۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۹
کد خبر: ۱۰۶۴۵
استان قزوین:
کارشناس فضای سایبری گفت: به منظور مقابله با تهدیدات دشمنان، اقدامات مربوط به پدافند غیرعامل در حوزه فضای مجازی باید تقویت یابد.
وی در همایش آموزشی 'پدافند غیرعامل در تهدیدات نوین سایبری' با تاکید براینکه باید دشمنان خود را به خوبی بشناسیم، خاطرنشان کرد: در صورت شناخت از دشمنان خود در ایجاد زمینه های پدافندی برای مقابله تهدیدات آنها به کارآمدی لازم دست پیدا می کنیم.

وی با بیان اینکه امروز به جای واژه تکنولوژی با تکنوپولی روبه رو هستیم که به عنوان فناوری انحصارگرا مطرح است، افزود: فناورهای جدید به طور کامل از فرهنگ و اعتقادات ملت ها جدا شده اند و همین موضوع در کنار ایجاد فرصت ها، با خود تهدیدات زیادی را نیز به همراه داشته و جوامع را آسیب پذیر ساخته است.

این کارشناس فضای سایبری با اشاره به اینکه در تعلیمات دینی انسان ها به خاطر حفظ سلامت جسمی و روحی از استفاده برخی چیزها منع شده اند، اظهار کرد: امروز پدیده اطلاعات آزاد که به طور مستقیم با ارزش ها و باورهای ما رودررو شده است می کوشد تا اعتقادات و فرهنگ ما را بی تاثیر و نامرئی کند.

وی با اشاره به تاکیدات رهبرمعظم انقلاب در خصوص مسایل مربوط به حوزه فضای مجازی و ضرورت مراقبت از آن در برابر آسیب ها و تهدیدات دشمنان، گفت: معظم له حساسیت های این فضا را به خوبی تشخیص داده اند در صورتی که ما ظرفیت های آن را بدرستی درک نکرده و نشناخته ایم که این فضا در کنار بوجود آوردن فرصت های زیاد، تهدیدات زیادی را نیز با خود به همراه خود دارد.

این کارشناس فضای سایبری در ادامه فناوری را به دارو تشبیه کرد و گفت: ورود هر فناوری در کنار حل مشکلات و نیازها عوارضی را نیز با خود بدنبال دارد که ناسازگاری با عقاید، باورها و ارزش های ما این عوارض را شامل می شوند.

وی، تهدیدهای بی شمار را یکی از ویژگی های فناوری آمده از غرب دانست و گفت: کفه ترازو این تهدیدها برای جوامع جهان سوم سنگین تر است و اینگونه کشورها در معرض عوارض و تهدیدات بیشتری قرار دارند.

وی با بیان اینکه باید نگاهی به آمارها در دنیای مجازی بیاندازیم و در خود اندیشه کنیم که تا چه میزان ارتباطات و تبادل اطلاعات در این فضا گسترده است، افزود: امروز تنها در طول یک دقیقه یک میلیون و 200 هزار نفر از سایت یوتیوب و 2 میلیون نفر از سایت جستجوگر گوگل استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه تولید اطلاعات در فضای مجازی روبه گسترش و با سرعت باورنکردنی به جلو پیش می رود، اظهار کرد: غربی ها ادعا دارند از روز خلقت بشر تا سال 2000 تمامی اطلاعات تولیدی بشر معادل 1.2 اگزابایت( هر یک اگزابایت معادل 2 به توان 60 بایت) بوده است در حالی پیش بینی می شود تا سال 2020 روزانه 12 هزار اگزابایت اطلاعات توسط بشر تولید و تبادل شود.

وی، دسترسی سریع، آسان و قابل استفاده در هر مکان را از مهم ترین ویژگی های ارتباطات در عصر نوین خواند و گفت: امروز دو اتفاق در فضای مجازی در حال رخ دادن است که اولی وارد شدن هوش مصنوعی در این فضا است که پیش بینی می شود سال آینده 20 درصد از صفحات وب، هوشمند شود.

این کارشناس فضای سایبری ادامه داد:این صفحات به جای انسان ها تصمیم می گیرند، به طور نمونه آنها می توانند برنامه سفر یک شخص از ابتدا تا انتها را تنظیم و حتی زمان ملاقات با افراد را نیز تعیین و برنامه ریزی و در اختیار افراد قرار دهند.

وی اظهار کرد: اتفاق دوم که در حال شکل گرفتن است، مشخص شدن هویت استفاده کنندگان از فضای مجازی می باشد به طوری که اطلاعات کاربران به سادگی قابل نمایش و هویت آنها نیز براحتی در دسترس قرار می گیرد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه امروز با واژگان جدید چون 'چیزترنت' و 'هوم چت' و 'اسمارت هوم' روبرو هستیم، افزود:اگر تا دیروز فضای مجازی عرصه ای یک سویه برای ارتباط بود و امروز به یک فضای دوسویه برای تبادل اطلاعات تبدیل شده است، اکنون زمینه ای فراهم شده تا اشیاء نیز با یکدیگر چت کرده و تبادل اطلاعات کنند.

وی در این خصوص توضیح داد: به طور نمونه شما می توانید به جای تماس با منزل و صحبت با افراد خانواده برای پرسش از اینکه چه مواد غذایی نیاز دارید تا آنها را خرید کنید با یخچال منزلتان تماس بگیرید و این سوال را از او بپرسید و یا امکان این را خواهید داشت که از بیرون از منزل با یک فرمان اجاق گاز را خاموش کنید.

این کارشناس فضای سایبری هشدار داد: در کنار همه جذابیت هایی که این فضای هوشمند برای انسان ها دارد، نباید فراموش کرد که هدایت کنندگان و سازندگان آنها کنترل و سلطه افراد را در اختیار خود قرار می دهند و با در اختیار داشتن اطلاعات شما می توانند برای خود ارزش افزوده ایجاد کنند و آنرا در خدمت مقاصد سیاسی و اقتصادی خود قرار دهند.

وی در ادامه در خصوص گوشی های هوشمند و حجم بالا و غیرقابل تصور تولید و تبادل اطلاعات توسط آنها در آینده نزدیک صحبت کرد و گفت: قرار است تمام ارتباطات از کنترل حاکمیت ها خارج بشوند و بر این اساس هرنوع فیلترینگی نیز یک نقض حقوق بشری به شمار می رود که البته همه این اتفاقات از پشت صحنه کنترل و برای دستیابی به مقاصد خاص همچون کنترل و تسلط بر افراد و کشورها طراحی شده است.

وی با تشریح عملکرد نرم افزارها و شبکه های اجتماعی، یکی از کارکردهای آنها را دسترسی و دریافت اطلاعات کاربری اشخاص حقیقی و حقوقی در فضای مجازی خواند و گفت: در گوشی های هوشمند و تبلت ها، اطلاعات اشخاص اعم از دفترچه تلفن، تصاویر و فیلم ها و پیامک ها در درون یک جعبه شیشه ای قرار می گیرد و براحتی قابل دید است بنابراین دارندگان این نوع گوشی ها باید بسیار مراقب باشند و نکات حفاظتی لازم را در استفاده از این وسیله مورد توجه قرار گیرند.

این کارشناس فضای سایبری با بیان اینکه به طور متوسط 65 درصد اطلاعات حساس افراد در گوشی همراه آنها قرار دارد، اظهار کرد: اهمیت و ارزش اطلاعات در قرن 21 را برابر با نفت در قرن 20 می دانند.

وی با بیان اینکه باید تامل کنیم که گوشی های همراه که در همه جا و هر زمان همراه ما هستند ایا وسایل قابل اعتمادی هستند یا نه؟ افزود: سرویس های جاسوسی براحتی توان ورود به حافظه دستگاه گوشی های همراه و استخراج هرگونه اطلاعات و حتی هدایت تماس ها و پیامک ها را نیز دارند.

این کارشناس فضای سایبری با بیان اینکه اطلاعات در دنیای امروز عنصر ارزشمندی است که موجب توانمندی و بدنبال ان دستیابی به قدرت می شود، اظهار کرد: استعمارگران ابتدا برروی غذا و سلامت و سپس پول و انرژی دست گذاشتند و امروز نیز می خواهند این پازل خود با دست گذاشتن بر فضای مجازی پرکنند.

وی در ادامه با اشاره به سرمایه گذاری های هنگفت غرب و آمریکا در حوزه فضای سایبری، به جایگاه فضای مجازی در امنیت ملی آمریکا پرداخت و گفت: فضای مجازی مانند نیروی زمینی، هوایی و دریایی در ارتش آمریکا یک عرصه جدا گانه را به خود اختصاص داده است و براساس تعاریف انجام شده فراتر از همه اهداف نظامی محسوب می شود.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با تشریح مباحث مربوط به ترورسیم سایبری و توانمندی فضای مجازی برای برهم ریختن امنیت و اقتصاد کشورها، گفت: اگر در این حوزه بازدارندگی لازم وجود نداشته باشد همه دستاوردهای امنیتی و اقتصادی براحتی در معرض تهدید و آسیب دیدگی قرار می گیرد.

وی با اشاره به ساخت نرم افزارهای مختلف با استخدام افراد متخصص و صرف هزینه های بالا و در اختیار گذاشتن آنها به کاربران به صورت رایگان، گفت: پشت این کار مقاصد سیاسی و اقتصادی نهفته است که نباید به سادگی از آن عبور کنیم.

وی با تاکید براینکه هنگام استفاده از فضای مجازی و ارایه اطلاعات خود باید حفاظت های لازم را مورد توجه قرار دهیم، اظهار کرد: امروز دشمن براحتی توان نفوذ به گوشی های همراه ما و دسترسی به اطلاعات آنها و اقدام علیه ما را دارد بنابراین باید بسیار هوشیار باشیم.

این کارشناس فضای سایبری در ادامه با اشاره به برنامه ریزی دشمنان برای دسترسی به اطلاعات افراد و مسوولان در حوزه های مختلف و لزوم مراقبت در این خصوص، اظهار کرد: دشمن دانشمندان هسته ای ما را از روی جستجوهایی که آنان در صفحات گوگل داشتند، شناسایی کرده بوده بود بنابراین برای دریافت اطلاعات مهم و حساس باید از صفحات جستجوگر دیگری استفاده کنیم.

وی در پایان بر تشدید اقدامات حفاظت محیطی در راستای توجه به پدافند غیرعامل تاکید کرد و با بیان اینکه امروز امنیت در طول فرایندها نه عرض آنها شکل می گیرد، گفت: در عصر کنونی نقش انسان ها و اشیاء در حوزه پدافند غیرعامل مهم و غیر قابل انکار است و اگر در این حوزه دارای دیدی فوق وسیع نباشیم قابل کنترل و مقابله با فضاهای پیچیده دشمنان را نخواهیم بود.

پدافند غیرعامل به مجموعه اقدامات دفاعی غیرمسلحانه گفته می شود که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت های ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن می شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر