۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۲
کد خبر: ۱۰۵۷۰
سرلشکر فیروزآبادی در همایش پدافند غیرعامل:
رییس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: انتظارات رهبری در پدافند غیرعامل، فراقوه ای و ملی است و در اجرای این نوع پدافند همه مسوول هستند.
سردار سید حسن فیروزآبادی رییس ستاد کل نیروهای مسلح در همایش پدافند غیرعامل که در مرکز همایش های سازمان صداوسیما در حال برگزاری است، با اشاره به اهمیت این موضوع گفت: انتظارات رهبری در پدافند غیرعامل، فراقوه‌ای و ملی است و همه در این خصوص مسئولند.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم نیز بر پدافندغیرعامل اشاره کرده، افزود: خداوند در این کتاب آسمانی می فرماید، ما به داوود(ع) پیامبر صنعت تولید زره را آموختیم برای اینکه شما را در پناه خود قرار دهیم.

وی ادامه داد: حضرت امام خمینی(ره) نیز در سالهای پایانی دفاع مقدس فرمودند، باید دفاع راهبردی همه جانبه تدوین شود، یعنی همه مردم با همه امکانات برای دفاع آماده باشند.

سرلشکر فیروزآبادی افزود: ایشان در مورد پدافند غیرعامل نیز فرمودند این کار اختصاص به زمان جنگ ندارد، بلکه طریقه احتیاط در همه شرایط است.

وی افزود: مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا نیز فرمان همگانی پدافند غیرعامل را صادر و تاکید کردند که پدافند غیرعامل یک اصل و مصونیت است.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: سند چشم انداز 20 ساله کشور بر دفاع همه جانبه تاکید دارد که یکی از ابعاد دفاع پدافند غیرعامل است.

وی با بیان اینکه لباس و زره نیز در دوران صدر اسلام پدافند غیرعامل بوده، افزود: در سنت رسول اکرم(ص) نیز پدافند غیرعامل وجود داشته که می توان به حفر و احداث خندق در مدینه برای مقابله با مشترکین در جنگ خندق اشاره کرد.

سرلشکر فیروزآبادی گفت: در دوران هشت ساله دفاع مقدس خاکریز، کانال، سنگر، پناهگاه، ماسک، کلاه آهنی، استتار و پراکندگی نیز از انواع پدافند غیر عامل بود، یعنی پدافند غیرعامل یک امریست که همراه و مکمل همراه پدافند عامل است.

وی افزود: سیاست های کلی نظام و سند چشم انداز 20 ساله کشور پدافند غیرعامل را تعریف کرده و بر این اساس مجموعه اقدامات غیر مسلحانه ای که به افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت های ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسلیح مدیریت بحران در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن منجر می شود، پدافند غیر عامل است.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: در پدافند غیرعامل خود وجود ولایت فقیه و فرماندهی کل قوا وارد شدند و نه تنها فرمان دادند، بلکه پیگیری مکرر و چند مسوول تعیین کردند تا کار را به اجرا در آوردند و پس از اجرا نیز به صورت مرتب گزارش گرفتند و نظارت کردند و اعضای سازمان پدافند غیرعامل را به حضور پذیرفتند و با آنان سخن عمیق گفتند.



** سخنان رهبری درمورد اهمیت پدافند غیرعامل بهترین چراغ راه است

وی تاکید کرد: سخنان مقام معظم رهبری درمورد اهمیت پدافند غیرعامل بهترین چراغ راه است. دفاع جزئی از هویت یک ملت زنده است و هر ملتی که نتواند از خود دفاع کند زنده نیست، هر ملتی هم که به فکر دفاع از خود نباشد و خود را آماده نکند نیز زنده نیست.



** هر ملتی که اهمیت دفاع را درک نکند زنده و پویا نیست

رییس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: هر ملتی که اهمیت دفاع را درک نکند زنده و پویا نیست و نمی توانیم چشم، خشم و قدرت تحلیل داشته باشیم و توطئه عمیق و عناد آمیز استکبار علیه اسلام، انقلاب و نظام اسلامی را ببینیم و به فکر دفاع نباشیم.

وی گفت: شایسته است که همه طرح های بزرگ ملی از لحاظ ارتباط با وضعیت دفاعی کشور و پدافند غیر عامل مورد توجه قرار گیرد. اگر بخواهیم جاده، پل، سد، نیروگاه، فرودگاه بین المللی و نظایر آن را بسازیم باید بررسی کنیم تا از نقطه نظر دفاعی در چه وضعیت قرار می گیرند.



** همه باید به فکر پدافند غیرعامل باشند

سرلشکر فیروزآبادی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری درمورد پدافند غیرعامل افزود: معظم له در این خصوص می فرمایند، پدافند غیر عامل باید همانند شعله بلند شود یعنی هم بلندی و وسعت، و هم نور و گرما و درخشش داشته باشد.

وی با بیان اینکه پدافند غیرعامل باید برای تمامی مسوولان شناخته شده باشد، افزود: این موضوع باید همه گیر شود و این تکلیف و تاکید رهبری و ولی امر مسلمین است که همه باید به فکر پدافند غیرعامل باشند و به فکر مصونیت کشور در برابر آسیب های که ممکن است از سوی دشمن چه به صورت هوایی، زمینی، جنگی، چریکی و ایذایی انجام شود.

وی گفت: مقام معظم رهبری به من و شما فرمودند به آنچه که انجام می دهید راضی نباشید و کار را در این حوزه گسترش دهید.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: هر چه سازمان ها در پدافند غیر عامل کار کنند، تا وقتی که همه موارد که رئوس آن مشخص شده امن نشوند، کافی نیست، یعنی اگر پدافند غیر عامل کار بکند و همه جا این کار انجام شده باشد و به چشم بخورد به گوش شنیده شود اما اگر یک جای مهم و حیاتی داشته باشیم که در آنجا اقدامات پدافند غیرعامل نباشد، تکلیف انجام نشده است.



** اقتدار نظامی فقط به سلاح نیست

وی گفت: اقتدار نظامی فقط به سلاح نیست و پدافندغیرعامل نیز یک موضوع مهم است.

سرلشکر فیروزآبادی تاکید کرد: از این به بعد باید به دولت اعلام شود که کلیه وزارتخانه ها و ادارات در اعتبارات عمرانی و پروژه های حساس و مهم، اعتبار مورد نیاز پدافند غیرعامل را لحاظ کنند.

وی با تاکید بر اهمیت «دفاع سه وجهی» یعنی «بازدارندگی»، «آمادگی قدرت دفاعی» و «پدافند غیرعامل جهت ایجاد مصونیت» افزود: باید طوری شود که اگر دشمن هر گلوله ای بزند، به طرف خودش کمانه کند.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح یادآور شد: دشمنان فراوانی داریم که از دور و نزدیک ما را هدف خود قرار داده اند، اما با تدابیر پدافند غیرعامل می شود آنها را شکست داد و مایوسشان کرد.



** غفلت از پدافند غیرعامل یکی از آسیب های مدیریتی کشور است

رییس ستاد کل نیروهای مسلح همچنین غفلت از پدافند غیرعامل را یکی از آسیب های مدیریتی کشور دانست.

وی افزود: تمامی دستگاه ها باید بحث پدافند غیرعامل را در اولویت کار خود قرار دهند.

فیروزآبادی ادامه داد: سهم بهتری از بودجه برای پدافند غیرعامل بمنظور مصون سازی کشور در نظر گرفته شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر