۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۱۰۱۸۸
البرز؛
مدیرکل دامپزشکی استان البرز از برگزاری مانور عملیاتی پدافند غیرعامل در رابطه با مقابله با بیماری هاری در شهرستان نظرآباد خبر داد.
«سیداصغر برائی‌نژاد» طی سخنانی اظهار کرد: بمناسبت گرامی‌داشت 14 مهرماه روز دامپزشکی مانور عملیاتی پدافند غیرعامل در رابطه با مقابله با بیماری هاری، روز چهارشنبه نهم مهرماه در شهرستان نظرآباد برگزار می‌شود.

وی مقابله با بیماری هاری با محوریت علائم بالینی هاری، ایمنی علیه هاری با نگرش به انواع واکسن‌های آن، نظام مراقبت هاری ، کنترل هاری در حیوانات، راه‌های انتقال بیماری در حیات وحش و .... را از مهم‌ترین اهداف برگزاری این مانور دانست و گفت: این مانور با نظارت سازمان دامپزشکی و با هماهنگی اداره‌کل پدافند غیر عامل استانداری البرز، محیط زیست، فرمانداری شهرستان نظرآباد، سازمان جهاد کشاورزی، دانشگاه علوم پزشکی، و شهرداری برگزار می‌شود.

این مقام مسئول با بیان این‌که بیماری هاری یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان است، گفت: این بیماری جزو بیماری‌های عفونی و کشنده ویروسی است که به دو صورت هاری خشمگین و هاری فلجی ظاهر می‌شود.

برائی‌نژاد ادامه داد: میزان کشندگی هاری صد درصد است، طوری‌که پس از ظهور علائم بیماری هاری چه در انسان و چه در حیوان بیمار محکوم به مرگ است.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز با تأکید بر اینکه مهم‌ترین علامت هاری به ویژه در سگ‌ها تغییر رفتار حیوان است، افزود: پس از هر حیوان گزیدگی توسط سگ یا گربه باید حیوان را به مدت 10 روز تحت نظر و کنترل قرار دهیم.

وی قلاده‌گذاری و واکسیناسیون سگ‌های خانگی را از راه‌های مهم مبارزه با بیماری هاری دانست و خاطرنشان کرد: بیماری هاری با واکسیناسیون به موقع به‌راحتی قابل پیشگیری است و کسانی که به حیوان گزیدگی دچار می‌شوند پس از هر نوع حیوان گزیدگی باید به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی و یا خانه بهداشت مراجعه کرده تا درمان شوند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر