۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۱۰۸۰۴
نیروی دریایی آمریکا نخستین لیزر جنگی خود را به منظور تقویت زرادخانه ناوگان پنجم خود در خلیج فارس مستقر کرد.
نیروی دریایی آمریکا نخستین لیزر جنگی خود را به منظور تقویت زرادخانه ناوگان پنجم خود در خلیج فارس مستقر کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی راشاتودی، مقامات نیروی دریایی آمریکا گفتند، کشتی نظامی آبی خاکی "پونس" نیروی دریایی آمریکا از اواخر اوت سال جاری میلادی به یک سیستم تسلیحات لیزری کلاس 30 کیلووات مجهز شده است.

این وسیله فوق مدرن می‌تواند علیه اهداف متعدد کوچک همچون قایق‌ها و ناوچه‌های توپ‌دار موثر باشد و قادر است به جای شش پرتو بر یک پرتوی قدرتمند متمرکز شود که می‌تواند هم به عنوان یک عامل کور کننده یا به عنوان یک سلاح برای به آتش کشیدن پهپاد یا قایق کوچک استفاده شود.

متخصصان یگان سیستم‌های دریایی نیروی دریایی آمریکا هفت سال مشغول کار بر این وسیله بودند و 40 میلیون دلار هزینه صرف شده تا این تکنولوژی به این مرحله برسد. این ماموریت در خلیج فارس یک اقدام آزمایشی است چرا که نیروی دریایی آمریکا می‌خواهد چیزهای بیشتری از این وسیله جدیدی بداند.

مزیت بزرگ این تکنولوژی کارایی عملی‌اش است و همانطور که نیروی دریایی تاکید کرده، یکبار شلیک لیزر حدود یک دلار هزینه دارد. اما لیزرها نیز خصوصیات خاص خود را دارند و کارایی آن‌ها به شرایط آب و هوایی، وجود گرد و غبار و بخار در هوا و دیگر عامل‌ها بستگی دارد. برد این لیزر که به خاطر این عامل‌ها محدود شده همچنان محرمانه باقی مانده است.

در همین حال مساله قدرت بسیار بالای این لیزرها نیز وجود دارد، از این رو این سلاح‌ها را با ژنراتورهای بسیار قدرتمند بر روی یک ناو مستقر می‌کنند.

فراک کندال، خریدار تسلیحاتی ارشد پنتاگون گفت: بسیار مهم است تا یاد بگیریم که این سیستم در محیط چگونه کار می‌کند و چقدر انرژی صرف می‌کند.

آدمیرال جان میلر، فرمانده یگان پنجم گفت: این حقیقت که کشتی "پونس" نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس مستقر شده، یک موقعیت منحصر به فرد برای استقرار این لیزر در یک منطقه مرتبط را فراهم می‌کند.

نیروی دریایی آمریکا از سال 2011 میلادی حضور خود در این منطقه را تقویت کرده است.

در همین حال آدمیرال جاناتان گرینرت، رئیس عملیات‌های نیروی دریایی آمریکا اوایل سال جاری میلادی در مصاحبه‌ای گفته بود: این لیزر الزاما برای هدف قرار دادن قایق‌های ایرانی نیست.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر