۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۳
کد خبر: ۱۱۴۴۶
معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت نقش رسانه‌ها در ابعاد مختلف، گفت: رسانه‌ها با پوشش مناسب خبری، حماسه ۹ دی را در تاریخ انقلاب اسلامی ماندگار کردند.محمد زاده: رسانه‌ها با پوشش مناسب خبری، حماسه ۹ دی را در تاریخ انقلاب اسلامی ماندگار کردند(پایگاه اطلاع رسانی دولت)

 پایگاه اطلاع رسانی: رسانه‌های مختلف کشور در انعکاس واقعیت‌های حماسه ۹ دی نقش بی‌بدیلی را ایفا کردند به طوری که برای همیشه تاریخ این حماسه را ماندگار کردند.

وی ۹ دی را تجلی اراده ملی مردم در جامه عمل پوشاندن به وحدت، ایمان مردم و تبعیت از رهبری خواند و تصریح کرد: در این روز مردم با ایمان راسخ و با پیروی از ولایت فقیه به خیابان‌ها آمدند تا اینکه وحدت خویش علیه فتنه‌گران و دشمنان نظام را به نمایش بگذارند.


حماسه 9 دی

حماسه ۹ دی

به گفته معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حماسه ۹ دی قدرت مردمی نظام به عنوان منبع قدرت نرم با تلاش موثر رسانه‌ها به رخ دشمنان کشیده شد و باید دانست که دشمنان هیچ‌گاه این قدرت نفوذناپذیر مردمی ایران را در تصمیم‌گیری‌ها از یاد نخواهند برد

وی بصیرت، هوشیاری، آگاهی از فتنه‌ها، دشمن‌شناسی، بلوغ سیاسی، پرهیز از تنش داخلی و حفظ وحدت و انسجام اسلامی و نقش آن در بیداری اسلامی در کشورهای منطقه را مهم‌ترین دستاوردهای حماسه ۹ دی ۸۸ ذکر کرد که رسانه‌های ما این موضوعات را در تاریخ ثبت کردند.

محمدزاده خاطرنشان کرد: در این حماسه دشمن‌شکن مردم با احساس تکلیف در برابر ارزش‌های دینی و رهبری به صورت خودجوش به صحنه آمدند و توانستند بر مشکلات و موانعی که دشمن برای مردم ایجاد کرده بود با اراده و توانایی خودشان چیره شوند.

به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست «صبح روشنایی» با موضوع نقد عملکرد رسانه ها در حماسه ۹ دی به مناسبت فرارسیدن سالروز حماسه ۹ دی و روز بصیرت و میثاق امت با ولایت برگزارمی‌شود.

این نشست با حضور صادق زیباکلام استاد دانشگاه، مهرداد بذرپاش نماینده مجلس ، حمیدرضا مقدم‌فر معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران و مدیرمسئولان، سردبیران و خبرنگاران مطبوعات و خبرگزاری‌ها فردا دوشنبه ۸ دی ساعت ۱۵ در فرهنگسرای رسانه برگزار می شود.

آشکار سازی ابعاد مختلف این روز، بحث و بررسی عملکرد مطبوعات و خبرگزاری‌ها در اطلاع رسانی و انعکاس حماسه ۹ دی، بصیرت افزایی و آگاهی بخشی نسبت به جریان فتنه و خط جدید فتنه و تبیین تعمیق و گسترش پیوند ناگسستنی میان امت و ولایت، ازجمله اهداف نشست «صبح روشنایی» است.

این نشست در قالب ویژه برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مناسبت گرامیداشت سالروز حماسه ۹ دی با عنوان «روز روشنایی» برگزار می شود.

ویژه برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مناسبت حماسه ۹ دی از ۶ دی آغاز شده و تا ۱۱ دی با اجرای برنامه های فرهنگی هنری در حوزه شعر، عکس، پوستر و فیلم در فرهنگسراهای شهر تهران ادامه دارد.

بازتاب حماسه ۹ دی در رسانه های داخلی

به گزارش ایرنا: محمد علی صابری؛ انعکاس عظمت این رویداد دوران معاصر بویژه یادآوری ظلم فتنه گران و حماسه حضور مردم در ۹دی ضروری است.وی با اشاره به پوشش خبری برنامه های حماسه ۹دی در سال گذشته افزود: خبرنگاران این شهرستان با انعکاس خوب رویدادهای مرتبط با این روز امسال نیز با کمیته اطلاع رسانی مناسبت ها همکاری می کنند

رییس حوزه علمیه امام جعفر صادق(ع) سمیرم نیز گفت: رهبر معظم انقلاب بر هوشیاری مثال زدنی ملت ایران در فتنه آمریکایی سال ۸۸ و دیگر مقاطع حساس تاریخی تاکید دارند.

به گزارش خبرگزاری: یدالله مرادی پیش از ظهر امروز در جلسه برنامه‌ریزی برگزاری مراسم حماسه ۹ دی و دهه فجر در گچساران که با حضور امام جمعه، فرماندار و جمعی از مسئولان شهرستانی برگزار شد، با تبریک حلول ماه ربیع الاول، اظهار داشت: در هر جامعه و کشوری، روزها یا به تعبیر غنی قرآن کریم ایام الله‌هایی بوده که آن ایام الله‌ها سبب شکل گیری و استحکام آن کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس: در علم سیاست گفته می‌شود «گاه نخبگان سیاسی مانع توسعه سیاسی می‌شوند» که بی‌شک حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم مصداق عینی این سخن است. در حالی که شرکت چشمگیر مردم در انتخابات نوید بخش شکل‌گیری فضایی آرام بر جامعه بود تا با قوت و طراوات بیشتر به تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی پرداخته شود، مع‌الاسف اعتراض به نتیجه انتخابات و طرح شایعه تقلب و موضع‌گیری غیرشفاف و دو پهلوی نخبگان باعث شکل‌گیری فضای متشنجی گردید که از آن با عنوان «فتنه» یاد شد. ملت ایران در پاسخ به عملکرد فتنه‌گران، حماسه ۹ دی را آفریدند و نقطهٔ پایانی بر هشت ماه متشنج گذاشتند.

بازتاب حماسه ۹ دی در رسانه های خارجی

ادعای بی‌طرفی و انجام رسالت حرفه‌ای رسانه‌ای؛ ادعای بی‌طرفی بار‌ها از سوی بسیاری از این رسانه‌های خارجی مطرح شد و برخی کانال‌ها در ابتدا حتی توانستند تا حدودی این نکته را رعایت کنند، اما به فاصلهٔ کمی از اعتراضات، ماهیت اصلی آن‌ها آشکار شد. به عنوان مثال؛ بی‌بی سی فارسی که در ایام کوتاه حیات خود قبل از انتخابات با ظرافت خاصی به رعایت اصل عدم حمایت لخت و عریان از جریانات خاص در ایران پرداخته بود، به هیچ وجه نتوانست پس از آغاز اعتراضات این رویکرد را ادامه دهد و عملا جزیی از حرکت رسانه‌ای براندازانه در حمایت از معترضین بود.

خبرگزاری رویترز: خبرگزاری رویترز با وجود اینکه به حضور میلیونی مردم ایران در راه پیمایی حماسه ۹دی اشاره نکرد، ولی در گزارش خود درباره تجمع عاشورایی در ایران اسلامی نوشت: «راه پیمایان سوگند وفاداری با نظام جمهوری اسلامی یاد کردند.» رویترز در ادامه آورد: «تظاهرکنندگان در تظاهرات خود علیه رهبر مخالفان شعار دادند.» این خبرگزاری که در گزارش خود سعی کرد حضور میلیونی مردم ایران را فقط در حد ده‌ها هزار نفر مخابره کند، به برخی از حواشی روزهای گذشته و نامربوط به حضور چشمگیر مردم در ۹دی اشاره کرد.

شبکه تلویزیونی العربیه : که طی روزهای پس از برگزاری انتخابات از کوچک‌ترین تجمع‌ها به صورت گسترده استقبال کرده بود و با گزارش‌های مکرر به پخش اخبار داخلی ایران مبادرت می‌کرد، با مشاهده حضور چند میلیونی ملت ایران در ۹دی ابتدا سکوت اختیار کرد، اما نتوانست و این سکوت را شکست و سرانجام به حضور گسترده مردم ایران در راه پیمایی اعتراف کرد. اما خبرنگار آن با نادیده گرفتن تظاهرات میلیونی و مردمی ملت ایران سعی کرد تنها این تظاهرات را تجمعی دولتی قلمداد کند و تأکید کرد که این تظاهرات با حمایت دولت برگزار شده است

صدای آمریکا و بی‌بی سی فارسی: در این میان صدای آمریکا و بی‌بی سی انگلیس که به صورت آنلاین و لحظه به لحظه به تحریک و گزارش عملکرد گروه فتنه می‌پرداختند و مدعی بودند، «مردم کنترل پایتخت را از دست نیروهای امنیتی خارج کرده و به دست گرفته‌اند»!! این بار در بر خورد با حماسه نه دی تا ساعت‌ها سکوت اختیار کرده و سپس مدعی شدند «ده‌ها هزار نفر»! در تظاهرات دولتی (!) دیروز (۹دی) شرکت کرده‌اند. البته بی‌بی سی در خبر دوم به جای تعبیر «ده‌ها هزار تظاهرکننده»، تعبیر «تظاهر کنندگان» را جای داد. بی‌بی سی در قسمت گزارش تصویری هم عمدتاً عکس‌های یک تا چند نفره تظاهرکنندگان را به نمایش گذاشت.

شبکه آمریکایی ای بی‌اس: با فرافکنی خبری تلاش کرد تا این حضور گسترده مردمی را تظاهرات هواداران دولت خوانده و در این خصوص در گزارشی اعلام کرد: «بنا به گزارش‌های دریافتی، این راه پیمایی با سازماندهی گسترده حکومت و انجام گسترده چند روزه از تلویزیون و نیز با تعطیل کردن برخی ادارات و جمع آوری کارمندان دولت و دیگر اقشار از شهرهای کوچک و روستاهای حومه تهران ترتیب داده شد.

شبکه فرانس ۲۴:شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ نیز که بعد از دستگیری «کلوتید ریس»، یکی از اتباع فرانسه که به اتهام شرکت در اغتشاشات بعد از انتخابات در تهران دستگیر شده بود، موضعی بسیار تند نسبت به ایران اتخاذ کرده بود، در برنامه تحلیلی خود در مورد راه پیمایی ۹ دی، مدعی شد که در بین راه پیمایان ۹ دی، ساندیس رایگان توزیع شده است.

خبرگزاری آلمان: خبرگزاری آلمان که در مقابل حضور میلیونی مردم ایران در حماسه ۹دی ابتدا زبان سکوت را اختیار کرده بود، موقعیت خبری خود را در خطر دید و با بیان اینکه «هواداران رئیس جمهوری ایران تظاهرات کردند» تلاش کرد تا این حماسه ملی و انزجار مردم ایران را به یک دعوای سیاسی داخلی تقلیل دهد.

شبکه المنار: در میان فرافکنی رسانه‌های خارجی، شبکه المنار متعلق به حزب الله لبنان در بازتاب حضور میلیونی مردم ایران در راه پیمایی ۹دی اعلام کرد: "مردم ایران در تظاهراتی میلیونی هتک حرمت کنندگان به مقدسات دینی در روز عاشورای حسینی (ع) را محکوم و با رهبر انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی پیمان دوباره بستند.

نتیجه گیری

در نتیجه اغتشاشات، بعد انتخابات ۱۳۸۸، در ۹ دی مردم با تظاهرات گسترده، و با حمایت از جمهوری اسلامی ایران، به محکوم کردن فعالیت و گروه‌های ناراضی و اغتشاشگر پرداختند که این تظاهرات نطقه پایانی بر نا‌آرامی‌ها بود. در این میان رسانه‌های غربی که خود را برای یک هجوم برق آسا و پردامنه به نظام اسلامی ایران آماده می‌کردند بدون توجه به هیچ مسئلهٔ دیگری، به طور شبانه روزی بیشتر وقت خود را صرف حمایت و پوشش آن اعتراضات کردند و عمدتا با شعار بی‌طرفی و حمایت از مردم فعالیت‌های رسانه‌ای خود را تنظیم می‌کردند. اما دیری نپائید که نیت واقعی این رسانه مشخص شد و این رسانه‌ها عمدتا در تضاد با جمهوری اسلامی سعی کردن تا می‌توانند از میزان اهمیت و خودجوشی تظاهرات ۹ دی بکاهند و آن را یک تظاهرات دولتی قلمداد کنند..

 جنگ نرم و عملیات روانی


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر