۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۰۱۴۳
گفت‌وگوی اختصاصی پایداری ملی با رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور:
سردار جلالی در حاشیه برگزاری آزمون پروانه اشتغال صلاحیت اشخاص حقیقی برای ارائه خدمات مشاوره ای پروژه های پدافند غیر عامل در مصاحبه‌ای اختصاصی با پایداری ملی بر ورود مهندسی تهدید شناسی در ساختار نظامات فنی و مهندسی کشور با استفاده از قانین پدافند غیر عامل تاکید کرد.
سردار سرتیپ پاسدار دکتر غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در حاشیه برگزاری آزمون پروانه اشتغال صلاحیت اشخاص حقیقی برای ارائه خدمات مشاوره ای پروژه های پدافند غیر عامل در دانشگاه صنعتی شریف طی مصاحبه ای اظهار کرد؛ ما یک رویکرد کلی در حوزه های مهندسی پدافند غیر عامل داریم و آن بحث تهدیدات در نظام فنی مهندسی کشور است و لذا می خواهیم تهدید شناسی را به عنوان مهندسی تهدید شناسی در ساختار نظامات فنی مهندسی کشور با استفاده از آیین نامه ها و مقررات پدافند غیر عامل وارد کنیم .


وی ادامه داد: پدافند غیر عامل می تواند با استفاده از روش های مهندسی به کاهش تاثیرات تهدید بر سازه ها و زیر ساخت های کشور کمک بسزایی کند و این در قالب رشته های مختلف و چهارچوب های فنی طراحی شده و آموزش داده میشود. امروزه به دلیل این که این رویکرد در کشور به شدت مورد نیاز است برای طرح ها و زیرساخت های مختلف کشور ما دو رویکرد کلی داریم ؛یکی اینکه شرکت های مشاوره و مهندسی آموزش داده شده و به صلاحیت فنی برسند، و دوم مهندسین حقیقی ، افرادی که دارای مدارک مهندسی هستند که طی آموزش ها و آزمون های لازم بتوانند به عنوان یک مهندس در حوزه های فنی پدافند غیر عامل ایفای نقش کنند.


رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور تصریح کرد:این آزمون برای اولین بار در کشور برگزار می شود و تلاش شده که انشالله این دانش و رویکرد در نظام فنی مهندسی کشور به یک نوعی فعال راه اندازی شده و ادامه دار باشد.

 

جلالی در پاسخ به سوال در مورد تعداد و نوع گروه ها و رشته های امتحانی  آزمون گفت:رشته ها و بر اساس نظام فنی- مهندسی کشور انتخاب شده اند و براساس میزان داوطلبی که ثبت نام کرده اند اگر تعداد داوطلبان و در بعضی از گروه ها که به حد نصاب نرسیده بود با نظر خود ثبت نام کنندگان آنها را حذف و یا ادغام کردیم و نهایتاً در قالب 7 گروه سازماندهی شده  و شکل گرفته است که البته این رشته ها می تواند توسعه پیدا کرده و در حوزه های دیگر هم ورود پیدا بکند.


وی در خصوص اینکه آیا عموم افراد می توانستند در این آزمون شرکت کنند گفت:طبیعتاً صلاحیت فنی متناسب با رشته های خودش است برای مثال رشته های طراحی باید در گروه طراحی شرکت بکنند ولی اگر کسی توانایی تجربی یا اجرایی شرکت در گروه های دیگر را هم داشته باشد منعی برای ثبت نام و شرکت در آزمون برای او وجود نخواهد داشت.


رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در پاسخ آخرین و مهمترین سوال مبنی بر اینکه افراد پس از قبولی چگونه به کار گیری می شوند و این آزمونی که برگزار می شود چه سودی برای آنها دارد، اظهار داشت: نظام فنی مهندسی کشور در ماده 215 برنامه پنجم توسعه ، اعمال ملاحظات پدافند غیر عامل بر طرح های کشور که دارای اهمیت حیاتی، حساس یا مهم هستند را برای دستگاه های اجرایی الزام کرده است و این بدین معنی است که تمام پروژه هایی که در کشور بخواهد اجرا شود باید الزامات پدافند غیر عامل را در برنامه ، طراحی و اجرای پروژه ها داشته باشند. همچنین برابر صلاحیت های فنی که نظام فنی مهندسی کشور ارائه کرده است و بعضی از پروژه ها را به مهندسین حقیقی و بعضی را نیز به شرکت های حقوقی مشاور واگزار کرده است ، بر اساس همین تقسیم بندی مهندسینی که این آزمون را با موفقیت طی کنند ، می توانند به عنوان مهندس حقیقی پدافند غیر عامل در پروژه ها اعمال نقش کنند و در واقع مباحث پیرامون پدافند غیر عامل پروژه ها را هم به صورت مشاور و هم پیمانکار پیگیری و دنبال کنند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر