۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۱۰۴۳۸
مدیرکل پدافند غيرعامل خوزستان برنامه های هفته پدافند غيرعامل در استان را اعلام کرد.

پدافند غيرعامل مجموعه اقدامات غيرمسلحانه است که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسيبپذیری،تداوم فعاليتهای ضروری، تسهيل و مدیریت بحران در مقابل تمهيدات و اقدامات نظامی دشمن میشود.

محمد حری در نشست خبری که امروز به مناسبت هفته پدافند غيرعامل برگزار شد، اظهار کرد: پدافند غيرعامل از موضوعاتی است که مهجور مانده و نياز به شناساندن بيشتر دارد که در این زمينه، پيش از هر چيز فرهنگسازی، آموزش و ترویج آن به مسوولان، مدیران و شهروندان استان ضروری است.
وی افزود: فرایند پدافند غيرعامل باید بيش از اینها در جامعه تبيين و روشن شود. اگر به دنبال توسعه پایدارهستيم قطعا پدافند غيرعامل میتواند یکی مقولات توسعه باشد.
حری بيان کرد: پدافند غيرعامل یعنی این که در مقابل تهدیدها کمترین آسيب را داشته باشيم که این تهدیدات در حوزههای مختلف، متفاوت و متنوع است.
مدیرکل پدافند غيرعامل خوزستان با بيان این که در استان تاکنون حمله سایبری رخ نداده است، عنوان کرد: در کشور این اتفاق را شاهد بودهایم و در مجموع باید با برنامهریزی، آماده مقابله با این حملات باشيم.
حری گفت: نياز است که به صورت ویژه و تخصصی در زمينههای سایبری، حوزه زیست و شهرسازی، پدافند غيرعامل را دنبال کنيم؛ در واقع در زمينه مباحث پدافند غيرعامل نياز به توليد علم داریم. این هفته، زمينه ساز تحقق تدابير و رهنمودهای رهبری در خصوص پدافند غيرعامل و ترویج و توسعه مفاهيم غيرعامل با شيوههای نوین فرهنگی و هنری و آگاه سازی مردم و زمينه سازی برای افزایش همکاری و حل مشکلات مردم و مسئولان در تحقق اهداف پدافند غيرعامل است.
وی ادامه داد: پدافند غيرعامل در بند 11 ماده 121 قانون برنامه چهارم و در ماده 201 و 215 برنامه پنجم نيزتوصيه و تاکيد شده است.
دبیر شورای پدافند غيرعامل استان خوزستان درباره طرح جامع پدافند غيرعامل استان گفت: طرح جامع پدافند استان خوزستان در حال پيگيری است که بخشی از آن تدوین و آماده شده است. در حال حاضر 5 جلد این سند آماده شده است.
وی گفت: بر اساس ماده 215 قانون برنامه پنجم توسعه، همه طرحهای توسعهای باید پيوست پدافند غيرعامل داشته باشند که این مساله امسال به صورت جدی تر دنبال میشود. با توجه به توافق صورت گرفته بين ما و معاونت برنامه ریزی استانداری، هيچ پروژه ای و موافقتنامه ای در استان بدون داشتن ملاحظات و پيوست پدافند غيرعامل، اجرا یا منعقد نخواهد شد.
حری تصریح کرد: پدافند غيرعامل اولين بار در سال 82 توسط مقام معظم رهبری مطرح و سپس در همين سال دستور تشکيل سازمانی برای این مساله داده شد. در سال 90 نيز پيشنهاد نامگذاری یک روز به نام روز پدافند غيرعامل ارایه شد و در نهایت 8 آبان ماه به عنوان روز پدافند غيرعامل نامگذاری شده است. امسال نيز در همين راستا، از 3 تا 9 آبان ماه به عنوان هفته پدافند غيرعامل گرامی داشته میشود.
حری عنوان کرد: "پدافند غيرعامل مصونيت بخشی با عزم ملی و مدیریت جهادی" به عنوان شعار امسال هفته پدافند غيرعامل در نظر گرفته شده است؛ معرفی دستاوردهای تخصصی، ایجاد تحرک و انگيزه در سازمانهای اجرایی در زمينه پدافند غيرعامل و استفاده از مشارکت فکری نخبگان از اهداف برنامه های اجرایی در این هفته است.
مدیرکل پدافند غيرعامل خوزستان بيان کرد: رویکرد ما در بحث پدافند غيرعامل از سالهای گذشته تاکنون، رویکرد آموزشی و ترویجی بوده است ولی از امسال درصدد هستيم که رویکرد تخصصی را در بحث پدافند پيش بگيریم.
حری با اشاره به نامگذاری روزهای هفته پدافند غيرعامل و برنامه های این هفته، افزود: روز شنبه، سوم آبان ماه روز توليد و ترویج علم و پدافند غيرعامل ناميده شده است که نواختن زنگ پدافند غيرعامل در محل آموزشگاه شاهد عفاف اهواز واقع در امانيه در ساعت 8:30 و افتتاح نمایشگاه هفته پدافند غيرعامل در محل پارک ساحلی اهواز از برنامههای این روز است.
وی ادامه داد: قرار است این نمایشگاه در 2 نوبت صبح و بعد از ظهر برپا شود که در نوبت صبح دانش آموزان از نمایشگاه بازدید خواهند کرد.
مدیرکل پدافند غيرعامل خوزستان گفت: روز یکشنبه چهارم آبان ماه روز "سلامت انسان، محيط زیست، پایداری ملی و پدافند غيرعامل" است که برگزاری مانور زیستی با مشارکت دستگاه های تکميل سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل دامپزشکی استان، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، جمعيت هلال احمر، اداره کل محيط زیست و نيروی انتظامی و برگزاری همایش سلامت توسط دانشگاه علوم پزشکی اهواز از برنامه های این روز خواهد بود.
وی تصریح کرد: روز دوشنبه 5 آبان ماه "روز استانداردسازی، مقاومسازی، خوداتکایی و پدافند غيرعامل" است که برگزاری مانور سایبری توسط کارگروه ارتباطات و فنآوری اطلاعات و برگزاری مانور زیرساخت توسط شرکت فولاد خوزستان از برنامه های این روز می باشد.
حری اظهار کرد: روز سه شنبه 6 آبان ماه "گفتمان سازی، نهادینه سازی و پدافند غيرعامل" نام گرفته که برگزاری مانور دور ميزی و کارگروه آموزشی توسط جمعيت هلال احمر و برگزاری همایش آموزشی پدافند غيرعامل توسط سازمان آب و برق خوزستان از برنامه های این روز خواهد بود.
وی افزود: روز چهارشنبه 7 آبان ماه "روز کاهش آسيب پذیری، افزایش توانمندی در فضای سایبری و پدافند غيرعامل" ناميده شده است و در این روز همایش سایبری توسط کارگروه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزارمیشود.
مدیرکل پدافند غيرعامل خوزستان بيان کرد: پنجشنبه 8 آبان ماه نيز با نام روز "بسيج، مشارکت مردمی، محور تحقق پدافند غيرعامل" تعيين شده است که برگزاری مانور استمرار ارایه خدمات زیرساخت در زمان وقوع بحران برنامه این روز میباشد. در روز جمعه 9 آبان نيز که تحت عنوان "منابع ملی، سرمایه پایدار و پدافند غيرعامل" ناميده شده، برنامه هایی شامل همایش آموزشی مبحث 21 مقررات ملی ساختمان جهت اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان و اختتامیه نمایشگاه پدافند برگزار میشود.
وی گفت: اطلاع رسانی در سطح دستگاهها، برگزاری جلسات پدافند غيرعامل در دستگاهها و تهيه و توزیع بورشورهای آموزشی در زمينه پدافند غيرعامل از دیگر برنامه های هفته پدافند است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر