۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۱۰۱۰۵
رئیس سازمان پدافند غیرعامل در یادواره شهید کلهری عنوان کرد:
رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه تکیه بر فرهنگ دفاع مقدس رمز ایستادگی در مقابل دشمنان است، گفت: فرهنگ دفاع مقدس است که امروز تداوم انقلاب اسلامی را تضمین کرده است و این فرهنگ باید به اقتصاد نیز وارد شود.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی، غلامرضا جلالی پیش از ظهر امروز در یادواره شهید مصطفی کلهری که در سالن همایش‌های شهرداری قم برگزار شد، اظهار کرد: روزها و ایامی در طول سال وجود دارند که یادآور اتفاقات ویژه‌ای نیز هستند، وقتی وارد موضوعی به نام هفته دفاع مقدس می‌شویم اتفاقی را به یاد می‌آوریم؛ شروع جنگ تحمیلی که خسارات فراوانی را به کشور ما وارد کرد.

وی افزود: اینکه در هفته دفاع مقدس گرد هم می‌آییم و این دفاع مقدس در مقابل تهاجم وحشیانه را گرامی می‌داریم در حقیقت بعدی دیگر از جنگ را مدنظر داریم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه شروع تهاجم دشمنان، آغاز دفاع قدرتمندانه ملت ایران را در پی داشته است گفت: در این زمینه باید به گذشته هم نگاهی بیفکنیم و ببینیم ایران در مقابل نبردهای پیش از آن چه رویکرد و عکس‌العملی داشته است.

وی ادامه داد: دفاع مقدس از آن نظر مهم است که در 400 سال گذشته، هر جنگی علیه ایران صورت گرفته بخشی از خاک میهن را در اختیار دشمنان قرار داده است ولی در دفاع مقدس، این قضیه صدق نمی‌کند.

جلالی با اشاره به تلفات 50 درصدی جمعیتی ایران در جریان جنگ جهانی خاطرنشان کرد: حتی کشورهایی که درگیر جنگ بودند هم این حجم از تلفات را نداشتند ضمن اینکه حاکمیت شمال تا جنوب ایران هم در جنگ جهانی دوم از دست رفت و بیگانگان برای خروج از ایران هم باج‌های فراوانی گرفتند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: ذلت شاهان را در جریان اتفاقات 400 سال اخیر ایران می‌توان مشاهده کرد ولی در دوران پس از پیروزی انقلاب چنین رویه‌ای را نمی‌بینیم.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی توانست معادلات را در خاورمیانه بر هم بزند، تصریح کرد: آمریکا پس از ویتنام تصمیم گرفته بود به صورت مستقیم وارد هیچ جنگی نشود به همین دلیل ایران به نمایندگی از آمریکا می‌جنگید و بزرگ‌ترین همکار استراتژیک رژیم صهیونیستی شده بود. جلالی افزود: با وقوع انقلاب در ایران، تمام معادلات میان ایران و آمریکا 180 درجه تغییر جهت دادند به همین دلیل دنیای غرب با هدف توقف و شکست نهضت اسلامی نقشه‌های مختلفی را طراحی کرد که مهمترین آنها هشت سال جنگ تحمیلی بود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به برخی عوامل تحریک صدام برای حمله به ایران گفت: اختلافات مرزی در حقیقت بهانه‌های این جنگ بودند ولی دلیل اصلی، نقشه استکبار برای از بین بردن انقلاب اسلامی بود؛ امروز هم تخاصم آمریکا با ایران مهمترین دلیل بهانه‌‌هایی همچون مسئله هسته‌ای است.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی غرب از حمله عراق به ایران، جنگی شش روزه بود ولی رهبری مرجعیت و روحانیت و نیز حمایت مردم از حکومت اسلامی را در محاسبات خود در نظر نگرفته بودند.

جلالی با اشاره به بیانات امام خمینی(ره) مبنی بر جنگ میان اسلام و کفر به عنوان ماهیت اصلی دفاع مقدس گفت: ایشان تهدید جنگ را به فرصتی برای ایران تبدیل کردند و دفاع مقدس به دانشگاهی برای انسان‌سازی تبدیل شد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل افزود: پذیرش فرماندهی در دوران دفاع مقدس، در حقیقت پذیرش مسئولیتی سنگین و خستگی‌های فراوان بود زیرا تمام فشار جنگ بر روی آنها قرار داشت؛ همین افراد تفکر بنی صدر مبنی بر تانک در مقابل تانک را به اندیشه انجام تکلیف تبدیل کردند.

وی با بیان اینکه نسلی برای اداره کشور در طول دوران دفاع مقدس تربیت شد گفت: ایمان به رهبری و ولایت فقیه که مبتنی بر انجام وظیفه و تکلیف بود سبب شد ملت ایران در مقابل همه جهانیان بیاستند؛ این فرهنگ در کشور نهادینه شد که در صورت ایمان به خداوند و باور به فرامین رهبری می‌تواند ما را به پیروزی برساند.

جلالی فرهنگ تضمین‌کننده تداوم انقلاب را نتیجه جنگ تحمیلی دانست و تصریح کرد: باید اینگونه ارزش‌ها را شناخت و برای تقویت آنها کوشید.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل تکلیف‌محوری را فرهنگ اصلی دفاع مقدس توصیف کرد و افزود: انسان‌های معمولی به دانشگاه جنگ وارد می‌شدند و خروجی این دانشگاه هم فرهیختگی و تکلیف‌مداری بود.

وی با بیان اینکه نفوذ در قلب‌ها ویژگی مشترک همه شهدا و فرماندهان ایرانی در طول دفاع مقدس بود گفت: بازتولید همه ارزش‌های دینی از صدر اسلام تاکنون، یکی دیگر از دستاوردهای جنگ تحمیلی به شمار می‌رود.

جلالی عشق به ولایت را مبنای اصلی رابطه میان فرمانده و سرباز در جریان دفاع مقدس دانست و اضافه کرد: سرکشی فرماندهان جنگ به خانواده‌های شهدا و مجروحان هم دلیل دیگری در عشق ورزیدن رزمندگان اسلام به فرماندهانشان بود.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل تصریح کرد: فرهنگ دفاع مقدس سبب شد حزب‌الله لبنان شکل بگیرد و جمعیتی مدافع و سرآمد ارتش‌های عرب در مقابله با رژیم صهیونیستی ایجاد شود؛ این فرهنگ مقاومت همچنین به حماس هم منتقل شده و به همین دلیل 50 روز حملات سنگین علیه غزه با مقاومت جانانه روبه‌رو می‌شود.

وی با اشاره به دلایل عدم حمله به ایران از سوی آمریکا و هم پیمانانش در عین اینکه مناطق بی‌ثباتی را در اطراف خود شاهد هستیم، گفت: دفاع مقدس به جهانیان ثابت کرده که ملت ایران در صورت تهاجم خارجی، با تمام توان ایستادگی خواهند کرد.

جلالی با بیان اینکه ایران اسلامی پس از جنگ به قدرتی منطقه‌ای تبدیل شد، خاطرنشان کرد: برای حفظ و تقویت فرهنگ دفاع مقدس، باید سیره زندگی شخصی و اجتماعی شهدا را شناخت و آن را به مدلی برای زندگی‌های امروز قرار داد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل بیان کرد: امروز که همه دنیا علیه جمهوری اسلامی صف‌آرایی کرده‌اند باید با اتکا به همان فرهنگ دفاع مقدس به مقابله با آنها بایستیم ولی اگر نگاه خوشبینانه به غرب داشته باشیم و گمان کنیم با صحبت و مذاکره می‌توان مسائل را حل کرد و فکر کنیم انرژی هسته‌ای تنها مشکل با غرب است به جایی نمی‌رسیم؛ در ریشه‌ها باید از فرهنگ مقاومت استفاده کنیم و در مسائل گوناگون، مانند اقتصاد، سیاست و فرهنگ هم همان روحیه جهادی دوران جنگ را بکار بندیم.

وی افزود: ارکان عمومی کشور باید متکی به خودشان باشند و این همان درسی است که از دفاع مقدس می‌گیریم و رهبر معظم انقلاب هم بارها این مسئله را مورد تاکید و توجه قرار داده‌اند؛ ایشان در قالب یک جمله یعنی «اعتماد به خارجی‌ها مشکلی را حل نمی‌کند» به عنوان دستاورد مهم جنگ به دولت هدیه می‌کنند.

جلالی با تاکید بر گوش فرا دادن به فرامین رهبری به عنوان کسی که افق‌های دور را رصد می‌کند، گفت: در برنامه توسعه خود نباید تسلط کفار را بر حوزه‌های اساسی مسلمانان بپذیریم و زیرساخت‌های اصلی خود را در اختیار آنها قرار دهیم؛ اقتصاد ما نباید بر مبنای دلار باشد که هر نوع معامله ما به نفع آمریکا شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل اضافه کرد: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عصاره تدبیر و مقاومت در مواجهه با دشمنان است که توسط رهبر معظم انقلاب اعلام می‌شوند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر