۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۱۰۹۰۰
مدیر کل پدافند غیرعامل استانداری کهگیلویه و بویراحمد :
مومن نسب گفت: كارشناسان مي گويند ویروس آنفلوانزا دمای 56 درجه سانتی گراد را به مدت 3 ساعت و دمای 60 درجه سانتی گراد را به مدت 30 دقیقه تحمل می کند و یک گرم مدفوع آلوده به ویروس آنفلوانزا می تواند یک میلیون پرنده را آلوده کند.
مهدی صالحی
مديركل پدافند غيرعامل استانداري كهگيلويه و بويراحمد در تشريح وظايف پدافند زيستي و كارگروه بهداشت، سلامت و امنيت غذايي تاكيد كرد پرندگان وحشي و آبزي مي توانند بدون علامت، ويروس هاي آنفلوانزاي پرندگان را با خود جابجا و به ساير پرندگان انتقال دهند .

محمود مومن نسب گفت: با توجه به فرارسيدن فصل سرما و مهاجرت پرندگان وحشي به زيستگاهها، تالابها، درياچه ها و حواشي رودخانه ها و از طرفي تجارب بدست آمده در سال هاي اخير در رابطه با آنفلوانزاي پرندگان، لازم است مردم استان مراقبت بيماري احتمالي ناشي از آنفلونزاي اين نوع پرندگان مهاجر باشند.

وي افزود: با توجه به اينكه مرغ زنده خطر بالقوه جهت شيوع آنفلونزاي پرندگان محسوب مي گردد پيشنهاد مي شود توزيع و فروش هرنوع مرغ زنده فقط با مجوز رسمي دامپزشكي و شوراي بهداشت و تحت نظارت مستقيم ناظرين دستگاههاي ذيربط امكان پذير باشد.

مديركل پدافند غيرعامل استانداري كهگيلويه و بويراحمد با بيان اينكه اغلب پرندگان وحشي و اهلي نظير مرغ ، مرغابي ، اردك ، غاز ، بوقلمون و ... همچنين پرندگان زينتي از جمله طوطي، شاهين، كبوتر، گنجشك و حتي حشرات مي توانند به اين نوع آنفلوانزا مبتلا شوند، اظهارداشت: انتشار و انتقال اين نوع آنفلوانزا از طريق تماس با مرغ و پرندگان آلوده، پركني و ذبح پرندگان اهلي و وحشي آلوده و نيز تماس با پرندگان وحشي به ويژه پرندگان آبزي مهاجر حاصل ميشود.

مومن نسب گفت: كارشناسان مي گويند ویروس آنفلوانزا دمای 56 درجه سانتی گراد را به مدت 3 ساعت و دمای 60 درجه سانتی گراد را به مدت 30 دقیقه تحمل می کند و یک گرم مدفوع آلوده به ویروس آنفلوانزا می تواند یک میلیون پرنده را آلوده کند.

اين مسوول استانداري كهگيلويه و بويراحمد افزود: آگاهي بخشي و اطلاع رساني درست، در واقع رعايت اصل پدافند زيستي است و كار بسيار مهمي است و نگفتن مسايل و آنچه با جان و سلامت انسانها سركار دارد كار درستي نيست. زيرا مردم بايد از اوضاع محيط خود مطلع باشند تا در مواجه با آسيب ها و تهديدات احتمالي با اقدامات بازدارنده خود پيشتاز در امر پيشگيري باشند.

مديركل پدافند غيرعامل كهگيلويه و بويراحمد در پايان توصيه كرد دستگاههاي ذيربط در صورت امكان كليه افراد و كساني كه بواسطه نوع شغل با پرندگان و طيور در تماس هستند و به نوعي در معرض خطر محسوب مي شوند در برابر آنفلوانزا واکسینه شوند تا مسئله پدافند زيستي در اين مقطع زماني از سال بخوبي رعايت شده باشد.

 
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر