۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۱۰۱۶۴
وزیر بهداشت:
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حوزه سلامت نیاز به همکاری بین بخشی دستگاههای مختلف اجرایی است.
دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی عصر روز شنبه در نشست اعضای شورای سلامت، مدیران و مسئولان فنی صنایع غذایی استان یزد گفت: بخش عمده سلامت مردم در گرو همدلی و همکاری سایر دستگاههاست، این وزارتخانه تنها قادر به 20درصد امور مربوط به سلامت شهروندان است.

وی با بیان اینکه برای سلامت مردم باید بازرسی ، نظارت و کنترل باشد، بیان کرد: وقتی مردم احساس کنند، به آنها اهمیت داده می شود همانند طرح سلامت که یکی از اولویت های دولت بود، احساس رضایت بیشتر می کنند.

این مسئول تصریح کرد: هدف دولت این است مردم درد و رنج کمتری را احساس کنند، باید به آنها اهمیت بدهیم تا احساس کنند که مورد توجه هستند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه افزود: مردم باید نسبت به سلامت خود که تحت تاثیر عوامل مختلف قرار دارد، حساس شوند.

عضو کابینه تدبیر و امید از غذا به عنوان یکی از این عوامل یاد کرد و ادامه داد: بحث غذا خیلی حساس است، به نظر می رسد طی دهه های گذشته تا حدودی نسبت به آن کم توجهی شده است.

دکتر قاضی زاده هاشمی گفت: بدون اینکه مردم را بترسانیم ، راهکارهایی اندیشیده شود که به تدریج به سمتی حرکت کنیم که مصرف غذای سالم به فرهنگ تبدیل شود.

وی در همین حال ابراز تاسف کرد: میزان آشنایی نسل جوان از غذاهای ایرانی در حال کم شدن است و ذائقه ها در حال حرکت به مصرف غذاهای فوری است.

این مسئول با اشاره به اینکه حدود نیمی از یزدیها اضافه وزن دارند از آنان خواست،مصرف مواد جایگزین شکر را که کم کالری و مواد قندی آن کم است، در برنامه های غذایی خود بگنجانند .

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: می توان با بهره گیری از آداب و سنن مردم ایران بر بخشی از مشکل اضافه وزن و چاقی غلبه کرد.

به گفته قاضی زاده هاشمی ، در زمینه غذا به همت جمعی نیاز است که طی 20سال گذشته شیوع دیابت در استان یزد از 12درصد به 25درصد رسید.

وی تصریح کرد: این آمار یک واقعیت است که مردم در وهله نخست و سپس صاحبان صنایع می توانند ذائقه مردم را به تدریج به مصرف غذای سالم تغییر دهند.

وی خطاب به شرکت کنندگان در این نشست گفت: ما موظف به حمایت از تولید و مکلف به حمایت از مردم هستیم مردم اطمینان داشته باشند که دولت نسبت به سلامت آنها غافل نیست.

وی در همین حال تاکید کرد: تولید نباید بهانه ای برای کاهش نظارت و سوء تدبیر در بازرسی ها و کنترل باشد.

وی یادآور شد: می توان با کمک شیرین کننده های جایگزین از جمله گیاه 'استویا' به عنوان یک راهکار موثر ذائقه مردم را آهسته آهسته تغییر داد .

این گیاه عمدتا در آمریکای لاتین و برخی کشورها تولید می شود و ایران در نظر دارد این گیاه را جایگزین شکر کنند.

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: می توان از این گیاه استفاده کرد و برای تولید آن یارانه پرداخت کرد و این محصول را در اختیار کسانی که اضافه وزن دارند، قرار داد.

قاضی زاده در همین حال اظهار کرد: مدیریت وزن تنها با محصول جایگزین امکان ندارد بلکه با کمک غذای سالم ،تحرک بدنی و فعالیت های ورزشی این امر قابل تحقق است.

وی بیان کرد که مردم خیلی علاقه دارند، احساس کنند به آنها اهمیت داده می شود و دولت نسبت به آینده آنها، جوانان، فرهنگ و دین شان توجه دارد.

بنا بر اعلام این عضو دولت یازدهم بیش از نیمی از مرگ و میر ناشی از مصرف روغن جامد و کم کیفیت، شکر و نمک است باید در تهیه محصول غذایی دقت کنیم و مردم هم مراقب فشار خون ، دیابت و سایر بیماری ها باشند.

همچنین در نشست مذکور میزان شیوع بیماری دیابت در شهرهای استان یزد 14درصد، روستاها 9درصد اعلام و گفته شد که یزد جزو پنج استانی است که میزان شیوع این بیماری در آن بالاست.

همچنین 45درصد یزدی ها با اضافه وزن و چاقی رو به هستند و 25درصد شان کم تحرک می باشند که علت آن مصرف بیش از حد غذا و تحرک کم است.

در حاشیه این نشست از نوعی کیک یزدی که میزان مواد قندی آن کم و از نظر مزه تفاوتی با این محصول در بازار ندارد رونمایی شد.

همچنین وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در پایان نشست مذکور در گفت و گو کوتاهی با خبرنگاران نسبت به افزایش بیماری دیابت در برخی استانها هشدار داد و گفت: در تعدادی از استانها شیوع این بیماری دو برابر جهانی است.

قاضی زاده گفت: در سفر روزشنبه به یزد با مسئولان ، مدیران و مسئولان فنی صنایع غذایی استان در مورد محصول جایگزین شکر در تولید مواد غذایی صحبت شد و برای نخستین بار نوعی کیک یزدی بدون کالری با محصول جایگزین استویا در یزد تولید شد.

وی با بیان اینکه در آینده باید در فکر شیرین کننده های جایگزین بود،از مردم بویژه جوانان خواست مصرف غذای سالم را در برنامه غذایی خود قرار دهند، میزان مصرف شیرینی، تنقلات وغذاهای فوری را کم کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر