۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۷
کد خبر: ۱۰۴۲۸
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: ‘باراک اوباما’ رییس جمهوری آمریکا خواستار دست یافتن به توافقی با ایران است که تصویب آن در کنگره ضروری نباشد.
این روزنامه آمریکایی افزوده است: هیچ کس نمی داند آیا دولت اوباما می تواند در پنج هفته آینده به توافقی دست یابد که بسیاری در کاخ سفید به عنوان مهم ترین توافق در عرصه سیاست خارجی تلقی می کنند.کاخ سفید یک تصمیم اساسی گرفته است، اگر توافق حاصل شود، اوباما با تمام قدرت برای جلوگیری از تصویب این توافق در کنگره تلاش می کند.حتی با آنکه گفت و گوها بر سر تعداد سانتریفیوژهایی که ایران می تواند داشته باشد و تعداد ناظرانی که می توانند بر آن نظارت کنند، هنوز ادامه دارد.

وزارت دارایی امریکا نیز در گزارشی محرمانه اعلام کرده است اوباما اختیارات کافی را برای تعلیق بیشتر تحریم ها بدون اجازه کنگره دارد. این منبع می نویسد: اما اوباما نمی تواند برای همیشه این تحریم ها را لغو کند، تنها کنگره می تواند این گام را بردارد و حتی اگر دمکرات ها بتوانند بعد از انتخابات ماه آینده (نوامبر/ آبان) اکثریت مجلس سنا را همچنان در اختیار داشته باشند، مشاوران اوباما معتقدند در این صورت نیز کنگره به لغو تحریم های ایران رای نخواهد داد. یکی از مقام های ارشد دولت آمریکا گفت: ما خواستار تصویب توافق جامع (با ایران) در کنگره تا سال ها نخواهیم بود.

مقام های کاخ سفید می گویند کنگره نباید از این طرح تعجب کند، آنها به نشست توجیهی در اوایل سال جاری اشاره می کنند که طی آن مذاکره کنندگان ارشد آمریکایی اعتقاد داشتند بهترین راه برای اطمینان از اینکه ایران به تعهدات خود عمل می کند تعلیق گام به گام تحریم ها به همراه این درک روشن است که رییس جمهوری می تواند هر زمان که بخواهد آنها را بار دیگر اعمال کند.

‘برنادت میهان’ سخنگوی شورای امنیت ملی گفت: ما به روشنی اعلام کرده ایم ابتدا تحریم های آمریکا یا تحریم های بین المللی علیه ایران تنها تعلیق می شود و لغو کامل تحریم ها زمانی ممکن است که آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کند ایران معیارهای اساسی و جدی را رعایت کرده است. باید مطمئن شویم ایران در بازه زمانی مشخص از این معیارها کاملا تبعیت می کند.

 اما بسیاری از اعضای کنگره آمریکا این طرح را به عنوان تلاش دولت آمریکا برای کمرنگ کردن آنها در روند توافق جامع هسته ای با ایران می دانند، مقام های اسرائیلی نیز در این مورد با آنها متفق القول اند که رای کنگره را به عنوان بهترین راه برای ممانعت از دست یافتن به توافق با ایران می دانند.میهان می گوید: کنگره نیز در خط مشی ما با ایران نقش دارد، اما اعضای کنگره نقشی بیشتر از توصیه و مشورت می خواهند. توافق بین ایران و گروه ۱+۵ پیمان نامه ای رسمی نیست و به تصویب در مجلس سنا با دو سوم رای مثبت نیاز ندارد.

‘رابرت منندز’ رییس کمیسیون روابط خارجی مجلس سنا در روزهای گذشته گفت اگر هر توافق احتمالی نتواند برنامه هسته ای ایران را به شکل کارآمدی متوقف سازد، کنگره در برابر آن واکنش نشان خواهد داد. توافق نباید به ایران اجازه دهد به آستانه تبدیل شدن به کشوری هسته ای برسد. وی طرفدار لایحه ای است که در صورت دست نیافتن به توافق تا ۲۴ نوامنبر (۳ آذر) تحریم ها تشدید می شود.

سناتور ‘مارک کرک’ یکی دیگر از منتقدان مذاکرات معتقد است کنگره به رییس جمهوری اجازه نمی دهد به صورت یکجانبه تحریم های ایران را بی اثر کند.این اظهارات دولت اوباما را نگران کرده است و نشان می دهد اوباما برای دست یافتن به توافق با ایران نباید تنها یک دسته از مذاکرات را هدایت کند، بلکه سه مذاکره همزمان لازم است. اولین مذاکر بین مذاکره کنندگان اوباما با گروه ایرانی به ریاست محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه هوشمند و زیردست ایران است. دومی بین ظریف و نیروهای داخلی در تهران است که دست یافتن به توافق برای آنها مزیتی ندارد و سومی مذاکرات بین اوباما و کنگره است.

‘وندی شرمن’ مذاکره کننده ارشد امریکایی با اعضای کنگره به این توافق دست یافته است که می تواند در زمان انجام مذاکرات در نشست های توجیهی علنی شرکت نکند، در عوض در نشست های محرمانه برای اعضای ارشد کمیسیون های کنگره نتایج مذاکرات را توضیح می دهد.اما روشن است که مذاکرات در مورد سرنوشت مهم ترین تاسیسات غنی سازی ایران از جمله نطنز و فردو و رآکتور آب سنگین اراک بر محور چگونگی لغو تحریم ها استوار است.

اوباما نیز فشارهایی را احساس می کند، نظام تحریم ها با شکاف هایی روبرو شده است. دولت وی در بهار سال جاری به افزایش خرید نفت ایران توسط چین پی برد که تحریم ها را تضعیف کرده است و ایرانی ها لغو کامل تحریم ها را در دستیابی به توافق جامع هسته ای خواستار هستند.

ایرنا


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر