۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۱۰۸۵۶
خبرگزاری فرانسه
خبرگزاری فرانسه در گزارشی با موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران، نوشت: اگر طرف‌های مذاکر‌ه‌کننده به توافق برسند می‌توانند به بیش از یک دهه اختلاف میان ایران و غرب پایان دهند.
 ایران و قدرت‌های جهانی در حالی آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای خود را در وین آغاز کرده‌اند که تنها شش روز به ضرب‌الاجل 24 نوامبر (3 آذر) برای دستیابی به توافق نهایی فرصت دارند.

اگر طرف‌های مذاکره‌کننده به یک توافق برسند این اتفاق می‌تواند به دوازده سال بن‌بست میان ایران و غرب بر سر برنامه هسته‌ای این کشور پایان دهد.

این توافق هم‌چنین به عادی‌سازی روابط ایران و غرب و بهبود وضعیت اقتصادی ایران کمک می‌کند و یک پیروزی برای باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در عرصه سیاست خارجی به همراه می‌آورد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان که گروه 1+5 را تشکیل می‌دهند از ایران می‌خواهند تا برنامه هسته‌ای‌اش را محدود و غنی‌سازی اورانیوم را کم‌تر کند. این در حالی است که ایران با استناد به این که حق برخورداری از تکنولوژی هسته‌ای صلح‌آمیز را دارد تاکید می‌کند فعالیت‌های هسته‌ای‌اش ماهیت کاملا صلح‌آمیز دارد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا عصر روز دوشنبه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران،‌ گفت: ما هنوز اختلافاتی داریم که باید آن‌ها را حل کنیم و هنوز نمی‌دانیم که قادر به این کار خواهیم بود یا نه.

مذاکره‌کنندگان ایران و آمریکا در حالی برای دستیابی به راه‌حل نهایی تلاش می‌کنند که هر دو در خانه‌های‌شان تحت فشار قرار دارند. از طرفی دیگر رژیم صهیونیستی که گفته می‌شود تنها دارنده سلاح هسته‌ای در خاورمیانه است از مخالفان اصلی این مذاکرات محسوب می‌شود و کنگره آمریکا را برای حصول توافق مورد نظر خود تحت فشار قرار می‌دهد.

وندی شرمن، سرپرست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت: با توجه به روزهای باقیمانده تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر اکنون زمان آن است که این کار را تمام کنیم.

وی هم‌اکنون به همراه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا برای شرکت در این مذاکرات وارد وین پایتخت اتریش شده است.

هم‌چنین محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در راس هیات ایرانی به وین سفر کرده است تا ضمن شرکت در ناهار کاری با کاترین اشتون نماینده گروه 1+5 در مذاکرات هسته‌ای، درباره پیشرفت این رایزنی‌ها گفت‌وگو کند.

خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش داد: اولین نشست میان تمام طرف‌های مذاکره‌کننده امروز بعدازظهر برگزار خواهد شد. انتظار می‌رود وزیران امور خارجه 1+5 شامل جان کری اواخر هفته جاری به این مذاکرات بپیوندد.

هنوز اصلی‌ترین مورد اختلافی میان طرف‌های مذاکره‌کننده ظرفیت غنی‌سازی ایران است که اورانیوم مورد نیاز برای تولید برق هسته‌ای و ایزوتوپ‌های پزشکی را تامین می‌کند. به نظر می‌آید اختلافات شامل راکتور آب سنگین اراک، تاسیسات فردو و بازرسی‌های بیش‌تر بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران حل شده باشد.

غرب از ایران می‌خواهد تا ظرفیت غنی‌سازی و تعداد سانتریفیوژهایش را کاهش دهد تا اطمینان یابد که این کشور به دنبال دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای نیست. این در حالی است که ایران تاکید می‌کند فعالیت‌های هسته‌ای‌اش ماهیت کاملا صلح‌آمیز دارد.

یک دیپلمات غربی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه یادآور شد: دیگر مساله مورد اختلاف در این مذاکرات مدت زمان توافق و سرعت لغو تحریم‌ها علیه ایران است موضوعی که انتظارات ایران در آن بسیار بالاست.

این دیپلمات هم‌چنین گفت: آن‌ها همه چیز را یک‌جا می‌خواهند و این خواسته واقع‌بینانه نیست.

رابرت آینهورن، دیپلمات پیشین آمریکایی در حوزه منع اشاعه در گفت‌وگو با این خبرگزاری تمدید مذاکرات هسته‌ای را محتمل دانست و اظهار کرد: تقریبا هیچ امکانی برای این که یک توافق کامل تا 24 نوامبر به دست آید وجود ندارد.

آینهورن که هم‌اکنون به عنوان کارشناس در اندیشکده بروکینگز فعالیت می‌کند، افزود: من فکر می‌کنم آن‌ها روی تمدید مذاکرات برای چند ماه دیگر توافق کنند.

هم‌چنین کلسی داون پورت، عضو انجمن کنترل تسلیحات آمریکا به خبرگزاری فرانسه، گفت: با توجه به سرمایه سیاسی بزرگی که هر دو طرف مذاکره‌کننده انجام داده‌اند ترک میز مذاکرات و تخریب این فرصت تاریخی اقدامی احمقانه خواهد بود.

خبرگزاری فرانسه هم‌چنین گزارش داد: اما مقامات تاکید می‌کنند که تمرکز آن‌ها روی ضرب‌الاجل 24 نوامبر قرار دارد.

تمدید دوباره مذاکرات هسته‌ای می‌تواند مشکلات را در پی داشته باشد که یکی از آن‌ها اعمال فشار بیش‌تر جمهوریخواهان آمریکا برای وضع تحریم علیه ایران است. اقدامی که می‌تواند موجب ترک میز مذاکره از سوی ایران شود.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر