۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۱۰۸۵۵
در یکصد و یازدهمین جلسه علنی شورای شهر تهران تصویب شد؛
رییس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به پروژه های نیمه تمام شهرداری گفت: شهرداری باید از تعریف و پیش بینی اعتبار برای پروژه های جدید بدون توجه به اهداف کمی پیش بینی شده پرهیز کند و به پروژه های نیمه تمام بر اساس برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران اولویت بدهد. همچنین پروژه های جدید باید با توجیه کامل و مطالعات پیش نیاز شامل پیوست های اجتماعی و اقتصادی و زیست محیطی و پدافند غیرعامل و سند تصویب ارائه شود.
دبیر با اشاره به اینکه هفته گذشته یک فوریت این طرح تصویب شد اما هیچ کدام از کمیسیون ها سیاست های پیشنهادی شان را به ما ارائه ندادند؛ تصریح کرد: شهرداری تهران موظف است لایحه برنامه و بودجه سال ۹۴ را در چارچوب وظایف و ماموریت های شهرداری و رعایت کلیه قوانین و مقررات موضوعه و اسناد بالادستی و دستورالعمل های ابلاغی وزارت کشور به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: همچنین شهرداری تهران موظف است لایحه مذکور را در قالب بودجه ریزی عملیاتی مصوب سال ۹۴ و ارائه گزارشات مربوطه در دو بخش؛ اول بخش های لایحه بودجه سال ۹۴ به همراه فهرست ها در شش بخش و ۹ فهرست؛ دوم سیاست های اجرایی و رویکردهای برنامه و بودجه را تا پایان دیماه ۹۴ به منظور بررسی و تصویب به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند.

وی با اشاره به اینکه بودجه دولت هم شامل مصارف و منابع می شود؛ یادآور شد: در لایحه بودجه باید بخش «منابع» شامل واگذاری دارایی های مالی و دارایی های سرمایه ای و بخش «مصارف» شامل اعتبارات هزینه ای؛ تملک دارایی های سرمایه ای؛ تملک دارایی های مالی به تفکیک  ذکر شود.

سالاری با اشاره به عنوان طرح گفت: زیربنای بودجه سال ۹۴ لایحه بودجه است. برای اولین بار شهرداری دارای برنامه عملیاتی شده و ما به عنوان اعضای شورا هم هنوز تسلط کافی به برنامه عملیاتی نداریم.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی ادامه داد: من از دکتر دبیر تشکر می کنم که این طراح را در زمان مناسبی از سال ارائه کردند اما پیشنهاد می کنم به ما زمان بدهید تا هر کمیسیونی به صورت تخصصی رویکردهای تخصصی خود را ارائه کند.

دبیر در مخالفت با پیشنهاد سالاری بیان داشت: نمی توان کار کمیسیون را عقب انداخت. من هفته گذشته از دوستان خواستم در طول هفته این طرح را بررسی کنند این غالب بودجه است و لازم است هر چه سریعتر به تصویب برسد.

چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز تاکید کرد: در این طرح به حوزه های تخصصی کمیسیون های مختلف وارد نشده اند. این سیاست های کلی بودجه بندی است که تهیه شده و باید بعد از این مرحله در کمیسیون های تخصصی بررسی شود.

وی اضافه کرد: طرح های یک فوریتی در پروسه اداری با تاخیر به روسا می رسد بهتر است به صورت مستقیم برای روسای کمیسیون ها ارائه شود. اینها چارچوب هایی است که می توانیم روی ان ها نظر بدهیم.

در ادامه حافظی خطاب به چمران گفت: مکاتبه آقای دبیر روز ۲۶ آبان انجام شده و امروز ۲۷ آبان است. تا روز یکشنبه سه روز به ما وقت بدهید که روی کلیات مطالعه کنیم.

صابری نیز بیان داشت: من از همه دوستان به ویژه کمیسیون معماری و شهرسازی می خواهم با توجه به احیای ستاد مناسب سازی معلولان و جانبازان روی این سیاست ها تاکید کنند.

سرخو نیز پیشنهاد کرد که در حوزه منابع روی منابع پایدار و توسعه منابع پایدار و نیز بر روی عملیاتی شدن بودجه تاکید بیشتری انجام شود.

مجتبی شاکری نیز اظهار داشت: هفته گذشته که آقای دبیر گزارش تبصره ها را ارائه کردند این موضوع مطرح شد که باید شهرداری تهران شاخص های ارزبابی برنامه را ارائه می کرد اما ما در کمیسیون فرهنگی هیچ شاخصی برای سنجش برنامه ۵ ساله نداریم. ما هنوز نمی دانیم اشکال کار از کجاست و حالا چطور می خواهیم غالب بودجه سال آینده را تعیین کنیم؟

اقبال شاکری نیز با اشاره به عملکرد خوب کمیسیون برنامه و بودجه عنوان کرد: دستور جلسه روی سامانه هم وجود داشته است و دوستان می توانستند به آن مراجعه کنند. پیشنهاد من این است که شهرداری گزارش ها را زودتر از لایحه بودجه به ما ارائه بدهند تا بتوانیم زودتر آن را بررسی کنیم.

دوستی نیز در ادامه خاطر نشان کرد: ما در برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران روی سیاست ها و رویکردها تاکید کردیم. این چیزی که امروز آقای دبیر ارائه کرده برشی از همان سیاست ها است و خیلی هم وارد جزئیات شده است.

عضو کمیسیون عمران ادامه داد: اینجا موضوع پروژه و گزارش گیری مطرح نشده بلکه موضوع سیاست ها و رویکردها است. ما باید بودجه سال ۹۴ را بر این اساس شهرداری ارائه شود و نباید فرصت را از دست بدهیم.

چمران نیز پیشنهاد کرد در حین خواندن طرح اعضای شورا پیشنهادات شان را ارائه کنند اما سالاری ابزار نگرانی کرد: ممکن است ارائه این طرح برنامه را بدتر کند. شهرداری مکلف است در راستای برنامه ۵ ساله لایحه بودجه را ارائه کند. چه لزومی به این طرح وجود دارد؟

دبیر در پاسخ به اعتراض اعضا گفت: سیاست های بودجه از شورای قبل روال شد و ما برای اینکه شهرداری بودجه را همانطور که ما می خواهیم ارائه کند این روال را پایه گذاری کردیم. سابقه آن هم در کمیسیون ها وجود دارد.

دنیامالی نیز با اشاره به اینکه اینها اهداف کلان بودجه است؛ تصریح کرد: من خودم به ارائه نشدن آن به کمیسیون ها معترض بودم اما الان می بینم مورد جدیدی در سیاست ها و اهداف کلان وجود ندارد.

حافظی نیز با اشاره به زمان یک هفته ای برای بررسی طرح یک فوریتی بر اساس قانون؛ تاکید کرد: چرا اجازه نمی دهید من طرح کمیسیون برنامه و بودجه را بررسی کنم؟ همین کار را کردید که وضع شهر تهران این طور شده است.

چمران در پاسخ به رییس کمیسیون سلامت و خدمات شهری گفت: شما از زمان تصویب یک فوریت؛ یک هفته وقت دارید که آن را بررسی کنید.
دبیر نیز اظهار داشت: آقای حافظی قرار نیست من برای شما کار کنم و شما روی کار من نظر بدهید شما باید در کمیسیون خودتان روی این موضوع کار کنید. در بودجه ریزی عملیاتی ادبیات تغییر کرده است من از دوستان می خواهم در کلاس های توجیهی شرکت کنند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه در خصوص سیاست ها و رویکردهای بودجه سال ۹۴ تاکید کرد: بودجه سازمان ها و شرکت های وابسته و بودجه راهنمایی و رانندگی نیز باید همراه با لایحه ارائه شود.

دبیر تاکید کرد: شهرداری تهران موظف است گزارشی از عملکرد سال اول برنامه ۵ ساله دوم با تحلیلی از کیفیت برنامه مصوب و دلایل عدم تحقق احتمالی برخی از اهداف برنامه یاد شده را به همراه ارائه برش سال دوم از برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران در چارچوب طرح ها و پروژه های مشخص و اهداف کمی و سنجه های شاخص ها اندازه گیری عملکرد ارائه کند.

وی همچنین با اشاره به ضرورت ارائه گزارش عملکرد ۹ ماهه برنامه و بودجه سال ۹۳ گفت: برای بررسی بودجه سال ۹۴ باید این گزارش به شورا ارائه شود.

دبیر افزود: شهرداری باید فهرست پیشنهادی املاک قابل فروش را بر اساس فهرست و برآورد اولیه بها و سایر مشخصات ارائه کند. همچنین ارائه فهرست کلیه بدهی ها و برنامه بازپرداخت شامل وام های دریافتی از بانک ها و موسسات داخی و همچنین وام های خارجی ضروری است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه به دیگر وظایف تعیین شده برای شهرداری در سیاست های بودجه اشاره کرد و گفت: ارائه اطلاعات و آمار مربوط به بدهی های شهرداری تهران به افراد حقیقی و حقوقی؛ فهرست برنامه های سرمایه گذاری و مشارکت؛ فهرست کمک ها به تفکیک سرمایه ای و هزینه ای و همچنین فهرست پروژه های مطالعاتی ضروری است.

حکیمی پور با اشاره به هزینه های دادرسی تذکر داد: ‌ما نیاز داریم گزارشی از پرونده های شهرداری و هزینه هایی که از این بابت شهرداری تهران می پردازد داشته باشیم.


دبیر با تاکید بر صحیح بودن تذکر حکیمی پور گفت:‌ این موضوع در دیون پیش بینی شده است و گزارش آن در گزارش دیون ارائه می شود.
علیرضا دبیر همچنین با اشاره به سیاست های اجرایی بودجه سال ۹۴ بیان داشت: تاکید بر انضباط مالی بین منابع  مصارف و کاهش وابستگی به درآمدهای ناپایدار و همچنین رعایت صرفه جویی و توجه به اقتصاد مقاومتی در لایحه بودجه باید دیده شود. همچنین اجرای بودجه باید در قالب اهداف کمی برنامه و اهداف سال مالی انجام شود و شهرداری باید به نحوی اعمال نظارت کند که از اهداف برنامه منحرف نشود.

وی با اشاره به ضرورت حسابرسی و اصلاح گردش عملیات مالی منطبق با استانداردهای حسابرسی و اخذ گزارشات مطلوب درباره دیگر سیاست های بودجه توضیح داد: تمرکززدایی از مناطق و توسعه سیاست های ناحیه محوری و محله گرایی و تقویت نظام مدیریت محله و نیز توسعه کمی و کیفی ناوگان حمل و نقل عمومی از طریق تکمیل شبکه ریلی و اتوبوسرانی و افزایش تجهیزات این شبکه ها و همچنین کاهش سفرهای درون شهری با بهره گیری از امکانات هوشمندسازی  از مهم ترین رویکردهای بودجه سال ۹۴ است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه خاطر نشان کرد: طبقه بندی و عناوین اعتبارات پیشنهادی اعم از هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای باید به نحوی باشد که نشان دهنده ماهیت کار و عملیات مربوطه باشد.

وی در خصوص رویکردهای لایحه بودجه گفت: ارائه گزارش جامع از عملکرد تکالیف مندرج در تبصره های بودجه سال ۹۳ به همراه مستندات مربوط به عملکرد آن و همچنین اثرات ناشی از آن در اعتبارات هزینه ای پیشنهادی سال ۹۴ ضروری است. همچنین باید گزارش منابع برآورد شده برای سال ۹۴ با تاکید بر درآمدهای پایدار و منابع تامین آنها نیز ارائه شود.

سالاری مجددا با اعتراض به نبودن زمان کافی برای بررسی این طرح گفت: رویکرد مهم تر است یا سیاست های اجرایی؟ رویکرد به معنی جهت گیری ها و چشم اندازها است و رویکردهای هر ماموریت باید به صورت جداگانه مطرح شود. با این طرح شهرداری می تواند انحراف از برنامه ۵ ساله را به این سیاست ها واگذار کند.

دبیر نیز توضیح داد: ما در این طرح به برنامه ۵ ساله استناد کرده ایم. مثلا در نوسازی تاکید کرده ایم سالی ۱۰ هکتار از بافت فرسوده باید اجرا نوسازی شود. این با برنامه ۵ ساله و قانون مجلس تضادی ندارد.

سرخو نیز از رییس کمیسیون برنامه و بودجه سوال کرد: در این رویکردها گزارشاتی را نوشته اند که نمی دانم این گزارش ها چه مشکلاتی را از بودجه ها حل می کنند؟

تقی پور پیشنهاد کرد: با توجه به اینکه دوستان بر اعمال نظراتشان تاکید دارند؛ پیشنهاد می کنم تا جایی که در این جلسه فرصت هست روی آن نظر بدهند و تا روز شنبه روی این طرح فکر کنند تا روز شنبه در کمیسیون تلفیق بررسی ها انجام شود.

چمران نیز از اعضای شورا خواست در این فرصت نظراتشان را ارائه دهند و مانع تصویب سیاست های بودجه نشوند.

دبیر با اشاره به ضرورت ارائه گزارش از منابع مورد نیاز پروژه های نیمه تمام موجود تا مرحله اتمام و بهره برداری گفت: منابع نیمه تمامی وجود دارد که لازم است دوستان قبل از تصویب بودجه ۹۴ گزارش آن را به ما ارائه کنند.
پیرهادی پیشنهاد کرد رویکرد فرهنگی اجتماعی در سیاست های بودجه ارائه شود و گفت: درباره موضوع فرهنگ نکته قابل تاملی در این طرح وجود ندارد، همچنین در اوایل دوره شورا معاونت نیروی انسانی را در شهرداری تفکیک کردیم که هزینه های شهرداری کاهش پیدا کند. در حال حاضر سی درصد درآمد شهرداری تهران برای نگهداشت این مجموعه صرف می شود و معاونت نیروی انسانی باید گزارش مربوط به عملکرد این معاونت را ارائه کند.

رییس کمیسیون برنامه بودجه در خصوص دیگر گزارش هایی که شهرداری باید همراه با لایحه بودجه ارائه دهد توضیح داد:

گزارش «هزینه های جاری با حداقل افزایش؛ مستند به قوانین و مقررات و اسناد مرتبط»؛ گزارش «هزینه های نگهداشت با مستندات مربوط به وضعیت موجود و واحد هزینه نگهداری با رعایت کامل صرفه جویی و جلوگیری از تداخل و تکرار و دوباره کاری ها» و نیز گزارش «پیش بینی کمک ها و بازپرداخت تعهدات و بدهی ها از انواع مختلف از جمله تعهدات مربوط به املاک و اراضی تصرفی در چارچوب برنامه ۵ ساله» باید به شورای شهر ارائه شود.

علیرضا دبیر ادامه داد: پیش بینی تحقق حداکثری با جهت گیری افزایش سهم درآمد منابع نقدی نسبت به غیرنقدی در بودجه سال ۹۴ باید پیش بینی شود.

وی با اشاره به پروژه های نیمه تمام شهرداری گفت: شهرداری باید از تعریف و پیش بینی اعتبار برای پروژه های جدید بدون توجه به اهداف کمی پیش بینی شده پرهیز کند و به پروژه های نیمه تمام بر اساس برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران اولویت بدهد. همچنین پروژه های جدید باید با توجیه کامل و مطالعات پیش نیاز شامل پیوست های اجتماعی و اقتصادی و زیست محیطی و پدافند غیرعامل و سند تصویب ارائه شود.
آخرین بند تعیین تکلیف میزان دیون سنواتی شهرداری تهران بود که در نهایت بعد از پیشنهاد مهندس چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران با اضافه شدن دغدغه های مطرح شده اعضا در روز یکشنبه و اضافه کردن آن به سیاست های بودجه سال ۹۴ این طرح به تصویب رسید.

در پایان اسمعیل دوستی نیز پیشنهاد داد اگر سیاست های مصوب وزارت کشور با این طرح مغایرت داشت طرح شورا اصلاح شود که مورد موافقت رییس شورا قرار گرفت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر