۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۱
کد خبر: ۱۰۸۶۰
مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور:
صابری‌نیا با تاکید بر اینکه پرسنل اورژانس فرصت اشتباه ندارند، تصریح کرد: نگاه وزارت بهداشت نیز نسبت به فوریت‌های پزشکی و پدافند غیرعامل بااهمیت است و این موضوعات را پاشنه آشیل بهداشت و درمان می‌دانند.
امین صابری‌نیا امروز 27 آبان ماه در همایش مدیران فوریت‌های پزشکی کشور که در هتل طرقبه مشهد برگزار شد، عنوان کرد: در چند سال گذشته در بحث اورژانس رشد بسیار خوبی داشتیم و شاهد افزایش 80 درصدی این پایگاه‌ها بوده‌ایم.

وی ادامه داد: ناوگان اورژانس پیش‌بیمارستانی از نظر کمیت افزایش یافته اما به لحاظ کیفیت با فرسودگی آمبولانس‌های اورژانس و کمبود ناوگان زمینی مواجه هستیم.

کمبود 7000 نیرو برای اورژانس پیش‌بیمارستانی

صابری‌نیا با اشاره به اینکه 7000 نیرو برای اورژانس پیش‌بیمارستانی در کشور نیاز داریم، افزود: در سال جاری قرار بر این است که صف‌بندی ارتقاء کیفی پرسنل را انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه 2078 پایگاه اورژانس در کشور وجود دارد، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل استخدام دولتی نیروها در دوره‌های قبلی که گاهی نیز تخصص نداشته‌اند جذب نیرویی در سال‌های اخیر نداشتیم و دولت اعلام کرده استخدام دولتی نداریم و باید به سمت برون‌سپاری حرکت کنیم.

مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور خاطرنشان کرد: اورژانس پیش‌بیمارستانی دچار یک چالش است و آن چالش ورود به حریم خصوصی مردم است که برای این موضوع باید اعتماد مردم را جلب کنیم.

صابری‌نیا با تاکید بر اینکه پرسنل اورژانس فرصت اشتباه ندارند، تصریح کرد: نگاه وزارت بهداشت نیز نسبت به فوریت‌های پزشکی و پدافند غیرعامل بااهمیت است و این موضوعات را پاشنه آشیل بهداشت و درمان می‌دانند.

وی عنوان کرد: تلاش شده است که در سال جدید از عالمان روز مدیریت بحران استفاده بهینه شود و در سال آینده نیز قرار است که دانشجویان دکتری مدیریت حوادث کارورزی خود را در دانشگاه‌ها به عنوان اکشنپلن بگذرانند که این حرکت موجب استفاده بهینه از نیروهاست.

مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور با بیان اینکه در حال حاضر دانشگاه‌ها را نسبت به توانمندسازی سیستم در برخورد با حوادث ارزیابی می‌کنیم، گفت: مهمترین بازوی اجرایی بهداشت و درمان در حوادث به عهده اورژانس پیش‌بیمارستانی است؛ در صورتی که اورژانس پیش‌بیمارستانی این وظایف را به خوبی مدیریت نکنند تمام ابعاد سیاسی و اجتماعی استان را درگیر می‌کند به همین دلیل موضوع ایجاد انگیزه برای پرسنل باید از اهداف وزارتخانه باشد.

صابری‌نیا با اشاره به نگاه عدالت‌محور بخش بهداشت به اورژانس اظهار کرد: پدافند غیرعامل یکی از مهم‌ترین اقدامات اورژانس پیش‌بیمارستانی در دو بخش حوادث غیرمترقبه و اورژانس بیمارستانی است.

نبود یکپارچگی در حوادث غیرمترقبه

وی با اشاره به اینکه کشور ما یکی از کشورهای بسیار حادثه‌خیز است، خاطرنشان کرد: در بخش حوادث غیرمترقبه صحبت‌های خوبی می‌شود اما در عملیات هنوز یکپارچگی موجود نیست.

صابری‌نیا با ابراز امیدواری از راه‌اندازی اورژانس ملی متشکل از آتش‌نشانی، اورژانس و ... اظهار کرد: تغییر مدیران حوادث و فوریت‌های پزشکی بسیار اهمیت دارد زیرا در صورتی که مدیریت جدید حوادث آگاه و توانمند نباشد متاسفانه در اولین لحظه آسیب می‌رسانند.

مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور ذات وزارت بهداشت را پدافندی دانست و اظهار کرد: رفتار وزارت بهداشت نمی‌تواند دوگانه باشد.

وی گفت: باید اورژانس پیش‌بیمارستانی و بیمارستان با یکدیگر هماهنگ شوند زیرا مدیریت دوگانه باعث آسیب به مردم می‌شود و این دو بخش باید به یک نفر سپرده شود.

صابری‌نیا با بیان اینکه اورژانس هوایی خدمت سطح سه اورژانس پیش‌بیمارستانی است، تصریح کرد: خدمت‌رسانی با اورژانس هوایی خدمات پیش‌بیمارستانی را چهار برابر افزایش داده است.

مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور عنوان کرد: تاکنون اورژانس هوایی مشهد پنج بیمار را منتقل کرده است و در 14 نقطه مشهد نیز برای اجرای طرح‌های برنامه تحول نظام سلامت قراردادهایی منعقد شده است.

وی با بیان اینکه امکان فرود اورژانس هوایی در بیمارستان رضوی و طالقانی مشهد وجود دارد، اظهار کرد: عملا تعداد پروازها برای ما مهم نیست؛ دو پد بالگرد برای مشهد در نظر گرفته شده است که به نظر می‌رسد بتواند نیاز مردم را مرتفع کند.

صابری‌نیا ممنوعیت پرواز را مشکلی دانست که در قوانین کشوری وجود دارد و افزود: در بعضی از نقاط شهرها باید این ممنوعیت پرواز در شرایط خاص قرار گیرد.

مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور از خرید هلی‌کوپتر در سال آینده خبر داد و عنوان کرد: بالگردهای حال حاضر که در اورژانس هوایی به کار گرفته شده‌اند، بالگردهای نظامی و ... است که تغییر کاربری داده شده است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر