۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۰
کد خبر: ۱۰۱۶۲
شبکه های اجتماعی و بهره گیری از نسل های بالاتر و نرم افزارهای موجود در رایانه ها و تلفن های همراه، روزانه هزاران ارتباط را میان مردم بدون آنکه کاربران اطلاعی از مقصد طرف مقابل داشته باشند، برقرار می کنند که این امر سرعت بخشی تصویب پیوست فرهنگی در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات را ضروری می سازد.
اگرچه استفاده و بهره گیری از شبکه های اجتماعی مزایایی را برای کاربران دارد و بهره مندی از این فناوری ها می تواند در جای خود مناسب و در جلوگیری از صرف برخی هزینه ها موثر باشد، ولی بدست گرفتن عنان هدایت کاربران و غرق شدن در این تکنولوژی ها می تواند آسیب های جدی را در پی داشته باشد.

پس از آنکه یکی از شبکه های اجتماعی (وی چت) سال گذشته براساس مصوبه کارگروه مصادیق محتوای مجرمانه (شورای فیلترینگ) فیلتر شد، موضوع دیگر شبکه ها نیز در دست بررسی قرار گرفت.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و انتخاب محمود واعظی به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، موضوع تسریع در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و ارتقاء نسل های بالاتر تلفن همراه در دستور کار قرار گرفت که وزیر ارتباطات زمان دسترسی و راه اندازی این شبکه را پایان سال 94 عنوان کرد.

در حالی که دو سال پیش، بهره مندی از نسل سوم به اپراتور سوم (رایتل) اعطاء گردید، این مجوز در سی ویکم مرداد ماه سال جاری به پایان رسید. از سوی دیگر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طبق وعده های خود پروانه بهره مندی از این امکان را به اپراتورهای اول و دوم نیز اعطا کرد.

اما بعد از استفتا از آیت الله مکارم شیرازی مبنی بر شرایط استفاده از نسلهای بالاتر تلفن همراه و ابراز نگرانی ایشان از آن در اوایل شهریور ماه سال جاری، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار نمود که علاقه مندم به ایشان و دیگر مراجع بزرگوار، تمام متدینین، خانواده ها و در نهایت همه مردم اعلام کنم که رعایت شئونات اخلاقی و فرهنگی هم در نسل سوم و بالاتر و هم در بقیه موارد جزء دغدغه های اصلی بنده و همکاران است.

واعظی همچنین از تدوین و تهیه پیوست فرهنگی خبر داد و گفت: این پیوست در حال حاضر خدمت رئیس جمهور به عنوان رییس شورای عالی فضای مجازی ارسال شده و ایشان نیز دستور دادند که در مراحل کاری انجام شود.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: طی مذاکراتی که با اپراتورها داشته، مقرر گردیده تا زمانی که این پیوست فرهنگی به تصویب نرسد آن دسته از فعالیت هایی که نمی توانیم نظارت داشته باشیم، ممنوع شود.

واعظی افزود: امروز آنچه به اپراتورها برای نسل سوم و بالاتر می دهیم چیزی بیش از این نیست که در دو سال گذشته رایتل به عنوان نسل سوم به مشتریان خود ارائه می کرده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات محورهای اصلی پیوست فرهنگی را علاوه بر تقویت حریم خصوصی و محتوای داخلی، رعایت مسایل اخلاقی، اسلامی و ملی عنوان کرد.

واعظی تقویت فرهنگ اسلامی - دینی، محتوای داخلی، تقویت زبان فارسی و خط فارسی را از دیگر محورهای پیوست فرهنگی عنوان و خاطرنشان کرد که مشخص شدن هویت کاربران و حفظ حریم خصوصی افراد و حفاظت از حریم خصوصی آنها و حفظ حقوق مالکیت مادی و معنوی شهروندان در چارچوبی که کاربران اطمینان داشته باشند از دیگر محورهای مورد توجه در پیوست فرهنگی است.

در همین رابطه حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری دبیر شورای اطلاع رسانی نیز با اشاره به اینکه فناوری ذاتا ارزشمند است، گفت: حوزه علمیه قم با فناوری مخالف نیست ولی معتقد است فناوری این توانایی را دارد که به ضد خود تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد که شریعت اسلام فناوری را ارزش تلقی می کند چرا که فناوری یک صنعت، دانش و دارای ویژگی توانمندسازی است؛ این در حالی است که فناوری دارای ارزش اقتضایی است و می تواند به ضد خود تبدیل شود و همین ابزار توانمندساز اگر در اختیار افراد فاسد، فاجر و کافر قرار گیرد به ضد خود تبدیل خواهد شد.

متاسفانه طی ماه گذشته تعدادی از کاربران شبکه های اجتماعی مطالب توهین آمیزی را درخصوص بنیانگذار انقلاب اسلامی انتشار داده بودند، گرچه عوامل این اقدام دستگیر شدند ولی همین موضوع سبب شد تا بار دیگر چگونگی استفاده از این شبکه ها در دستور بررسی قرار گیرد.

بنابراین دستگاه قضایی نیز با ارسال نامه ای به وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات از وی خواست تا ظرف مدت حداکثر یک ماه نسبت به ایجاد زمینه و بستر فنی مورد نیاز برای انسداد و کنترل اطلاعاتی موثر شبکه های اجتماعی نظیر وآتس آپ، وایبر و تانگو اقدامات لازم صورت پذیرد.

دربخشی از نامه حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای معاون اول رییس قوه قضاییه به وزیر ارتباطات آمده است: نظر به انتشار گسترده محتوای مجرمانه و ارتکاب به انواع جرائم علیه عفت و اخلاق اسلامی و امنیت عمومی بالاخص انتشار وسیع مطالب موهن علیه بنیانگذار انقلاب اسلامی در هفته های اخیر از طریق برخی شبکه های اجتماعی نظیر واتس آپ، وایبر و تانگو که بعضا توسط دولت های معاند نظام در خارج از کشور مدیریت فنی و محتوایی می شود با عنابت به اینکه علیرغم استمهال سه ماهه جنابعالی و همکاران مبنی بر اعلام آمادگی درخصوص ایجاد امکان مسدود سازی و پالایش هوشمند محتوای مجرمانه در شبکه های موصوف و ارائه شبکه های اجتماعی داخلی همسطح با شبکه های مذکور، مع الاسف تاکنون اقدام موثری به عمل نیامده است.

برغم سکوت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات محمود واعظی در اظهار نظری که توسط یکی از رسانه ها منتشر شد در این خصوص گفته بود که درباره محتوای مجرمانه به طور جدی اعتقاد داریم که حذف شود و این حرف درستی است.

وی خاطر نشان کرده که دراین رابطه قطعا کار کرده ایم و هم اکنون نیز کار می کنیم اما اینکه با مسدود کردن بخواهیم این کار را درست کنیم، حرف دیگری است.

بنابراین به نظر می رسد برغم اینکه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بارها تاکید کرده که ارائه نسل بالاتر تلفن همراه به اپراتورها همانند اقداماتی است که طی دو سال گذشته به یکی از اپراتورها ارائه شده بود و جای نگرانی نیست ولی فضای موجود نیازمند شفاف سازی بیشتر است.

از سوی دیگر تسریع در دستیابی و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات ضروری است تا بتوان از فضا و شرایط موجود را به نحو شایسته مدیریت نمود و از هرگونه سوء استفاده جلوگیری شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر