۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۱۰۵۴۷
سردار جلالی در همایش استاندارد سازی، مقاوم‌سازی خوداتکایی و پدافند غیرعامل :
رییس سازمان پدافند غیرعامل گفت:ما بر اساس تدابیر مقام معظم رهبری رویکرد پدافند کالبدی را به عنوان یک رویکرد اساسی از سال گذشته آغاز کرده‌ایم و طی آن تلاش کرده‌ایم که تلفیقی آگاهانه، مهندسی شده و عالمانه‌ای از مطالعات و ملاحظات مربوط به بحث دفاع و پدافند از یک طرف و از سمت دیگر دانش و ادبیات نظام مهندسی کشور ایجاد کنیم و نام این تلفیق را پدافند کالبدی و فنی و مهندسی قرار دهیم.
سردار غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل در همایش استاندارد سازی، مقاوم‌سازی خوداتکایی و پدافند غیرعامل با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری و انتظارات ایشان از سازمان پدافند غیرعامل، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در بیانات خود بر لزوم مصون‌سازی کشور تاکید کردند و فرمودند که این مصون‌سازی به معنای حذف اثر تهدید بر کشور است به گونه‌ای که چنانچه تهدیدی بر کشور محقق شد تاثیری بر کشور نداشته باشد.

رییس سازمان پدافند غیرعامل افزود: ایشان همچنین خاطرنشان کردند مصونیت‌سازی در کشور باید در حوزه پیکره کشور، جامعه و در دستگاه‌ها اتفاق بیفتد و این نیز با پدافند غیرعامل تحقق پیدا می‌کند.

سردار جلالی افزود: اولین اقدام دشمن موضوع اشراف اطلاعاتی بر زیرساخت های کشور از راه های مختلف از جمله شبکه جاسوسی فنی است.

وی دومین تمرکز دشمن را بر مراکز ثقل و زیرساخت های با اهمیت بالا دانست و اظهار داشت: دشمن سعی می کند زیرساخت های عمده را به اهداف نظامی تبدیل کند.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: امروز دشمنان برای هر سازه، سلاح خاصی تولید می کنند از این رو باید برای مقابله با آن برنامه ریزی کرد.

سردار جلالی تاکید کرد: باید به دنبال آن باشیم تا نظامی طراحی شود که تهدیدات در آن به صفر برسد.

وی افزود: مفهوم مصون سازی کالبدی به عنوان رویکرد جدید پدافند غیر عامل در نظر گرفته شده است. کالبد همان پیکره کشور است؛ به این معنا که کشور را باید در مقابل تهدیدات مصون کنیم.

جلالی با بیان اینکه ما پیکره را به کالبد و زیرساخت‌های کشور تبدیل می‌کنیم، اظهار کرد: باید مصونیت مورد تاکید مقام معظم رهبری به نوعی در زیرساخت‌های کشور اتفاق بیفتد و از آنجایی که ما مصونیت و آسیب‌ ناپذیری را غایت کار می‌دانیم، در این موضوع اصلی به نام تناسب اهمیت با میزان ارزش بنا داریم که طی آن تعریف عملیاتی صورت می‌گیرد و سطوح پایین‌تر آن از اهمیت کمتری برخوردار می‌شود.

رییس سازمان پدافند غیرعامل افزود: ما بر اساس تدابیر مقام معظم رهبری رویکرد پدافند کالبدی را به عنوان یک رویکرد اساسی از سال گذشته آغاز کرده‌ایم و طی آن تلاش کرده‌ایم که تلفیقی آگاهانه، مهندسی شده و عالمانه‌ای از مطالعات و ملاحظات مربوط به بحث دفاع و پدافند از یک طرف و از سمت دیگر دانش و ادبیات نظام مهندسی کشور ایجاد کنیم و نام این تلفیق را پدافند کالبدی و فنی و مهندسی قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا نیز هم تفاهمنامه‌ای با سازمان ملی استاندارد امضا کردیم که طی رویکردهای مورد نظر به استانداردهای ملی تبدیل شود.

رییس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه امروز موفق شدیم که سه آیین‌نامه سازمان پدافند غیرعامل را از مسیر استاندارد ملی عبور دهیم، گفت: در حال حاضر قریب به صد استاندارد تخصصی تهیه شده است که ان‌شاءالله طی این تفاهمنامه همگی به استانداردهای ملی تبدیل شوند.

جلالی همچنین با اشاره به امضای تفاهمنامه همکاری با قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء، اظهار کرد: ما با دو دسته دفاع عامل و غیرعامل مواجه هستیم که جمع این دو در حوزه پدافند، پدافند جامع نامیده می‌شود. بر اساس همین موضوع ما نشست‌های مشترکی با قرارگاه پدافند هوایی ارتش داریم و فردا نیز در همین راستا نشستی در دانشگاه خاتم‌الانبیاء پدافند هوایی خواهیم داشت.

رییس سازمان پدافند غیرعامل همچنین در ادامه در مورد تدابیر پدافند غیرعامل در مواجهه با تهدیدات و بحران‌ها به تفاهمنامه همکاری میان سازمان پدافند غیرعامل و سازمان مدیریت بحران اشاره و خاطرنشان کرد: طی تفاهمنامه همکاری که با سازمان مدیریت بحران امضا کرده‌ایم قرار بر این است که تهدیدات طبیعی از سوی سازمان مدیریت بحران پاسخ داده شود و تهدیدات غیرطبیعی نیز از سوی سازمان پدافند غیرعامل پاسخ داده شود. طی این تفاهمنامه ما هماهنگ‌کنندگی بکارگیری ظرفیت نیروهای مسلح در حوادث طبیعی را نیز عهده‌دار شده‌ایم.

وی اضافه کرد: طی این تفاهمنامه مقرر شده است که ما می‌توانیم در هشت حوزه از جمله کمک نیروی انسانی، حوزه درمانی، حوزه ترابری، برقراری ارتباطات و مخابرات، اسکان و ... از ظرفیت‌های نیروهای نظامی در کمک‌رسانی به مردم در حوادث و بلایای طبیعی استفاده کنیم.

رییس سازمان پدافند غیرعامل خاطرنشان کرد: در ماه‌های گذشته طرحی از سوی رییس ستادکل نیروهای مسلح تصویب شده و به همه رده‌های نظامی ابلاغ گردیده که طی آن با اعلام استاندار و سازمان مدیریت بحران نیروهای مسلح بدون نیاز به کسب تکلیف و دستور از مرجع سریعا وارد عمل شده و به مردم کمک می‌کنند. ما از جمله این اقدامات را در حوادث زلزله تبریز و برف گیلان در گذشته مشاهده کرده‌ایم.

جلالی در پایان با اشاره به هم‌افزایی‌ها میان سازمان پدافند غیرعامل و سازمان مدیریت بحران، خاطرنشان کرد: طی تفاهمنامه همکاری که با سازمان مدیریت بحران به امضا رسیده است مقرر گردیده تا برنامه‌های مشترکی در استان‌ها به صورت هم‌افزا و هماهنگ از سوی دو سازمان انجام شود و دو سازمان با یکدیگر همکاری و تقسیم کار داشته باشند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر