۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۲
کد خبر: ۱۰۸۹۱
بسیج پیکری به عظمت ملت ایران دارد و پشتوانه عظیم فکری و تجربی آن می تواند در رشد و شکوفایی کشور و بی نیاز شدن از بیگانگان و مقابله جدی با تحریم های اقتصادی آنان مورد توجه قرار گیرد.

تفکر بسیجی ما را به گوشه‌هایی از حیات معنوی بسیج رهنمون می کند و ماهیت و شخصیت واقعی آن را برای ما روشن می سازد. این واژه مقدس که اولین بار توسط امام راحل(ره) تجلی یافت، همان اندیشه واعتقادی است که شریف‌ترین فرزندان این کشور آن را پذیرفته و تمام رفتار علمی و عملی خود را با آن، تنظیم کردند تا آنجا که مبدل به انسان های نمونه ای در تمامی اعصار شدند. به معنای دیگر تفکر بسیجی به تمام و کمال، تعبیری بدیع از مکتب اسلام و آئین الهی تشیع است.

مدیریت تحریم ها توسط ایران

مدیریت تحریم ها توسط ایران

امام خمینی(ره) احیاگر اسلام ناب محمدی(ص) و پایه‌گذار مکتب "تفکر بسیجی”‌در عصر معاصر می‌فرمایند: ‌”من… از خدا می‌خواهم که با بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در دنیا افتخارم این است که خود بسیجی‌ام”.

این تفکر و حضور که از پشتوانه های گرانبهای این کشور اسلامی و از عالی‌ترین درجات ایمان و عمل صالح برخوردار است در کوتاه‌ترین مدت می تواند منشاء چنان تحولات شگرفی در میان تمامی عرصه ها (سیاسی، اجتماعی ، اقتصادی و ….) شود که حتی گاهی راه باور را بر همگان دشوار می کند. از این رو تفکر بسیجی آن‌گونه که امام راحل (ره) پایه‌گذاری کرد،کیمیایی است که حتی افسانه‌ها را در وادی واقعیت به مبارزه می‌طلبد.

تفکر بسیجی دارای شاخصه‌هایی از جمله ایثارگری، زهد و قناعت ، تواضع و صمیمیت، ابتکار و خلاقیت، عزت نفس، گمنامی و دوری از شهرت طلبی، مدیریت و تدبیر شایسته، غیرت و جوانمردی، تعهد و وفاداری، صبر و پایداری، ترحم و نوع‌دوستی حتی با دشمنان، عبادت واستغاثه به درگاه خداوند، تکبر در برابر استکبار و … می باشد که همگی در فرهنگ و تفکر بسیجی از درخشندگی خاصی برخوردارند .

چنانچه قرار باشد در جامعه‌ای مسیر رو به رشد و توسعه در پیش گرفته شود وکلیه مراتب و مراحل آن با سرعت هرچه تمام‌تر و با سلامت پشت سرنهاده شود، باید همه امکانات و عوامل ملی و محلی آن جامعه بسیج شده تا هم با صرف کمترین هزینه و هم در ابعاد گسترده‌تر بتواند از همه مواهب و نتایج آن منتفع شود و آنگاه است که می‌تواند به همه اثرات و تبعات شوم ناشی از توسعه نیافتگی در سریع‌ترین زمان ممکن خاتمه بخشد، مسائل و مشکلات بغرنج وآلام‌آوری که می‌توانند موجودیت و بقای ملتی را از هستی ساقط نموده و به بهای نابودی و همه سرمایه‌های انسانی و ملی آن جامعه منتهی شود.

بنابراین در دنیای کنونی، یکی از شروط بنیادی برای دسترسی به الگوهای توسعه در ابعاد چندگانه انسانی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، میزان مشارکت و درگیری همه عوامل در اختیار جوامع در جهت رشد اقتصادی جامعه می باشد. از این روتحقق اهداف استقلال و بالندگی در دنیای متحول کنونی، تولید بهتر و بیشتر و ارائه خدمات مناسب تر در راه اعتلای ایران اسلامی، در گرو هدایت، تدبیر، همدلی و همکاری اشخاص دلسوز و از جان گذشته ای استکه بدون هیچ ادعایی، خالصانه و مخلصانه در موسسات و بخش های مختلف تولیدی، خدماتی، اداری و … سکان خدمتگزاری را در دریای مواج و پرتلاطم موجود به دست گرفته تا آنها را در هر مرحله ای از رشد به جهت مطلوب سوق دهند.

گرچه تئوری ها و مکاتب متعددی در جهت بسیج نمودن و هدایت انسان ها و تجهیزات در جهت پیشبرد اهداف جامعه ارائه شده است، تئوری هایی چون مدیریت علمی تیلور، مکتب بوروکراسی وبر، مکتب علوم رفتاری و نهایتا مکتب سیستمی و مکتب اقتضایی که هریک در مقطعی از زمان نقش فعالی در هدایت عامل انسانی و منابع مادی در جهت دستیابی به اهداف اجتماعی و سازمانی موثر بوده اند، اما همه اینها در عین داشتن مزایای زیاد متاسفانه از معایب زیاد هم مبری نبوده اند. با این وجود با دقت در تئوری های پیشرفته مدیریت از جمله تئوری سیستمی و اقتضائی و پروژه ای، اشکال مختلف مدیریت بسیجی را می توان در آنها یافت. مثلا در مدیریت سیستمی با فرض نمودن یک سازمان در قالب یک سیستم، تمامی نیروی انسانی و تجهیزات در یک قواره بسته در جهت پیشبرد اهداف اقدام می کنند.

در نظریه اقتضائی بنا به نیاز هر قسمت، تمام گروه ها و افراد و منابع بسیج می شوند تا در شرایط پیش آمده مشکل یا معضل را مرتفع نمایند و همچنین در سیستم پروژه ای افراد در قالب یک پروژه با حذف جایگاه ها و مقام و موقعیت افراد نسبت به اهداف سازمان اقدام می کنند.

اما تفکر بسیجی همه این تئوری ها را در دل خود دارد با این تفاوت که انگیزه های افراد در این سیستم ها مادی و تلاش ها همه در جهت دستیابی به اهداف کوتاه مدت و کم ارزش است. در تفکر بسیجی اهداف والا و بلند است و نیروی انسانی علیرغم به کارگیری اراده پولادین، خود را مکلف به انجام تکلیف می داند و انجام تکلیف بر دستیابی به هدف مقدم است.

تفکر بسیجی تفکری است که نه تنها فرد، بلکه جامعه ای را می تواند متحول کند. هرجامعه ای اگر بتواند چنین تفکری را در بین مردمانش اشاعه دهد، دروازه های پیشرفت و تمدن برآن گشوده خواهند شد و شکوفه های پیروزی و نشاط برآنها لبخند خواهد زد. بنابراین می توان گفت اشاعه و بسط تفکر بسیجی به عنوان یک نیاز جدی برای همه جوامع که به سمت پیشرفت و توسعه گام برمی دارند از ضروریات است. اکنون به برکت تفکر و اندیشه جوانان بسیجی پیشرفت‌های علمی خوبی درکشور حاصل شده و بهره‌گیری از این توانمندی‌ها در راستای توسعه روستایی نیز دستاوردهای شگرفی به ارمغان آورده است. با کمک گرفتن از فرهنگ تلاش، و روحیه جهادی بسیج می توان فعالیت های بزرگ را مدیریت نمود و سبب توسعه اشتغال شد.

پشتوانه عظیم فکری و تجربی بسیح می تواند در رشد و شکوفایی کشور و بی نیاز شدن از بیگانگان و مقابله جدی با تحریم های اقتصادی آنان مورد توجه قرار گیرد. بسیج پیکری به عظمت ملت ایران دارد لذا در هر بخشی از جامعه که وارد شود می توانند از توان دیگر بخش ها کمک بگیرد .

 

بصیرت


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر