۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۰۰۳۲
واکسن بیماری مهلک ابولا درحالی برای اولین بار روی انسان آزمایش شد که این بیماری به سرعت در حال گسترش است.
به نقل از سی ان ان، بیماری مهلک ابولا همچنان درحال گسترش است و روز بروز بر شمار قربانیان آن افزوده میشود.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است از زمان شیوع بیماری ابولا تاکنون، بیش از 2500 نفر جانشان را از دست داده اند. 120 پزشک و پرستار و کادر درمانی نیز در سراسر جهان جانشان را از دست داده اند و دو برابر این رقم نیز از کادر درمانی در جهان به عامل این بیماری مهلک آلوده شده اند. سازمان ملل متحد اعلام کرده است ریشه کن کردن ویروس عامل بیماری ابولا احتمالا شش ماه دیگر زمان خواهد برد و ششصد میلیون دلار برای مقابله با این بیماری در غرب آفریقا لازم است.

این درحالی است که آزمایش واکسن ساخته شده برای مقابله با این بیماری مهلک روی بدن انسان از روز گذشته شروع شده است. این اولین آزمایش واکسن ابولا روی انسان است. پیش از این، واکسن مذکور روی حیوانات انجام شده بود ونتایج خوبی به همراه داشت.

شهر مونروویا در کشور آفریقایی لیبریا به کانون اصلی مبارزه با ابولا تبدیل شده است. قرنطینه های مختلفی در این کشور به اجرا گذاشته است.

همین محدودیتها ، زندگی مردم را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است. با سیم خاردار از مناطق قرنطینه شده محافظت می شود. مردم لیبریا به شدت ناراحت و خشمگین هستند. آنها از اینکه چنین بیماری زندگی آنها را نابود می کند عصبانی هستند.

این بیماری نود درصد افرادی را که به ویروس آن آلوده می شوند،  می کشد و همین رقم نشان از میزان مرگبار بودن این بیماری است. اصلی ترین راه انتقال این بیماری، تماس با فرد آلوده است. شناسایی علائم اولیه این بیماری بسیار دشوار است زیرا علائم اولیه ابولا تب و گلودرد است که شبیه بسیاری از بیماری های دیگر است. کانون این بیماری هولناک در کشورهای لیبریا، سیرالئون و گینه است. یک ماه پیش نیز نخستین مورد از ابتلا به این بیماری و مرگ ناشی از آن در کشور نیجریه گزارش شد. حالا این بیماری به سنگال نیز رسیده است.

این بیماری برای اولین بار در فوریه امسال در کشور گینه مشاهده شد و سپس به سیرالئون و لیبریا سرایت کرد و حالا نیز به نیجریه رسیده است. با این اوصاف می بینیم که عامل این بیماری از غرب آفریقا به مناطق مرکزی این قاره در حال گسترش است.

این بیماری نه تنها تلفات جانی به همراه دارد بلکه به اقتصاد کشورهایی ضربه می زند که این بیماری در آنجا شیوع پیدا می کند.  مقامات لیبریا برای جلوگیری از شیوع این بیماری، اکثر مرزهای خود را با کشورهای همسایه بسته اند. مراکز کنترل بهداشتی در چند نقطه معدود برای ورود و خروج از این کشور ایجاد شده است. فرودگاه بین المللی لیبریا ازجمله مکانهایی است که مسافران در آن به شدت کنترل می شوند. این بیماری به شدت مسری است و درنتیجه باید بالاترین تدابیر امنیتی و بهداشتی به اجرا گذاشته شود.

این نگرانی وجود دارد که این بیماری از کشورهای آفریقایی به دیگر مناطق جهان نیز سرایت پیدا کند زیرا اتباع آفریقایی به کشورهای دیگر سفر می کنند. کارشناسان هشدار می دهند کشورهایی که در معرض خطر این بیماری هستند باید به شدت مراقب باشند و به مردم خود در این زمینه، اطلاع رسانی کنند.این مرگبارترین شیوع ابولا در جهان است. بدترین شیوع این بیماری تا پیش از این تاریخ، در سال هزار و نهصد و هفتاد و شش در جمهوری دموکراتیک کنگو بود.

این امیدواری وجود دارد که موفقیت آمیز بودن واکسن ساخته شده روی بدن انسان، سبب شود دروازه های جدیدی در این زمینه بازشود. اولین واکسن ابولا روی یک خانم انگلیسی آزمایش می شود که به صورت داوطلبانه برای این کار پیشقدم شده است. این آزمایش در دانشگاه آکسفورد انجام می شود. خانم انگلیسی که برای این کار داوطلب شده است می خواهد با این کار به ایجاد تغییری مهم در جهان کمک کند که به درمان بیماری مهلک ابولا منجر شود. واکسن ابولا با همکاری پژوهشگران آمریکایی و انگلیسی ساخته شده است. یک سازمان خیریه نیز منابع مالی لازم برای ساخت این واکسن را تامین کرده است. در حال حاضر ، هیچ دارویی برای این بیماری وجود ندارد. باتوجه به شیوع شدید این بیماری، فوریت رسیدن به نتایج خوب درباره واکسن جدید بسیار زیاد است. در چهل سال گذشته بیش از چهل بار بیماری ابولا بویژه در مناطق مرکزی آفریقا شیوع پیدا کرده و خود به خود افول یافته است بدون آنکه واکسن یا دارویی به کار گرفته شود یا شیوع گسترده داشته باشد. اما حالا این بیماری ، روند گسترش خودش را  ادامه می دهد و توقف پیدا نمی کند. این بار ، این بیماری در مناطق شهری با تراکم جمعیتی بالا رخ داده است و به همین علت در حال شیوع گسترده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر