۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۹
کد خبر: ۱۱۲۸۵
زندان‌های سعودی به گونه‌ای است که افرادی که حتی به دور از رویکردهای تکفیری وارد زندان‌ها می‌شوند، در پایان دوره محکومیتشان به تروریست‌های تمام‌عیار تبدیل می‌شوند.
در پی انتشار پدیده تفکرات تکفیری در منطقه خاورمیانه و کل جهان یک منبع برجسته سعودی از نقش زندان‌های سیاسی عربستان سعودی یا زندان‌های که برای گرایش‌های خاص گروه‌های تروریستی در نظر گرفته شده، در این راستا سخن به میان آورد. این منبع به فعالیتهای موجود در زندان‌ها برای پرورش تکفیری ها و تعلیم دیدگاه‌های وهابی اشاره کرده و در گفت‌وگو با پایگاه خبری العهد تأکید کرد که تعداد این زندان‌ها نزدیک به هفت مورد است که بزرگترین و مهم‌ترین آن‌ها زندان الحائر در ریاض است. زندان "شعار” در أبها واقع در إمارت القصیم، زندان "ذهبان” در جدة، زندان "القسیم” در امارت القسیم و زندان "الرماح” در منطقة الشرقیة از دیگر نمونه های این زندان ها هستند.

بنابر اعلام این منبع برجسته زندانیان این زندان‌ها تنها سعودی نیستند، بلکه از دیگر کشورهای عربی نظیر مصر، تونس، عراق، سوریه، امارات و یمن نیز در این زندان‌ها حضور دارند. برخی از یمنی ها در مناطق مرزی بازداشت شده و علاوه بر شکنجه و زندانی شدن در زندان‌ها در معرض تعلیمات وهابیت قرار می‌گیرند. حتی شهروندانی از اروپا نیز در زندان‌ها حضور دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به فرانسوی‌ها، آمریکایی‌ها، اتریشی‌ها و آلمانی‌ها اشاره کرد.

این منبع سعودی تعداد زندانیان مذکور را بسیار بالا خواند و گفت که در برخی بازداشتگاه‌ها این تعداد از استانداردهای جهانی بیشتر است. مقامات آل سعود به عمد تمرکز زندانیان را در برخی زندان‌ها بیشتر می‌کنند تا بتوانند فشارهای روحی و روانی آن‌ها را بیشتر کرده و آن ها را از فضای زندان ها متاثر کنند.

این منبع در تشریح علت تعداد بالای زندانیان در این زندان‌ها گفت که در حالی که این زندان‌ها مختص به زندانیان سیاسی یا حامیان رویکردهای تروریستی است، اما دستگاه قضایی سعودی برخی از مجرمان جنایی را نیز در آنها محبوس می‌کند.این در حالیست که جرم هایی که قانون عربستان آن‌ها را اقدامات مجرمانه کوچک می‌خواند باید با غرامت‌های مالی مجازات شود. برخی از این جرم‌ها عبارتند از: سرقت‌های کوچک، تجاوزها کوچک ، رفتار غیر انضباطی مانند اذیت و آزار یا مشاجره با دیگران، تخریب جزئی اعمال دیگران و دیگر موارد مشابه .

 این منبع در مورد نحوه تولید تکفیری ها در جریان گذراندن مدت محکومیت گفت که موارد فراوانی وجود دارد که فرد به اتهامات غیر از افراط‌گرایی دینی در زندان‌ها محبوس می‌شود، اما در پایان دوره محکومیتش به یک تروریست تمام عیار تبدیل می‌شود. فرد زندانی در هنگام ورود به این زندان‌ها در حبس انفرادی قرار می‌گیرد تا روحی‌اش تضعیف‌ شده و دچار سرخوردگی روانی شود.

بنابراین گزارش مدت محکومیت هر یک زندانی‌ها با دیگران متفاوت است، در بیشتر موارد از یک سال فراتر است. یکی از زندانیان در این زمینه می‌گوید که یکی از متهمان مدت چهار سال را در زندان انفرادی گذراند و در هنگام خروج از انفرادی شبیه انسان‌های عقب‌مانده شده بود. وی توضیح می‌دهد که پس از اتمام زندان انفرادی متهم وارد خطر واقعی می‌شود، این خطر اتاق‌های عمومی است که تکفیری ها در آن جریان امور را در دست دارند، متهم در این اتاق‌ها احساس نجات و آسایش می‌کند و مدت شکنجه اش به پایان می‌رسد. این در حالی است که وی نمی‌داند که با ورود در این اتاق‌ها به سالن تکفیری و تغییر اعتقادی وارد شده است.

به گفته این منبع فردی که از زندان انفرادی خلاص شده، در نتیجه فروپاشی حالت‌های روانی‌اش نیاز به هم‌گرایی با دیگران و ایجاد ارتباط با آن‌ها دارد، به همین علت خود را در اختیار شیوخ تکفیری و وهابی قرار می‌دهد و تسلیم آن‌ها می‌شود و در زمره تروریست‌ها وارد می‌شود. با گذشت زمان این فرد رفتار آن‌ها را می‌پذیرد و به آن‌ها ایمان می‌آورد و بعد از چند سال این متهم به یک "تروریست تکفیری ساخت عربستان” تبدیل می‌شود.

این منبع از سوی دیگر به نقش کمیته‌های موسوم به کمیته‌های نصیحتی اشاره کرده و گفت مأموریت این تیم‌ها در ظاهر همراهی با زندانیان و مطمئن شدن از روند صحیح گذران محکومیت آن‌ها است، اما در حقیقت این کمیته در راستای منافع حاکمیت سعودی عمل می‌کند و شامل عناصر تکفیری است که زندانیان را به اطاعت از شیوخ تکفیری دعوت می‌کنند.

این منبع سعودی به واقعیت دیگری در زندان‌های عربستان اشاره و تأکید کرد که هر کسی که زیر پرچم افراط‌گرایی اعتقادی قرار گیرد، حقوقی ماهیانه برای وی تعریف می‌شود. وی به روند شست‌وشوی مغزی زندانیان اشاره کرده‌ و می‌گوید که سران گروهک‌های تکفیری به زندانیان وعده می‌دهند که بعد از آزادی حقوق ماهیانه خود را دریافت خواهند کرد. این حقوق‌ها برای زندانیان خارجی و اروپایی تا ۲هزار ریال سعودی و برای زندانیان سعودی و برخی محکومان عرب به ۴ هزار ریال سعودی نیز می رسد.

 بخشی از این رو حقوق نیز در زمان زندانی بودن فرد به خانواده وی تحویل داده می‌شود که همین موضوع روابط بین زندانی و شیوخ تکفیری را مستحکم‌تر می‌کند و آن‌ها به این اعتقاد می‌رسند که اقداماتشان در این پروژه امری مبارک و مقدس است، چرا که از داخل زندان خانواده خود را اداره می‌کنند و همچنین امیدوارند در هنگام خروج از زندان به اندازه‌ای پول در اختیار داشته باشند که بتوانند گذران زندگی کرده و به فعالیت‌های شغلی بازگردند .

این منبع در پایان سخنانش به معامله هایی اشاره می‌کند که آن‌ها را "لعنتی” توصیف می‌کند. معامله هایی که بین مقامات آل سعود با زندانیانی که حال تبدیل به تروریست‌های افراطی و تکفیری شده‌اند صورت می‌گیرد. براساس این معامله محکومان می‌توانند در صورت رفتن به مناطق مبارزاتی در صفوف ارتش عربستان یا پیوستن به گروه‌های تروریستی و تکفیری دیگر از زندان آزاد شوند.

این منبع به نقل از برخی از زندانیان که پیش‌تر در بازداشتگاه‌های عربستانی بودند، می‌گوید که مقامات آل سعود پیشنهادات زیادی را در زمان اشغال بحرین از سوی نیروهای سپر جزیره در مارس ۲۰۱۱ برای مشارکت در این عملیات به زندانیان داده‌اند، آن‌ها همچنین پیشنهادات فراوان دیگری را نیز برای عزیمت به سوریه در آغاز بحران این کشور با شعار کمک به انقلاب مطرح کرده اند. بسیاری از این مشوق ها و وعده ها هنوز هم برای کسانی که داوطلب عزیمت به سوریه و عراق تحت عنوان جهاد یا اسامی دیگر می‌شوند، وجود دارد.

مشرق


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر