۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۱۰۱۹۵
در جلسه پدافند غیرعامل قم مطرح شد:
مدیرکل پدافند غیرعامل قم از پیشنهاد تشکیل قرارگاه فرهنگی پدافند غیر عامل در قم به فرماندهی سازمان پدافند غیر عامل کشور خبر داد.
ویل دورانت در کتاب تاریخ و تمدن چین آورده است که «شی هوانگ تی» مردی که به چین وحدت بخشید، یکی از نخستین کارهایش متصل کردن و کامل ساختن دیوارهای دفاعی مجزایی بود که برای حفظ چین از اقوام بربری شمال ساخته شده بود.

دیوار چین که هزار و پانصد مایل (24.5 کیلومتر) طول دارد و در نقاط مختلف آن دروازه‌های بزرگی به سبک آشوری تعبیه شده، عظیم‌ترین ساختمانی است که بشر تاکنون برپا داشته است.

تفکر ساخت و احداث دیوارها و خطوط و دژهای دفاعی از قدیم‌الایام به عنوان یک اقدام دفاعی با هدف سد کردن و ایجاد مانع در مسیر تهاجم دشمن و ممانعت از مواجه شدن با حمله‌های غافلگیرانه دشمن مورد توجه دولت و ملت‌های مختلف بوده است که تاکنون نیز ادامه داشته است.

هر اقدام غیرمسلحانه‌ای كه موجب كاهش آسیب‌پذیری نیروی انسانی، ساختمان‌‌ها، تاسیسات، تجهیزات، اسناد و شریان‌های كشور در مقابل عملیات خصمانه و مخرب دشمن شود، "پدافند غیرعامل" خوانده می‌شود.

به بیان ساده‌تر پدافند غیرعامل، مجموعه اقداماتی است كه انجام می‌شود تا در صورت بروز جنگ، خسارات احتمالی به حداقل میزان خود برسد.

جلسه شورای پدافند غیر عامل استان قم شامگاه دوشنبه در هفتمین روز از هفتمین ماه سال تشکیل شد تا کاهش آسیب‌پذیری در هنگام بحران، بدون استفاده از اقدامات نظامی و صرفا با بهره‌گیری از فعالیت‌های غیرنظامی، فنی و مدیریتی مورد بررسی قرار گیرد.



پدافند غیر عامل یک اصل لازم و ضروری و ثابت است

مهدی متقیان، مدیرکل پدافند غیرعامل قم از پیشنهاد تشکیل قرارگاه فرهنگی پدافند غیر عامل به فرماندهی سازمان پدافند غیر عامل کشور سخن گفت و افزود: در صورت تشکیل این قرارگاه در شهر قم می‌توان از ظرفیت‌های فوق العاده علمی و فرهنگی این استان برای رصد و مقابله با هجمه‌های فرهنگی دشمن استفاده کرد.

تشکیل این قرارگاه با مشارکت علمای حوزه علمیه و دغدغه مندان حوزه فرهنگ در قم اقدام بسیار مهمی است که اقدامات تشکیل آن دنبال می‌شود.

وی با اشاره به لزوم آموزش مدیران استان قم درباره بحث‌های پدافند غیرعامل گفت: دوره آموزشی عمومی پدافند غیر عامل در سه سطح مدیران پایینی، میانی و عالی برای مدیران استان الزامی می‌شود.

متقیان ادامه داد: پدافند غیر عامل یک امر مقطعی نیست بلکه یک اصل لازم و ضروری و ثابت است که باید بیش از پیش بر آن توجه نماییم.

مدیرکل پدافند غیرعامل قم اظهار کرد: گستره پدافند غیر عامل از حوزه فرهنگ و رسانه تا عمران و اقتصاد و اقدامات سایبری را در بر می‌گیرد و باید مدیران استان به اصول پدافند غیر عامل آشنایی کامل داشته باشند تا در مواقع لزوم مسائل و مشکلات احتمالی به را حتی حل شود.

ضرورت تشکیل انبارهای زیرزمینی برای تامین امنیت

محسن بهشتی، مدیر کل راه و شهر سازی استان قم نیز در این نشست با اشاره به اهمیت مسئله راه‌ها در پدافند غیر عامل گفت: در پدافند غیر عامل باید به مبحث راه‌ها و به ویژه به تقاطع‌های غیر هم سطح توجه شود.

به گفته وی، توزیع خیابان‌ها در شهر قم به خوبی صورت نگرفته است و توسعه افقی شهر باعث عدم امداد رسانی به بسیاری از مناطق شهر در زمان‌های بحران می‌شود.

محمد گلفشان، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم نیز با اعلام آمادگی این نهاد گفت: به انبارهای زیر زمینی جهت تامین امنیت در مواقع بحران نیازمندیم.

وی اضافه کرد: به منظور افزایش آمادگی برای مقابله با خطرات احتمالی با آموزش داوطلبان تعداد امدادگران هلال احمر استان قم نسبت به سال 92 دو برابر شده است.



حراست از ظرفیت های قم مورد توجه تمام مسئولان است

حجت الاسلام والمسلمین محمد صادق صالحی منش، استاندار قم نیز با بیان اینکه پدافند غیرعامل مسئله بسیار حساسی است که هوشیاری لازم در بخش‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و حتی کشاوزی را می‌طلبد، گفت: باید با همکاری یکدیگر خطرات احتمالی درباره قم را با انجام اقدامات پیشگیرانه دفع کنیم.

وی با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری بر لزوم اهمیت و پیگری پدافند غیر عامل گفت: در شهر قم به دلیل موقعیت ویژه آن باید توجه ویژه‌ای به بحث پدافند غیر عامل داشته باشیم.

نماینده عالی دولت در استان قم خاطرنشان کرد: در استانی زندگی می‌کنیم که سرمایه گذاری فراوانی در حوزه زیر ساخت انجام شده است و دشمن بدون شک چشم طمع برای آسیب زدن به این امکانات را دارد.

حجت الاسلام صالحی منش با تاکید بر اینکه مسئولان عالی نظام تاکید ویژه‌ای بر بحث پدافند غیر عامل دارند گفت: نظر مسئولان بلندپایه کشور بر این است که بحث پدافند غیر عامل باید در اولویت اصلی کارها قرار بگیرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر