۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۲
کد خبر: ۱۰۷۴۳
کتــابنــامــه تشـریحـی دفـاع غیرعامل (کتابنامه مرجع)

گردآوری و تدوین: دکتر سید جواد هاشمی فشارکی 

انتشارات دانشگاه مالک اشتر – ص - 1393

v مقدمه ناشر

v مقدمه مؤلف

v فهرست الفبایی کتاب‌ها

v کتاب‌های فارسی (به ترتیب الفبا)

v کتاب‌های لاتین (به ترتیب الفبا)

v منابع مورد استفاده

v ضمیمه: فهرست کتاب‌های مرتبط برخی مراکز انتشاراتی

v فهرست الفبایی مؤلفان و ناشران

مقدمه مؤلف

یا عالم و یا فاضل
موضوع دفاع غیرعامل در جهان از قدمتی به اندازه تاریخ حیات موجودات زنده برخوردار است. موجودات زنده از ابتدای حیات، برای بقاء خود، قبل از استفاده از چنگ و دندان و نیش از شیوه‌های استتار، اختفاء و فریب و مانند آن استفاده می‌کنند. انسان‌های اولیه نیز برای در امان ماندن از تهاجم حیوانات وحشی و دیگر دشمنان هم‌نوع خود به غارها، بالای درختان و دیگر پناهگاه‌‌های طبیعی، پناه می‌بردند؛ به مرور زمان که نوع و شدت تهدیدها در اجتماعات افزایش پیدا کرد، شیوه‌های دفاع غیرعامل نیز تغییر یافت و استفاده از برج و بارو و قلعه و خندق و ... نیز رو به گسترش نهاد. امروزه به دلیل گسترش ناامنی و جنگ در جهان، بسیاری از کشورها و از جمله کشورمان که تجربه گران‌بهای جنگ تحمیلی هشت‌ساله را با خود دارد، به ملاحظات دفاع غیرعامل اهتمام ویژه‌ای دارد؛ و آن را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر می‌داند.
در سال‌های اخیر با اهمیت یافتن این موضوع، کتاب‌های مختلفی در خصوص دفاع غیرعامل، تهدیدها و موضوع‌های مرتبط در داخل و خارج منتشر شده‌اند، اما آمار و اطلاعات آن‌ها به صورت مدون، در دسترس قرار نداشت، به همین دلیل محققان و دانش‌پژوهان این حوزه به سختی می‌توانستند از ان آگاهی یابند.

در این کتاب تلاش شده فهرست جامعی از کتاب‌های منتشرشده در حوزه دفاع غیرعامل وموضوعات مرتبط ارائه شود. امید است که بتواند نیاز برنامه‌ریزان، طراحان، کارشناسان، مدیران، مجریان و متصدیان مربوطه را فراهم ساخته و آن‌گونه که مورد انتظار رهبر عزیزمان که فرموده‌اند: " پدافند غیرعامل به‌سان شعله‌ای بلند شود" و در راستای بند هفتم سیاست‌های کلی نظام ابلاغی از سوی ایشان مبنی بر" فرهنگ سازی و آموزش عمومی در زمینه به‌کارگیری اصول و ضوابط پدافند غیرعامل در بخش دولتی و غیردولتی، پیش‌بینی مواد درسی در سطوح مختلف آموزشی و توسعه تحقیقات در زمینه پدافند غیرعامل"موثر واقع گردد.

در این کتابنامه، اغلب کتاب‌های منتشر شده در مورد دفاع غیرعامل، تهدیدها، جنگ و موضوعات مرتبط به شکل معرفی شناسنامه کتاب و فهرست مطالب مندرج درآن ارائه شده است که بالغ بر 700 عنوان کتاب فارسی ولاتین می باشد. این کتاب مرجعی جامع برای پژوهشگران وصاحب نظران واساتید جهت یافتن کتاب‌های منتشر شده در موضوع مورد نظرخواهد بود.

لازم به توضیح است که ارائه کتاب‌های یاد شده در این کتابنامه به معنی تأیید و بدون اشکال بودن آنها نیست، همچنین برخی از آن‌ها به صورت منبع دست دوم بوده، لکن به دلیل اینکه به زیور نشر آراسته شده‌اند، به معرفی آن‌ها پرداخته شده است . همچنین امکان دارد تعداد معدودی کتاب وجود داشته باشند که در این کتابنامه درج نشده باشد- از این بابت- پوزش می‌خواهم.

هدف اصلی از این کتابنامه، اطلاع‌رسانی و ارائه نگرش جامع، موضوعی و دسترسی آسان به منابع موجود دفاع غیرعامل و موضوع‌های مرتبط با آن بوده و بدیهی است این کتاب خالی از اشکال و قصور نیست؛ بنابراین از صاحب نظران، استادان گرامی و دانشجویان عزیز خواهشمندم تا نظرات ارزشمند خود را برای غنای بیشتر آن ارائه نمایند. همچنین برای درج کتاب جدید با ارسال یک نسخه به اینجانب، شرایط درج اطلاعات آن در ویرایش بعدی را فراهم نمایند.



گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر