده است ، تنها به دلیل زیاده‌خواهی های طرف مذاکره و کارشکنی های صهیونیست ها بوده است.

سناریونویس‌های رسانه‌های غربی منهای افکار عمومی و تلاش برای ایجادخطای محاسباتی توسط سیاستمداران و دیپلمات‌های ایرانی ، آشوب در اقتصاد و بازار ایران را نیز دنبال می کنند که نمی توان از کنار آن بی تفاوت عبور کرد.

حقیقت پور با تاکید بر «اقتصاد مقاومتی» گفت:«تحریم های خصمانه غرب بر علیه ملت ایران اگرچه هزینه هایی را برمردم تحمیل کرده است اما این موضوع موجب خود باوری اقتصاد شده است که فی نفسه یک نعمت است.»

این نماینده مجلس نهم این نکته را هم گفت که غرب در کنار جنگ رسانه ای برای ایجاد جو روانی و ایجاد اختلاف در مرحله اول با جنگ نفتی ، در آمدهای ایران را نشانه رفته است. البته دولت و مجلس براساس فرمایشات مقام معظم رهبری باید اقتصاد مقاومتی منهای نفت را دنبال کنند.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر