۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۱۰۷۹۹
بنیاد دفاع از دموکراسی گزارش داد :
بنیاد دفاع از دموکراسی در گزارشی به دلایل ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری مدظله العالی اشاره کرد.در بخشی از این گزارش آمده است : بیانات آیت الله خامنه ای در فوریه سال 2012 سبب ایجاد جرقه ای برای نظریات سردار غلامرضا جلالی شد تا "نظریه دفاع اقتصادی" را مطرح کند.
به گزارش روابط عمومی پدافند اقتصادی : در حال حاضر اندیشکده ها نقش تعیین کننده ای در تدوین سیاست های کشورهای مختلف بویژه غرب دارند . یکی از مهم ترین و تاثیر گذار ترین اتاق های فکر در حال حاضر را می توان بنیاد دفاع از دموکراسی نامید.این موسسه یک اتاق فکر نومحافظه کار است که پس از حوادث 11 سپتامبر 2001 و به بهانه‌ی مقابله با تروریزم، تأمین امنیت ملی، دموکراسی سازی و مهار افراط گرایی اسلامی شکل گرفت. این بنیاد در خصوص اوضاع کشورهای مختلف بویژه ایران گزارشات مختلفی تهیه میکند و به مسئولین مرتبط خود ارسال می کنند.

گزارش زیر نیز یکی از گزارشات این بنیاد در خصوص دفاع اقتصادی و اقتصاد مقاومتی می باشد که توسط معاونت آموزش ، پژوهش و فرهنگی  قرارگاه پدافند اقتصادی سازمان پدافند غیرعامل ترجمه شده است:

روحانیون عالی مرتبه ایران اخیرا به دنبال القای مفهومی بنام اقتصاد مقاومتی ازطریق تریبون ها می باشند. رهبرعالی ایران ، آیت الله سید علی خامنه ای  این مفهوم را از واژه نامه جنگ ایران و عراق برای پیشبرد خط و مشی  خودکفایی احیا نمودند.

این مفهوم در بر گیرنده یک سری بحث های داخلی مبنی بر اینکه چه مسیری را کشور باید انتخاب نماید می باشد ،که لزوما دو انتخاب وجود خواهد داشت: یا آزادانه،ارائه امتیازات هسته ای ، و دریافت سرمایه گذاری های مستقیم خارجی ، و یا آماده شدن برای فشارهای بین المللی. به عبارت دیگر اگر ایران اقتصاد مقاومتی را در پیش بگیرد این مساله نه تنها عواقب اقتصادی بلکه عواقب سیاسی قابل توجهی نیز در پی خواهد داشت.

استفاده از اصطلاح اقتصاد مقاومتی توسط آیت الله خامنه ای به سال 2010بازمیگردد اما این مفهوم در تابستان 2012 کش و قوس های زیادی پیدا کرد . این همان زمانی بود که کشور با افزایش فشارهای اقتصادی از جانب آمریکا جهت جلوگیری از برنامه هسته ای ایران مواجه شده بود . زمانی که آیت الله خامنه ای کشور را در چنین وضعیتی یافت تنها راه ادامه پیشرفت کشور با وجود افزایش تحریم ها ،کاهش واردات و کمبود ارز را اقتصاد مقاومتی دانست.

یکی از مزایای این مقاومت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود .بواسطه شمار زیاد شرکت های تابع سپاه پاسداران،این ارگان توانست با بهره گیری از محیط کم رقابتی تر اقتصاد ی و اعتماد به صنایع داخلی به موفقیت های قابل توجهی دست یابد. لذا تعجب آور نیست که سپاه پاسداران از این مفهوم استقبال نماید . محمدرضا نقدی رئیس بسیج در ماه می سال 2012گفت: تحریم ها بزرگترین موحبت برای کشور ها می باشند و ما باید در نماز هایمان  دعا کنیم که همه روزه بر شمار آنان افزوده شود ،چراکه این تحریم ها باعث پیشرفت کشور ما خواهند شد .

مادامی که ایران در مورد سودمندی برنامه مشترک فعالیت (JPOA) که برنامه هسته ای اش را تا حدی به جمود رسانیده است در حال بحث و بررسی است ،ایده اقتصاد مقاومتی در حال جان گرفتن می باشد . در فوریه،آیت الله خامنه ای برنامه ای 24بخشی را که در بر دارنده الزامات کلیدی اقتصاد مقاومتی بود ارائه کرد . رئیس جمهور با نوشتن نامه ای از مفهوم اقتصاد مقاومتی حمایت کرد. همینطور وزارت خانه ها و ادارات ایران هم متعاقبا حمایت خود را اعلام نمودند . سپس بیانیه دیگری از جانب آیت الله خامنه ای در فوریه سال 2012صادر شد که میتوانست جرقه ای برای نظریات سردار غلامرضا جلالی باشد که "اقتصاد بر پایه دفاعی" را مطرح کرد.

در ادامه این گزارش آمده است : پایگاه خبری فارس تیتری را با این مضمون منتشر کرد "بسیج،کلید اصلی اقتصاد مقاومتی ". برخی از روحانیون معروف ایران هم در پایگاه های نماز جمعه در 28 فوریه و 14 مارچ به توسعه مفهوم اقتصاد مقاومتی اشاره کردند . انگیزه ایران برای اقتصاد مقاومتی مساله ای تازه نیست . این اساسا تمایلی است که نشان دهنده عدم نفوذ سیاست ها و فشار های اقتصادی غرب بر ایران می باشد . مساله قابل توجه در این برهه زمانی  کمپین هماهنگی جهت پیشبرد مفهوم اقتصاد مقاومتی است . این می تواند نشانه ای نگران کننده برای آینده ایران باشد . اگر جمهوری اسلامی در این مسیر قدم بردارد  ،به این معناست که نظر آیت الله خامنه ای مبنی بر مقاومت چه اقتصادی یا هر چیز دیگری می تواند برگ برنده هر پیشنهادی باشد که از طریق برنامه مشترک فعالیت (JPOA)مطرح می شود .


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر