۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۱۰۱۷۸
بحران آب را جدی بگیریم
بحران کمبود آب موضوع داغی است که هم‌زمان با تابستان امسال تبدیل به یکی از دغدغه‌های افکار عمومی شد و انتشارخبرهای کاهش ذخیره‌های آبی و تمام شدن ذخیره سدها،‌ روزانه استرس های مضاعف بر مشکلات روزمره را وارد زندگی مردم می‌کند.
کاهش 9 درصدی برداشت از سدهای کشور و کاهش 6 درصدی حجم آب ورودی به سدها، ‌باعث شد که وزارت نیرو تدبیر کاهش 7.5 درصدی استفاده از ذخایر آبی را در پیش بگیرد اما به هر حال مصرف آب کشور از خط قرمز عبور کرده است و بیش از 80 درصد از ذخایر آبی به مصرف می‌رسد.

در همین راستا، وزارت نیرو اعلام کرده که 116 هزار مشترک پرمصرف آب خانگی شناسایی شده‌اند. البته این شناسایی تاثیری در کاهش مصرف آب یا اصلاح الگوی مصرف نداشته و وزارت نیرو صرفا به وعده افزایش تعرفه و جریمه مشترکان پر مصرف در آینده بسنده کرده است و حتی درباره قطع آب مشترکان پرمصرف در حد حرف نیز بسیار با احتیاط عمل می‌شود.

البته تساهل و تسامح با شهروندان شیوه خوبی است، ولی در شرایطی که بحران آب جدی است و پس از خشک شدن رودخانه‌ها، سدهای کشور یکی پس از دیگری خالی می شوند برخورد قاطع تری لازم است تا مشترکان متوجه عمق بحران شوند و با بحران پایان آب به عنوان یک مشکل کوچک برخورد نکنند. راهکارهایی مثل آموزش و فرهنگ‌سازی برای اصلاح الگوی مصرف راه‌هایی است که وزارت نیرو و سایر سازمان های مرتبط باید به کار بگیرند که شهروندان با این پدیده و بروز خشکسالی به نحو معقولی برخورد کنند و رفتار مصرف مدیریت شود.

وعده جداکردن آب شرب از آب بهداشتی یکی از راهکارهای مناسبی است که اجرایی شدن آن در آینده نزدیک می‌تواند کمک شایان توجهی به مدیریت منابع آبی داشته باشد . اما در حال حاضر که 116 هزار مشترک پرمصرف شناسایی شده اند و علیرغم هشدارهای داده شده ، هنوز به رفتار غلط خود اصراردارند ، باید اقدامات جدی‌تری در برخورد با ان‌ها صورت بگیرد و فراتر از جریمه‌های نقدی با اقداماتی نظیر قطع آب علاوه بر افزایش تعرفه، جدیت موضوع بیشتر نمایان شود. البته از این نکته نباید غافل شد که به جز مشترکان خانگی، برای مسایل مهم دیگر ازجمله مصارف آب‌بر و کم بازده بخش کشاورزی و صنعتی نیز سریعا اقدامات مناسب اندیشیده شود و البته مسایل مدیریتی از جمله هدررفت آب در شبکه توزیع و مدیریت منابع آب کشور نیز به شکل صحیح‌تری پیگیری شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر