۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۹
کد خبر: ۱۰۰۴۱
معاون وزیر کشاورزی
رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در 13 میلیون هکتار از اراضی به عنوان تنها راه نجات بحران آبی کشور تا پایان برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: تولید آب از طریق آبخوان‌داری پنج برابر ارزان‌تر از سدسازی است که باید بیش از پیش حمایت شود.

خداکرم جلالی، معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: بحران آب مساله جدی برای کشور است؛ به گونه‌ای ایران در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده که حدود 90 درصد آن جزو مناطق خشک و 10 درصد جزو مناطق نیمه خشک به شمار می‌رود.

وی افزود: براساس آمارهای موجود سالانه 413 میلیارد متر مکعب نزولات آسمانی در کشور داریم که طی سال‌های اخیر حدود 293 میلیارد متر مکعب آن یعنی بیش از 70 درصد تبخیر می‌شود و اگر بتوان اقداماتی انجام داد که میزان این تبخیر را کاهش داد در واقع استحصال و تولید آب جدید انجام شده است.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: طی بررسی‌های انجام شده جذب و تولید آب از نزولات آسمانی در اراضی دارای پوشش گیاهی 18 برابر بیشتر از اراضی فاقد پوشش گیاهی است.

بازگرداندن 50 میلیارد متر مکعب آب به سفره‌های زیرزمینی

جلالی گفت: بنابراین می‌توان تا 30 درصد از آب تبخیر شده را که حدود 90 میلیارد متر مکعب است از طریق اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری احیا کرد؛ به گونه‌ای که 17 درصد از این میزان به سفره‌های آب زیرزمینی منتقل می‌شود و 13 درصد نیز به رشد پوشش گیاهی منطقه مورد نظر اختصاص پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد:‌ اگر بتوان این طرح را انجام داد در واقع 50 میلیارد متر مکعب از آبی که پیش از این تبخیر می شده را به سفره‌های زیرزمینی انتقال داده‌ایم که این میزان به استحصال آب جدید اضافه می‌شود.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اعلام کرد: براساس مطالعات انجام شده در سطح 13 میلیون هکتار از اراضی کشور می‌توان عملیات آبخیزداری و آبخوان داری انجام داد که این طرح می تواند تنها راه نجات بحران آبی کشور باشد چرا که در صورتی که در هر هکتار از اراضی کشور این عملیات انجام شود حداقل 530 متر مکعب آب تولید می‌شود و از سوی دیگر 9 تن در کنترل فرسایش خاک و چهار تن در کنترل رسوب در هر هکتار از اراضی اثرگذار است.

جبران بیلان منفی 11 میلیاردی سفره‌های زیرزمینی

جلالی با بیان این‌که با اجرای عملیات آبخوان‌داری در هر هکتار از اراضی کشور 120 کیلوگرم تولید علوفه افزایش پیدا می‌کند، گفت: با اجرای این طرح می‌توانیم سالانه 11 میلیارد متر مکعب آب را که دقیقا معادل بیلان منفی آب سفره‌های زیرزمینی است، تولید کنیم.

وی ادامه داد: براساس گزارشات وزارت نیرو طی سال‌های گذشته 100 میلیارد متر مکعب آب بیش از حد بهره برداری شده است که می‌توان با اجرای این طرح آن را جبران کرد.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار کرد:‌ وزارت نیرو در یکی از بررسی‌های شرکت‌های وابسته خود در حوزه سد کرخه اعلام کرد تولید هر متر مکعب آب در حوزه این سد قیمت تمام شده‌ای برابر با 1149 تومان دارد در حالی که تولید هر متر مکعب آب از طریق آبخیزداری و آبخان‌داری 252 تومان یعنی پنج برابر ارزان‌تر از احداث سد تمام می‌شود.

عقب‌ماندگی 75 درصدی در اجرای آبخیزداری

جلالی تصریح کرد:‌ براساس برنامه پنجم توسعه باید در هشت میلیون هکتار از اراضی کشور تا پایان این برنامه عملیات آبخیزداری انجام شده باشد درحالی که این طرح حداکثر در دو میلیون هکتار در اراضی انجام شده است چراکه اعتبار لازم هیچ گاه اختصاص پیدا نکرد.

وی با اشاره به عقب ماندگی حدود 75 درصدی در اجرای عملیات آبخیزداری در برنامه پنجم توسعه تاکید کرد: یکی از راه‌هایی که می توان کشور را از بحران آبی موجود نجات دهد اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری است که به عنوان تولید آب سبز معرفی می‌شود. دراین راستا اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در شورای عالی آب مطرح شده و مورد حمایت قرار گرفته است که درصدد هستیم در سال جاری و سال‌های آینده با حمایت‌های جدی دولت این برنامه را اجرا کنیم.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در 75 میلیون هکتار از اراضی کشور می توان عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری را اجرا کرد که تاکنون این طرح در 25 میلیون هکتار از اراضی کشور انجام شده و برای برنامه ششم توسعه مطالعات لازم در سطح 13 میلیون هکتار دیگر از اراضی انجام شده است.

جلالی افزود: هزینه اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری در هر هکتار از اراضی مورد مطالعه حدود یک میلیون تومان برآورد شده که برای رسیدن به اهداف برنامه ششم توسعه کشور به 13 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی تاکید کرد: اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری که به عنوان یکی از مهمترین استراتژی‌ها و تنها راه نجات کشور از بحران آبی موجود مطرح است باید از سوی دولت مورد حمایت قرار بگیرد و با مشارکت مردم و رسانه‌ها بتوانیم آن را به سطح کل کشور توسعه دهیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر