۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۱۰۸۲۸
استاندار تهران:
هاشمی با تاکید بر تفاوت میان اقتصادوابسته و اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد وابسته تاکید می‌کند که کشورهای دیگر می‌گویند که در کجا و در چه حوزه‌ای سرمایه گذاری کنند اما در اقتصاد مقاومتی این مباحث را ملت و دولتمان مشخص می‌کنند. اقتصاد مقاومتی را می‌توان به نوعی پدافند غیرعامل خواند که نیازمند هوشمندی مدیریتی در همه زمینه‌ها است.
سید حسین هاشمی در کارگاه علمی آموزشی اقتصاد مقاومتی که به همت مجمع تشخیص مصلحت نظام در تالار آبگینه شرکت آب و فاضلاب استان تهران برگزار شد، با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در اجرای اقتصاد مقاومتی، گفت: در چند سال اخیر نامگذاری سال‌ها با نگاه ویژه به اقتصاد کشور بوده است که توسط مقام معظم رهبری این نامگذاری‌ها انجام شده است.

وی تاکید کرد: باید به این نکته توجه کنیم که چه میزان از این شعارها به عمل تبدیل شده است. توانمندی که در داخل کشور داریم، در دو بخش تجربه انسانی که در قالب مدیریت به دست آمده و توانمندی‌هایی که به صورت خدادادی در کشور وجود دارد، کشورمان را تبدیل به یک کشور ویژه با شرایط ویژه در منطقه کرده است.

استاندار تهران با تاکید بر لزوم توجه به توانمندی‌ها و امکانات موجود در کشور افزود: باید به این ظرفیت‌ها نگاه ویژه‌ای داشته باشیم و با پشتوانه نعمت‌های خدادادی از جمله نفت و گاز اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کنیم.

وی ادامه داد: امروز همه دنیا پذیرفته‌اند که توسعه بر اساس معیار انسان محوری است. اگر در کشورمان به اصل 44 به درستی نگاه عملیاتی می‌شد قطعا شاهد یک انقلاب اقتصادی در کشور می‌بودیم.

وی تاکید کرد: در اقتصاد مقاومتی نقش اول را مردم دارند و باید بررسی کنیم که چه طور می‌توانیم این نقش را به مردم واگذار کنیم.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در هفت ماه گذشته، گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام که وظیفه نظارت و بررسی و پایش اقتصاد مقاومتی را در دستگاه‌های مختلف بر عهده دارد، باید اعلام کند که کدام دستگاه‌ها در این زمینه موفق بوده‌اند و تشویق شوند و کدام دستگاه‌ها عملکرد مناسب را نداشتند. این گزارش باید به رهبر معظم انقلاب ارایه شود. البته در دولت اقدامات بسیاری در خصوص اقتصاد مقاومتی انجام شده است و با تمام تلاش برای تحقق آن کار شبانه روزی انجام می‌شود.

استاندار تهران تاکید کرد: باید بدانیم که اقتصاد مقاومتی استفاده از توانمندی‌ها و فناوری‌های نوین است. اقتصاد مقاومتی به این معنا نیست که دروازه‌های کشور را ببندیم و از فناوری‌های نوین و به روز دنیا استفاده نکنیم. باید تشخیص درست بدهیم. توانمندی‌های خود را به کار بگیریم و هر کجا که نیاز به تکنولوژی خارجی بود از آن استفاده کنیم. قطعا به دلیل وجود نیروی انسانی مناسب و امکانات خدادادی در بخش معدن و فراورده‌های نفتی و گازی نسبت به بسیاری از کشورهای جهان مزیت بخصوصی داریم.

وی با تاکید بر تفاوت میان اقتصادوابسته و اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد وابسته تاکید می‌کند که کشورهای دیگر می‌گویند که در کجا و در چه حوزه‌ای سرمایه گذاری کنند اما در اقتصاد مقاومتی این مباحث را ملت و دولتمان مشخص می‌کنند. اقتصاد مقاومتی را می‌توان به نوعی پدافند غیرعامل خواند که نیازمند هوشمندی مدیریتی در همه زمینه‌ها است.

هاشمی ادامه داد: قطعا نمی‌توان همه چیز را به گردن تحریم‌ها انداخت. تحریم‌ها تنها گردش پولی را دچار مشکل کرده است. اعتقاد دارم تحریم‌های داخلی تاثیر بیشتری نسبت به تحریم‌های خارجی دارد. امیدوارم مجلس شورای اسلامی لایحه‌های دو فوریتی را که دولت ارسال می‌کند، در کمترین زمان ممکن بررسی کند. زیرا که این لایحه‌ها از اساسی ترین نیازهای کشور هستند.

وی تصریح کرد: قطعا اقتصادی که کشورمان را به سمت عزت بیشتر رهسپار می‌کند، اقتصاد مقاومتی است و این اقتصاد توانایی استفاده از استعدادها را فراهم می‌کند. در استان تهران به عنوان پیشانی و پایتخت کشور این استعدادها بسیار زیاد است که باید در مسیر درست از آنها استفاده شود.

وی ادامه داد: در تهران می‌توانیم در بخشهای صنایع غذایی، نانوتکنولوژی، گردشگری، و حوزه مسائل دانش بنیان حرکت کنیم. همه دستگاه‌ها باید در این مسیر حرکت کنند و قطعا حمایت استانداری نیز به همراه آنها خواهد بود.

وی با اشاره به آغاز حرکت در این مسیر و تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: در استان تهران مرکز جذب و سرمایه گذاری تشکیل شده است که با یک پنجره واحد به این بخش نگاه می‌کند. قطعا نمی‌توانیم بخش خصوصی را در بروکراسی اداری گرفتار کنیم. البته نهادینه شدن این موضوع کمی زمانبر است ولی امیدواریم در سال جاری این مرکز جایگاه اصلی خود را پیدا کند.

استاندار تهران خطاب به معاونین و روسای دستگاه‌های ذیربط گفت: باید تحقق اقتصاد مقاومتی را جدی بگیریم و هرکجا که نیاز به کمک از فناوری‌های نوین است این عمل انجام شود تا تهران به عنوان پیشانی و پایتخت نظام در اقتصاد مقاومتی نیز این پیشتازی را حفظ نمایند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر