۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۶
کد خبر: ۱۰۴۳۴
دیروز اعلام شد که دولت انگلیس از غول‌های اینترنتی از جمله گوگل، توییتر، فیس‌بوک و مایکروسافت درخواست کرده تا پایان هفته اطلاعات مربوط به تروریست‌های داعش را به سازمان‌های اطلاعاتی این کشور تحویل دهند. این موضوع می تواند شامل هرگونه اطلاعات از جمله عکس، فیلم و اسامی خاص باشد.
افراط‌گرایان و تروریست‌ها در سراسر جهان سال‌هاست که از دنیای آنلاین برای ترویج ایده‌های ویرانگر و به خدمت گرفتن نیروهای بالقوه و جذب کمک‌های مالی بهره می‌گیرند و داعش یکی از ماهرانه‌ترین رویکردها را در این عرصه به کار گرفته است.داعش را می توان رسانه ای ترین گروه تروریستی تاریخ دانست. این گروه در کنار عملیات تروریستی میدانی خود، فعالیت‌های گسترده‌ای را هم در فضای مجازی و پایگاه‌های اینترنتی دارد و سعی می کند از سویی به ترویج افکار و اندیشه‌های تروریستی خود بپردازد و از سوی دیگر، از این شبکه‌ها برای جذب عناصر جدید و توسعه تشکیلات خود استفاده کند.

داعش برای شرح فعالیت های خود در عراق سایت های مختلفی ایجاد کرده است. برای مثال برای هر استانی یک حساب کاربری در توییتر دایر کرده و با ارایه پیام های خود از آنها به عنوان یک تریبون استفاده می کند.

گفتنی است تعداد قابل توجهی از این پیام‌ها نیز از کشورهایی همچون کویت، عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس منتشر شده که نشان می‌دهد تفکرات ایدئولوژیک این گروه، لزوما در خاک عراق و سوریه نیست و شهروندان دیگری هم وجود دارند که به جای نبرد زمینی در خاک عراق و سوریه، به پیکارهای اینترنتی برای گسترش ایدئولوژی‌ داعش از کشورهای دیگر روی آورده‌اند.

از این رو می توان گفت که اگر چه بسیاری از دولت‌ها به طور رسمی با گروه داعش اعلام جنگ کرده‌اند اما به نظر می‌رسد قضاوت درباره‌ی پیروزی یا شکست این گروه در این عرصه زود باشد. همچنین شاید تلاش سایبری این گروه با سقوط احتمالی آن در آینده، پایان پذیرد اما این نکته را نباید فراموش کرد که اینترنت در دنیای امروز، به محلی بدل شده که عملا کنترل کردن صد در صدی فعالیت‌ها در آن غیر ممکن شده است.

این در حالی است که از فردی به نام ابوسمره ۳۲ ساله که از سال ۲۰۰۹ در فهرست عناصر تروریستی قرار دارد؛ به عنوان گرداننده پایگاههای اجتماعی و صفحات تبلیغاتی گروه تروریستی داعش نام می برند. اف. بی .آی آمریکا حکم بازداشت ابوسمره به اتهام ارتکاب جنایت های تروریستی صادر کرده و ۵۰ هزار دلار جایزه برای کسی تعیین شده که او را شناسایی و معرفی کند.روزنامه انگلیسی دیلی میل سپتامبر گذشته در گزارشی نوشت که ابوسمره متولد فرانسه و بزرگ شده ایالت بوستون آمریکاست و تابعیت آمریکایی-سوری دارد. او در یک مدرسه کاتولیک دوران دبیرستان خود را گذراند، سپس در رشته فناوری های نو در دانشکده ای آمریکایی درس خواند وهمزمان در یک شرکت مرتبط به رشته خود مشغول به کار بوده است.

به نوشته پایگاه امریکایی ای بی سی نیوز، ابوسمره در سال ۲۰۰۴ به عراق عزیمت کرد و در واحد تبلیغات و رسانه ای سازمان القاعده به فعالیت پرداخت.گروه تروریستی داعش تحت نظارت و مدیریت ابوسمره برای به اشتراک گذاشتن ویدئو ها و فایل های صوتی و تصویری خود در پایگاههای اجتماعی از فناوری های جدیدی استفاده می کند که در آن برای پیوستن افراد بیشتر از کشورهای مختلف غربی و انگلیس تلاش می شود.

الف


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر
نظرات بینندگان
Mehdi
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۷ - ۳۰ مهر ۱۳۹۳
1
1
خب این سوال جدی وجود داره که مسئولان کشورهایی همچون ایران عزیز در برابر تهدیدات فرهنگی این گروه های اسرائیلی-آمریکائی-وهابی چه اقداماتی انجام داده اند؟
پاسخ