۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۰
کد خبر: ۱۰۴۳۳
اندیشکده انگلیسی مرکز دکترین، مفاهیم و توسعه پیش‌بینی کرد قدرت منطقه‌ای ایران تا سال ۲۰۴۵ افزایش چشمگیری پیدا کند.
مرکز دکترین، مفاهیم و توسعه Development, Concepts and Doctrine Centre ، زیرمجموعه وزارت دفاع انگلستان است و در گزارشی که با عنوان «روندهای استراتژیک جهانی» منتشر کرده، پیش‌بینی‌های خود از آینده جهان در نیمه قرن ۲۱ را اعلام کرده است.

در بخش‌هایی از این گزارش، به وضعیت ایران در سال ۲۰۴۵ اشاره شده است.این مرکز پیش‌بینی کرده که تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص برابری قدرت خرید از حدود ۱۰۰۰ میلیارد دلار فعلی به ۳۳۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۴۵ (بر اساس ارزش دلار در سال ۲۰۱۲) خواهد رسید که در میان رقبای ایران، رشد بالایی محسوب می‌شود.

اندیشکده وزارت دفاع انگلیس پیش‌بینی کرده که طی ۳۰ سال آینده، تغییرات اساسی در موازنه قدرت در سطح منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا رخ خواهد داد. این مرکز اعلام کرده که در صورت تداوم بهبود اخیر در روابط میان ایران و آمریکا، کاهش تحریم‌ها علیه ایران و پذیرش حق ایران برای توسعه برنامه هسته‌ای، قدرت این کشور در سطح منطقه به شدت افزایش خواهد یافت. در این گزارش نسبت به تداوم تنش‌های شیعه-سنی در سطح منطقه طی ۳۰ سال آینده هشدار داده شده است.

 برآوردهای جهانی

اندیشکده وزارت دفاع انگلستان، نسبت به شرایط جهان در سال ۲۰۴۵ نیز پیش‌بینی‌هایی کرده که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.

  کاهش رشد جمعیت

طبق این گزارش، نرخ رشد جمعیت جهان روند نزولی خود را طی ۳ دهه آینده هم ادامه خواهد داد با این حال، ۹۷ درصد رشد جمعیت جهان در کشورهای در حال توسعه رخ خواهد داد و جمعیت کشورهای توسعه‌یافته تقریبا طی این مدت، ثابت خواهد ماند.

همچنین پیش‌بینی می‌شود جمعیت روستایی جهان طی ۳۰ سال آینده کاهش یابد به طوری که تا سال ۲۰۴۵ حدود ۷۰ درصد جمعیت جهان در مناطق شهری ساکن خواهند بود.

انفجار اطلاعات

سرعت رشد عناصر ارتباطی در سه دهه آینده، حفظ خواهد شد.

 حفظ قدرت نفت

طبق این گزارش،‌نفت همچنان مهمترین منبع انرژی جهان طی سه دهه آتی خواهد بود، هرچند رشد انرژی‌های تجدیدپذیر همچون هسته‌ای قابل توجه خواهد بود.

 مخارج نظامی

اندیشکده وزارت دفاع انگلستان از عدم تغییر رتبه ۵ کشور اول جهان از لحاظ مخارج نظامی تا سال ۲۰۴۵ گزارش داده است به طوری که آمریکا، چین، هند، روسیه و انگلستان همچنان رتبه‌های اول دنیا را در اختیار خواهند داشت. تنها تغییر طی سه دهه آینده، احتمال بالا آمدن برزیل است.

 بحران کم‌آبی

طبق این گزارش، تعداد زیادی از کشورهای جهان طی سه دهه آینده دچار مشکل کم‌آبی و خشکسالی خواهند شد. ایران نیز به کشورهای دچار تنش آبی خواهد پیوست.

در بخشی از این گزارش، به مهمترین چالش‌های جهان در سال ۲۰۴۵ پرداخته شده است.اندیشکده وزارت دفاع انگلستان، مهمترین چالش‌های سه دهه آتی جهان را تغییرات آب و هوایی، گسترش دامنه جاسوسی‌ها، گسترش رقابت تسلیحاتی، توسعه تسلیحات پیشرفته و ترفندهای تروریستی ویروس‌های کشنده عنوان کرده است.

اندیشکده وزارت دفاع انگلستان، مهمترین وقایع مرتبط با حوزه امنیتی و دفاعی در سه دهه آتی را توسعه تجهیزات و فناوری‌های ارتباطی و تحول جوامع در اثر این پیشرفت‌ها، دانسته است زیرا توسعه این بخش سبب بروز تهدیدهای نوظهور و جدیدی خواهد شد.

در این گزارش آینده‌پژوهیT، همچنین نسبت به گسترش فجایع طبیعی همچون خشکسالی و سیل در دهه‌های آتی هشدار داده شده است. این مرکز اعلام کرده که اگر سرمایه‌گذاری‌های کافی برای توسعه خدمات و زیرساخت‌های رفاهی در مناطق کمتر توسعه یافته جهان صورت نگیرد، طی سه دهه آینده حدود ۳ میلیارد نفر از مردم جهان مجبور به زندگی در زاغه‌ها و بیغوله‌ها خواهند شد که مستعد شورش‌های اجتماعی خواهند بود.

 این گزارش درباره آینده جاسوسی در سه دهه آینده نوشته است: با توسعه امکانات مخابراتی و اطلاعاتی، حفظ اطلاعات محرمانه، دشوارتر خواهد شد و این موضوع سبب ایجاد زمینه‌های جدید حملات تروریستی خصوصا به صورت سایبری خواهد شد. به عنوان مثال، حملات سایبری می‌تواند سیستم‌های حمل و نقل را هدف قرار دهد و فاجعه به بار بیاورد. تروریست‌ها همچنین قادر خواهند بود تا از پهپادها و تجهیزات ماهواره‌ای نیز برای عملیات‌های تروریستی خود استفاده کنند.

اندیشکده وزارت دفاع انگلستان همچنین پیش‌بینی کرده که طی سه دهه آتی ارتش کشورها نیز بیشتر به سمت استفاده از تجهیزات بدون سرنشین خواهند رفت.

مشرق


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر