۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۱۰۱۶۸
در مصاحبه با بلومبرگ
وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با شبکه بلومبرگ گفت: طرفین در مذاکرات هسته‌ای تا ۹۵ درصد به توافق رسیده‌اند اما هنوز دو ـ سه موضوع دشوار باقی مانده است.
«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه روز یک شنبه گفت ایران و گروه موسوم 1+5 در مذاکرات هسته‌ای تا 95درصد به توافق رسیده‌اند، اما همچنان چند موضوع بسیار دشوار باقی مانده است.

وی که با شبکه «بلومبرگ» مصاحبه می‌کرد، با بیان اینکه مذاکرات در جهت درستی حرکت می‌کند، گفت: «ما امیدواریم که در همین جهت گیری به سمت جلو حرکت کنیم. بر اساس اسنادی که در جریان مذاکرات تهیه شده، حدود 95 درصد توافقنامه نهایی مورد توافق همه طرفین قرار دارد. ولی 5 درصد باقی مانده «شیطان خانه کرده است» و 2 الی 3 مسئله باقی مانده که بسیار پیچیده شده است.»

وی افزود: «مسائل باقی مانده دشوار هستند، ولی قابل حل و فصل خواهند بود. دشواری کار در اراده سیاسی و سازش از سوی هر دو طرف است.»

لاوروف با یادآوری اینکه روسیه به همراه چین فرمولی را پیشنهاد کرده‌اند که می‌توانند در این خصوص مفید واقع شوند، گفت: «در حال حاضر رایزنی‌های در این رابطه ادامه دارد. تا 24 دسامبر (سوم آذرماه) هنوز چند ماهی فرصت است و من همچنان خوش بینی محتاطانه خود را در مورد روند مذاکرات حفظ کرده‌ام.»

هفتمین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان روز جمعه در حالی بدون اعلام نتیجه در شهر نیویورک به پایان رسید که طرفین تنها تا سوم آذر (24 نوامبر) برای رسیدن به راهکار جامع زمان دارند.

دیروز «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران مذاکرات هسته‌ای را «جدی، فشرده و بسیار صریح» توصیف کرده و گفته بود طرفین در فرصت دو ماهه باقی‌مانده تلاش می‌کنند تا بر اختلافات غلبه کنند.

وی در این مورد گفت: «زمان کوتاهی باقی مانده است، اما حل مسائل باقی‌مانده چندان دشوار نیست. همه‌چیز هم می‌تواند بسیار دور و هم بسیار نزدیک باشد، بستگی به این دارد که چطور به آن نگاه کنید و چه زمان بخواهید به این مسائل بپردازید. هنوز اختلاف وجود دارد. هنوز مقداری اختلاف بر سر تمامی مسائل وجود دارد.»

طرفین هنوز تاریخ برگزاری دور بعدی مذاکرات را مشخص نکرده‌اند،‌ اما گفته می‌شود گفت‌وگوها احتمالا در ماه اکتبر و در یکی از شهرهای اروپایی ادامه پیدا می‌کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر